نخستین سکوی شهروندی تهران هفته گذشته همزمان با گرامیداشت دهه کرامت در بوستان پیروزی افتتاح شد و از این پس این سکو ۲ روز در هفته میزبان شهروندان مطالبه‌گری خواهد بود...

سكوي شهروندي

همشهری آنلاین_پروانه بهرام‌نژاد:  نخستین سکوی شهروندی تهران هفته گذشته همزمان با گرامیداشت دهه کرامت در بوستان پیروزی افتتاح شد و از این پس این سکو ۲ روز در هفته میزبان شهروندان مطالبه‌گری خواهد بود که می‌خواهند صدای خود را به گوش مسئولان سیزدهمین تکه پایتخت برسانند. سکوی شهروندی در روزهای دوشنبه و چهارشنبه‌ به ۲ روش حضوری و آنلاین فعال خواهد بود و به کمک این‌تریبون ارتباط دوسویه مدیران شهری با شهروندان برقرار می‌شود.  

سکوی شهروندی منطقه ۱۳از هفته گذشته با حضور جمعی از مسئولان شهری و شهروندان فعالیتش را آغاز کرده و مورد استقبال اهالی منطقه قرار گرفته ‌است. سکوی شهروندی منطقه۱۳ روزهای دوشنبه و چهارشنبه‌ به دو روش حضوری و آنلاین فعال خواهد بود. «امیر سعیدی» یکی از اهالی محله حافظیه ایجاد این سکو را فرصتی برای ارتباط رودر رو و رساندن صحبت‌های مردم به گوش مسئولان می‌داند و می‌گوید: «بوستان پیروزی جایگاه خوبی میان شهروندان دارد و این خوب است که ما حتی در شرایط کرونا هم می‌توانیم رو در رو نیازهای محله‌مان را با مدیران در میان بگذاریم.»

  • جای سکوی شهروندی در شهر خالی بود 

صدای شما را از سکوی شهروندی می‌شنویم

«مجتبی شکری» شهردار منطقه، ‌تریبون شهروندی را محلی برای ارتباط مستقیم مدیریت شهری منطقه با شهروندان ساکن محله‌های این بخش از شهر می‌داند و می‌گوید: «همواره در شهرداری تهران، ارتباط و گفتمان بین شهرداری و شهروندان دو سویه بوده وتریبون‌هایی هم برای سخنرانی مسئولان و مدیران هست، منتها جای سکوی شهروندی در شهر خالی بود. از این‌رو با اختصاص محلی برای شنیده شدن صدای شهروندان در شهر، سعی کردیم به نوعی این جای خالی را پر کنیم تا شهروندان بدانند، صحبت‌هایشان به مدیران منتقل و به درخواست‌هایشان رسیدگی می‌شود.» او می‌افزاید: «تریبون شهروندی به‌عنوان نماد و سمبل ارتباط دو سویه و ترویج فرهنگ مطالبه‌گری راه‌اندازی شده تا شهروندان بتوانند مطالب و مسائل خود را با آزادی کامل مطرح کنند.» 

  • الگویی برای تحقق مردم سالاری

فعالیت سکوی شهروندی منطقه ۱۳ یک الگویی منحصربه‌فرد در تحقق مردم‌سالاری است. «محمد سالاری» عضو پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران هم ضمن تأکید بر این موضوع، با ابراز خرسندی از ایجاد این سکو و حضور مردم در فضای شاد و سرزنده‌ای که به ابتکار شهرداری منطقه ۱۳ ایجاد شده،

دراین‌باره می‌گوید: «راه‌اندازی سکوی شهروندی در این منطقه از مهم‌ترین اتفاقاتی است که در راستای تحقق جمهوریت نظام و الگویی منحصربه‌فرد در تحقق مردم‌سالاری به بهره‌برداری رسیده‌ است. این الگو می‌بایست در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها بر مبنای نظرات شهروندان باشد و مورد توجه سایر مناطق و حتی کلانشهرها قرار گیرد. امروز در دنیا اساساً مدیران شهری و شوراهای شهری موفق هستند که به‌ویژه در کلانشهرها که بتوانند اعتماد دو طرفه بین مدیریت شهری و شهروندان ایجاد کنند.

این اعتماد در فضای تعامل و انتقاد و گفتمان‌سازی را در فضای شهری ایجاد می‌شود.» او تأکید می‌کند: «ایجاد سکوی شهروندی در منطقه ۱۳ به‌عنوان الگویی در شهر تهران نشان‌دهنده نگاه تعاملی شهردار منطقه به دریافت نظر شهروندان و اهمیت به این موضوع است. این طرح می‌تواند به‌عنوان الگو در تهران و محله‌ها، بوستان‌ها و دیگر اماکن فرهنگی مطرح شود تا هفتگی و مستمر ارتباط بین شهروندان و مسئولان شهری ایجاد شود.»

کد خبر 609165

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha