همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد: سفر دکتر محمود احمدی نژاد به ترکیه پربار و مفید بود

و ترکیه در تنظیم روابط خود با همسایگانش به خواسته‌های دیگران توجه نکرده و منافع ملی خود را لحاظ می‌کند.

به گزارش ایرنا، عبدالله گل که برای شرکت در مراسم یادبود "حاج بکتاش ولی" به نوشهر ترکیه رفته است در گفت وگو با خبرنگاران که به طور زنده از شبکه تلویزیونی ان.تی.وی پخش می‌شد، این مطلب را عنوان کرد.

گل گفت: توسعه روابط منطقه‌ای ترکیه امری بسیار طبیعی‌است و این که کشورهای دیگری در این زمینه چه فکر می‌کنند مهم نیست و ترکیه به منافع خود می‌اندیشد. ترکیه برای ثبات در منطقه و امنیت در منطقه روابط خوبی با همسایگانش برقرار می‌کند.

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: دوکشور ایران و ترکیه سیاست‌های متفاوتی می‌توانند داشته باشند ولی هرکس به این مساله احترام می‌گذارد.

او گفت: در سفر آقای احمدی‌نژاد به ترکیه مسائل مختلفی بررسی شد که یکی از مهم‌ترین آنها موضوع برنامه هسته‌ای ایران بود.


رئیس‌جمهور ترکیه با حالتی سووالی پرسید: آیا در چنین موضوعی اگر تحولی در نزدیکی مرزهای ترکیه صورت بگیرد، ترکیه نباید توجهی به آن داشته باشد؟ جنگ عراق به وقوع پیوست، آیا در این مساله فقط عراقی‌ها متضرر شدند؟ بنابراین در حل موضوع هسته‌ای نیز هرکس باید احساس وطیفه کند. ترکیه نیز وظایفی دارد و مهم ترین بخش گفت وگوهای من با آقای احمدی نژاد در این زمینه بود.

رئیس جمهوری ترکیه با یادآوری این که، من در دورانی که وزارت خارجه را برعهده داشتم نیز از نزدیک به این موضوع توجه داشتم و محتوای پرونده ها را به خوبی می‌دانم، تصریح کرد: همان طوری که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک نیز اشاره کردم در این دیدار نقطه نظرات ترکیه را به طور صریح، روشن و درست به رئیس‌جمهوری ایران بیان کردم که این نه تنها از نظر دوکشور بلکه برای دنیا نیز حایز اهمیت است.

وی تاکید‌کرد: سفر احمدی نژاد به ترکیه نیز از این نظر بسیار مفید واقع شده است.
رئیس جمهور ترکیه با اشره به امضای یک سند همکاری مهم در زمینه مبارزه با تروریسم بین دوکشور افزود: این تحول را بیش از هرکس باید خود ترکیه تقدیرکند، چرا که ترکیه در مبارزه سختی با تروریسم است و شهدای زیادی را در این راه داده، ولی از عزم خود هم در مبارزه با تروریسم نکاسته است.

وی افزود: ترکیه با پ.ک.ک مبارزه می‌کند و ایران نیز با شاخه‌ای از این تروریسم یعنی با پژاک در حال مبارزه است. لذا انعقاد قراردادی وسیع در این زمینه بین دوکشور باید مهم ارزیابی شود.

عبدالله گل با خاطر‌نشان ساختن این که ایران و ترکیه پیشتر در مورد گاز یک موافقتنامه‌ای امضا کرده‌اند و ترکیه مایل بود که به مرحله بالاتری از این توافق رسیده شود، افزود: ولی دیده شد که آمادگی‌های فنی در این زمینه کاملا وجود ندارد و لذا به وزیران انرژی دوکشور ماموریت داده شد در این زمینه کار کنند.

رئس جمهور ترکیه گفت: خواست وی از رسانه‌ها و تحلیل گران این است که به وقایع از دید و پنجره وسیعی نگاه کنند. چرا که ترکیه کشور بزرگی است و کشوری نیست که در راستای تعلیمات کشور دیگری حرکت کند.

وی در عین حال گفت: البته ترکیه هم پیمانانی هم دارد، ولی سیاست خارجی ما ترکیه روشن و صریح است. ترکیه با ایران سیاست های متفاوتی دارد، ولی با کوچک دیدن ترکیه و گفتن این که چون فلانی چنین گفت، چنین شد، این به اعتبار کشور ضرر می زند.

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه افزود: لذا این سفر مهم بود و زمان آن نیز به موقع بود و براین باور است که مورد تقدیر محافل مختلف نیز قرار گرفته است.

کد خبر 60760

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز