یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: چهارمین شب کنسرت گروه شمس بدون اجرای سماع‌گران قونیه و با استقبال خوب تماشاگران در کاخ سعد آباد برگزار شد.

در این چهار شب بیش از 15  هزار تن از این کنسرت دیدن کردند.
به گزارش همشهری‌آنلاین در ابتدای این کنسرت که با عنوان بر آفتاب خلیج فارس برگزار شد،  کیخسرو پورناظری سرپرست و آهنگساز گروه با اشاره به بخشی از زندگی هنری خود و چگونگی وارد شدنش به عرصه موسیقی گفت: پدر من همیشه دلش می‌خواست من رشته فنی را برای تحصیل انتخاب کنم براین اساس به توصیه پدرم رشته مهندسی را خواندم اما بعد از مدتی دیدم که گرایشم به موسیقی و هنر بیشتر است به این دلیل به شهرمان بازگشتم و به آموزش موسیقی نزد پدرم پرداختم.

بعد از سخنان پورناظری اجرای گروه در نغمه اصفهان با تنبور نوازی شروع شد. در میانه‌های اجرا پنج سماع گر اهل ترکیه به جمع اضافه شدند.

عکس مرتضی فرج آبادی - ایسنا

 سماع گران اگر چه اجرایی انجام ندادند، اما با نشستن بر صحنه ونظاره کردن اجرای گروه، نشان دادند که هماهنگی و هزینه بلیت و اقامت و دستمزد آنها صورت گرفته و این تنها تماشاگران ایرانی‌اند که به دلایلی ناگفته اجازه دیدن این برنامه را ندارند.

این در حالی است که برنامه این گروه و سماع قونیه در تیتراژ یکی از برنامه‌های کنونی تلویزیون در حال پخش است.

سهراب پورناظری خواننده گروه که با اجرای خوب شب گذشته توانست موقعیت خود را به عنوان خواننده ثابت این گروه تثبیت کند، در ابتدای بخش دوم کنسرت ضمن پوزش خواهی از تماشاگران  به اشاره گفت که عدم اجرای سماع گران و دلایل آن را خود تماشاگران باید دریابندو تشویق تماشاگران نشان داد که آنها از فشارهای وارده بر این گروه درباره حذف برنامه سماع اطلاع دارند.

از سوی دیگر با توجه به سفر رئیس جمهور به ترکیه که با اجرای گروه سماع این کشور همزمان شد، ندادن مجوز به این اجرا شبهاتی را پیش آورد. ضمن آنکه هفته گذشته هم رئیس جمهور در دیدار با گروه موسیقی دبو به شکل غیر مستقیم کار وزارت ارشاد در لغو مجوز این گروه  را زیر سوال برد. [دیدار رئیس جمهور با اعضای گروه موسیقی دبو]

گروه پورناظری برنامه خود را در دوبخش اجرا کرد. ابتدا تنبورنوازی که به همراه سازهای کوبه‌ای و در نغمه اصفهان اجرا شد. و سپس موسیقی ایرانی که با حضور سازهایی از کشورهای ترکیه، هند، فرانسه و سازهای کوبه‌ای از کشورهای آمریکای لاتین جلوه دیگری گرفت.

همخوانی گروه، توجه به فضای چند صدایی و اجرای حرفه‌ای نوازندگان ، به خصوص نوازنده سازهای بالابان و دودوک از جمله بخش‌های دیدنی این کنسرت به شمار می‌رفت.

عکس:مرتضی فرج‌آبادی - ایسنا

سهراب پورناظری در نخستین حضور خود به عنوان خواننده رسمی گروه خوش درخشید و توانست انتظارات را براورده سازد، اگر چه صدای وی جای کار و پیشرفت بیش از این را دارد.
نبود چنگ ایرانی در این اجرا که وعده آن در کنفرانس خبری داده شده بود، از نقاط ضعف کار به شمار می‌رفت. اگر چه گروه با آوردن سرنا و دهل ترکی و اجرای آن در صحنه توانست تا حدودی جبران مافات کند.

فیلمبرداری، نورپردازی و صدابرداری خوب، به خصوص در بخش اول کنسرت از جمله ویژگی‌های مثبت این کنسرت به شمار می‌‌‌رفت، اگر چه در خدمت‌دهی به روزنامه نگاران، به خصوص در شب نخست برخی ناهماهنگی‌ها سبب شد تا گروهی از روزنامه‌نگاران به صورت سرپایی کنسرت را دنبال کنند. این نقیصه البته در شب آخر برطرف شد.

گروه شمس در سال 1359 تاسیس شد و در سه دهه کاری خود با هنرمندانی چون شهرام ناظری، جلال الدین محمدیان، بیژن کامکار و فرشاد جمالی به عنوان خواننده همکاری داشت و نجمه تجدد هم به عنوان همخوان زن از جمله اعضای ثابت این گروه در یک دهه اخیر بوده است.

این گروه تا کنون بیش از 300 اجرا در کشورهای مختلف جهان داشته است و قرار است مهرماه آینده به همراه سماع گران قونیه در تالار موسیقی لینکلن،‌که از جمله تالاهای شاخص موسیقی در آمریکا است به  اجرای موسیقی  بپردازند.[اجرای گروه شمس در سالن مرکزی لینکلن آمریکا]

کد خبر 60809

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز