یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: 2500 کارشناس از سراسر جهان این هفته در استکهلم گرد هم می‌آیند تا در هفته جهانی آب درباره مهمترین موضوعات در مورد منابع آب به بحث بپردازند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه مضمون این هفته این اجلاس سالانه موضوعات مربوط به بهداشت محیط و دفع بهداشتی فاضلاب است.

 حدود نیمی از جمعیت جهان فاقد توالت‌های بهداشتی هیتند، وضعیتی که می‌تواند عواقب مصیبت‌باری برای بهداشت عمومی داشته باشد، و حل کردن این مشکل به خصوص در هنگامی که هر روز بر شدت کمبود منابع آب افزوده می‌شود، به چالشی عمده بدل شده است.

 تغییرات آب و هوایی، افزایش سریع جمعیت و رشد اقتصادی سریع در آسیا و آفریقا باعث افزایش فشار بر روی منابع آب جهان شده است.

 بر اساس آمار سازمان ملل که سال 2008 را "سال بین‌المللی دفع بهداشتی فاضلاب اعلام کرده است، بیست درصد از جمعیت کره زمین در 30 کشور زندگی می‌کنند که دچار کمبود آب هستند، و انتظار می‌رود این رقم تا سال 2025 به 30 درصد برسد.

این اجلاس که روز دوشنبه 1"8 آگوست (28 مرداد) با عنوان "پیشرفت و چشم‌اندازهای آب: برای دنیایی پاک و سالم" گشایش خواهد یافت، به طور خاص بر خطراتی که  فقدان توالت و تسهیلات بهداشتی برای 2.6 میلیارد نفر ایجاد می‌کند، متمرکز خواهد بود.

 استفانی بلنکر، سخنگئی موسسه بین‌المللی آب استکهلم که سازمان‌دهنده این رویداد است، در این باره می‌گوید:"سخن گفتن از توالت و فضولات چندان خوشایند عموم نیست. اما هر روز پنج هزار کودک به علت اسهال ناشی  فقدان تسهیلات بهداشتی و دفع بهداشتی فاضلاب می‌میرند، و هیچکس توجهی واقعی به این مسئله نمی‌کند."

در این اجلاس که شامل کارگاه‌های آموزشی، سمینارها و پانل‌های مختلف است، کارشناسان علمی، و نیز نمایندگان شرکت‌های بزرگ، سازمان‌های غیردولتی و دولت‌ها حضور دارند.

یک مضمون دیگر مورد بحث در این اجلاس تاثیر فعالیت‌های انسانی بر محیط زیست است.
 بلنکر می‌گوید: "ما باید درک کنیم که آنچه می‌خوریم و فراورده‌هایی که می‌خریم تاثیری فوری بر دسترسی به منابع در جهان دارند."

و در حالیکه تلاش‌ها برای مقابله با فقر به افزایش تقاضا برای کالاها، غذا و خدمات می‌انجامد، منابع طبیعی سیاره زمین تحت فشار فزاینده‌ای قرار می‌گیرد، و نیز مدیریت آب با مشکلات بیشتری روبه‌رو می‌شود.

مقدار آب در دسترس هر فرد در آسیا در حال حاضر حدود 15 تا 30 درصد مقداری است که برای هر نفر در دهه 1950 در دسترس بود.

 بلنگر با اشاره به اینکه حتی اروپا  نیز با مشکلات آب مواجه است، می‌گوید: "تعجب آور این است که 20 میلیون اروپایی نیاز به دفع بهداشتی و سالم فاضلاب نیاز دارند."

هفته جهانی آب، که برای اولین بار در سال 1991 برگزار شد، در طول سال‌ها به یکی از مهمترین محل‌های بحث در مورد موضوعات آب بدل شده است.

اجلاس امسال روز دوشنبه بوسیله پروفسور انگلیسی آنتونی جان آلن، برنده جایزه آب استکهلم 2008 افتتاح خواهد شد.

کد خبر 60817

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز