یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۶:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین:‌ مرطوب‌کننده‌هایی که میلیون‌ها نفر از آن استفاده می‌کنند، در آزمایش‌هایی بر روی موش‌ها باعث ایجاد سرطان پوست در آنها شده‌اند

اما کارشناسان در مورد اینکه این کرم‌ها اثر مشابهی در انسان‌ها دارند ابراز تردید می‌کنند.
 به گزارش خبرگزاری فرانسه  این یافته‌ را پژوهشگران در دانشگاه راتگرز در نیوجرسی آمریکا که چهار کرم پوستی مرطوب‌کننده رایج را بر روی موش‌های بی‌موی با ژن‌های تغییریافته در معرض مقادیر زیاد اشعه سرطان‌زای ماورای بنفش آزمایش کردند، به دست آورده‌اند.

البته دانشمندانی که این بررسی را انجام دادند، هشدار می‌دهند که پوست این جوندگان بسیار حساس‌تر از پوست انسان است، و سایر متخصصان می‌گویند در مورد ربط‌دادن نتایج این بررسی به انسان‌ها تردید دارند.

 در این بررسی میزان سرطان‌های پوستی غیرملانومی بین 24 تا 95 درصد در  موش‌هایی که به پوست آنها کرم مرطوب‌کننده زده شده بود، نسبت به موش‌های گروه شاهد افزوده شد.

سرطان‌های غیرملانومایی پوست در انسان‌ها بسیار شایع  و با جراحی قابل درمان هستند. اما در موارد نادر ممکن است مرگبار هم باشند.

 هنگامی که این دانشمندان این آزمایش را به همان کرم‌ها که فاقد چند جزء مشکوک از جمله روغن معدنی و سدیم لوریل سولفات بودند، تکرار کردند، میزان بروز سرطان به شدت کاهش یافت.

نتایج این تحقیق در شماره اخیر  Journal of Investigative Dermatology منتشر شده است.

از طرف دیگر سایر کارشناسان در مورد امکان تعمیم نتایج این بررسی به انسان‌ها ابراز تردید می‌کنند.

برایان دیفی استاد دانشگاه نیوکاسل در انگلیس در این باره گفت: "منبع اشعه ماورای بنفش مورد استفاده برای این موش‌های از پیش حساس‌شده جانشین مناسبی برای نور خورشید نیست.

 او افزود که میزان اشعه‌ای که این موش‌ها دریافت کرده بودند، بیشتر از کل اشعه‌ای است که اغلب افراد در طول عمر خود دریافت می‌کنند.

گوردن مک‌وی، مشاور ارشد موسسه سرطان‌شناسی اروپا هم در این باره گفت: "نتایج این بررسی ربطی به ایجاد سرطان پستان در انسان ندارد و به هیچ وجه ثابت نمی‌کند که کرم‌های مرطوب‌کننده در انسان سرطان‌‌زا هستند.

کد خبر 60766

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز