یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۵
۰ نفر

ندا انتظامی: این روزها تب مجموعه‌های تلویزیونی ساخت کشور کره به شدت بالا رفته است. در حال حاضر هم کارتون «رویای زیبای من» جمعه‌ها از شبکه 2 پخش می‌شود و مجموعه «تاجر پوسان» هم هر روز از شبکه 3 سیما در حال پخش است.

   یانگوم کارتونی

   پس از پخش مجموعه «جواهری در قصر» و محبوبیت این کار در بین مردم، سازندگان کره‌ای به این فکر افتادند که این داستان را برای کودکان و نوجوانان بسازند. این طوری بود که کارتون رویای زیبای من  متولد شد، اما با یک تفاوت بسیار مهم؛ در این کارتون شما هرگز صحنه‌های خشن نمی‌بینید و همین طور  از سرنوشت پدر و مادر یانگوم هم خبری نیست. به همین دلیل در این کارتون هرگز شاهد مرگ کسی نیستید.

   داستان:شروع همه چیز از یک اشتباه ساده است. یانگوم 12ساله به اشتباه وارد خانه یکی از ماموران دربار  می‌شود و بدجوری خراب‌کاری می‌کند. اما غذایی که او می‌پزد به دهان مأمور  حسابی خوشمزه می‌آید و یانگوم که همیشه آرزو داشته غذای خوشمزه بپزد و به قصر راه پیدا کند، توسط مأمور به دربار می‌رود و  به یکی از آرزوهایش می‌رسد.
البته این فقط یکی از آرزوهای یانگوم است و تا رسیدن به مقام نخستین پزشک دربار،  او کلی آرزو دارد.

   درباره یانگوم: سال 2004 بود که «پارک بیونگ»، کارگردان این کارتون،  ساخت آن را در 50 قسمت 25 دقیقه‌ای شروع کرد. سال 2006 کارتون آماده پخش شد، یعنی برای ساخت این کار نزدیک به دو سال زمان صرف شده‌ است. محبوبیت این مجموعه به قدری زیاد بود که سر از کشورهای استرالیا، آمریکا، کانادا، انگلستان، تایوان، هنگ‌کنگ، مالزی، چین، ژاپن و...
در آورد.

   در کتاب های تاریخی کره درباره این شخصیت شاید نتوان حتی یک یا دو خط سند واقعی پیدا کرد. خیلی‌ها  معتقدند که یانگوم ترکیبی از چند شخصیت است و آدمی که هم پزشک دربار باشد و هم بانوی اول آشپزخانه دربار، در تاریخ کشور کره وجود ندارد. عده‌ای هم معتقدند که این شخصیت واقعی است. اما هر چه که هست نویسندگان فیلم‌نامه مجموعه تلویزیونی جواهری در قصر و کارتون رویای زیبای من، به خوبی توانسته‌اند این شخصیت را واقعی جلوه بدهند.

   تاجر گل و گیاه

   کره‌ کشور طب سنتی است؛ به همین دلیل در مجموعه  جواهری در قصر و  در نمونه مشابه کارتونی‌اش، این موضوع  در حاشیه داستان اصلی قرار می‌گیرد. اما به نظر می‌رسد که  کره‌ای‌ها به این مقدار کم راضی نمی‌شوند و دوباره  به سراغ گیاهان سنتی می‌روند، اما این‌بار در قالب یک مجموعه تلویزیونی به نام «تاجر پوسان».

   داستان:  مردی به نام «سانگ اوک»  می‌خواهد در امتحان مترجمی دربار شرکت کند. او فکر می‌کند  در این امتحان می‌تواند به راحتی قبول شود، اما در بین راه   با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شود.

   درباره پوسان: این داستان هم واقعی است. البته در مقایسه با شخصیت یانگوم  درباره آن سند بیشتری وجود دارد.

   «چویی این هو» نویسنده معروف کره‌ای این داستان را نوشته و  توانسته است دوران تاریخی آن  را، که در سال‌های ۱۷۹۹ تا ۱۸۵۵ می‌گذرد، به خوبی تصویر کند. 

    برخی معتقدند که این شخصیت افسانه‌ای است، با این وجود در فیلم  به مسائل تاریخی  به قدری واقعی نگاه می‌شود که گویی کلاس درس تاریخ کره است. این مجموعه در 50 قسمت توسط «لی بیونگ هون» کارگردانی شده است.

   یک نکته: اسم واقعی این مجموعه «اخلاق در تجارت» است.

   نکته دیگر: اسم لی بیونگ هون برایتان آشنا نیست؟ او همان کارگردان جواهری در قصر است.

کد خبر 60917

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز