واکسن‌های گوناگونی برای کروناویروس اکنون در اختیار قرار گرفته است و به دلایل متفاوت ممکن است پس از تزریق دوز اول واکسن از یک نوع دوز دوم آن در اختیار نباشد، آیا در این موارد می‌توان از واکسنی از نوع متفاوت استفاده کرد؟

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس گرچه ممکن است استفاده از دو نوع متفاوت واکسن کرونا برای دوزهای اول و دوم واکسیناسیون (شیوه Mix and Match) بی‌خطر و موثر باشد، اما پژوهشگران هنوز در حال گردآوری داده‌ها در این باره هستند.

دکتر کیت اوبراین، رئیس واحد واکسن در سازمان جهانی بهداشت می‌گوید همه واکسن‌های تاییدشده کووید-۱۹ در سراسر جهان طوری طراحی شده‌اند که دستگاه ایمنی را برای تولید آنتی‌بادی‌های ضد ویروس تحریک کنند، گرچه شیوه عمل آنها را برای تحریک دستگاه ایمنی متفاوت است.

او می‌گوید: «بر اساس اصول اساسی چگونگی عمل واکسن، به نظر ما ترکیب کردن دو نوع واکسن کرونا هم موثر خواهد بود.»

دانشمندان در دانشگاه آکسفورد در انگلیس در حال آزمایش ترکیب‌های دو دوزی واکسن‌های کرونای ساخته‌شده بوسیله شرکت‌های آسترازنکا، مدرنا، نواواکس و فایزر/بیونتک هستند. کارآزمایی‌های کوچکتری از این نوع هم در اسپانیا و آلمان در حال انجام است.

اوبراین گفت: «لازم است در مورد هر یک از ترکیب‌های واکسن‌ها شواهد لازم را به دست آوریم.»

تا به حال شواهد محدود به دست آمده نشان داده‌اند که تزریق دوز اول از نوع واکسن آسترازنکا و سپس تزریق دوز دوم از نوع واکسن فایزر بی‌خطر  و موثر است به نظر می‌رسد ترکیب این دو نوع واکسن با احتمال اندکی بیشتر عوارض جانبی مانند درد بدن و لرز همراه باشد.

علت این افزایش عوارض جانبی ممکن این باشد که ترکیب کردن دو نوع متفاوت واکسن کرونا می‌تواند پاسخ ایمنی قوی‌تری ایجاد کند. مقامات بهداشتی در برخی کشورها در شرایط معینی مخلوط کردن دو نوع واکسن کرونا را توصیه کرده‌اند.

پس از آنکه واکسن کرونای شرکت آسترازنکا با یک عارضه نادر لخته شدن خون مرتبط شد، بسیاری از کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه و اسپانیا به افرادی که از این واکسن برای دوز اول واکسیناسیونشان استفاده کرده بودند، توصیه کردند، از واکسن مدرنا یا فایزر برای دوز دومشان استفاده کنند.

مقامات بهداشتی در انگلیس و آمریکا می‌گویند افراد باید در صورت امکان برای دوز دوم واکسیناسیونشان از واکسن مشابهی استفاده کنند. اگر برای دوز اول از واکسن آسترازنکا استفاده کرده‌اند، به آنها توصیه می‌شد فقط در صورتی که سابقه لخته شدن خون در رگ‌ها یا سایر بیماری‌های زمینه‌ساز لخته شدن خون دارند، از واکسن دیگری استفاده کنند.

کد خبر 608282

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha