شرکت آمریکایی نواواکس می‌گوید که واکسن تجربی کرونایش در برابر گونه «بتای» کروناویروس که واگیرتر از گونه اصلی است و در ابتدا در آفریقای جنوبی شناسایی شد، در یک کارآزمایی بالینی باعث ایجاد پاسخ ایمنی و محافظت شده است.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این واکسن با نام NVX-CoV2373 در کارآزمایی‌های بالینی متعددی در حال آزمایش است، اما هنوز در هیچ کشوری مجوز نگرفته است.

واکسن نواواکس از پروتئین‌های گل‌میخی سطح ویروس کرونا که عامل ورود آن به درون سلول است، برای تحریک دستگاه ایمنی استفاده می‌کند. این پروتئین‌های ویروسی در داخل ذرات میکروسکوپی قرار داده می‌شوند و بدن تزریق می‌شوند.  همچنین یا ماده کمکی یا ادجوآن به نام «ساپونین» (با منشا گیاهی) هم به این واکسن افزوده است که پاسخ ایمنی را تشدید می‌کند.

بیشتر بخوانید:

نواواکس همچنین گفت بررسی‌ها در موش‌ها و بابون‌ها نشان داده است که یک واکسن دیگر این شرکت که به طور اختصاصی برای هدف قرار دادن گونه بتا یا افریقای جنوبی ساخته شده است، نیز باعث ایجاد پاسخ ایمنی و محافظت در برابر این گونه ویروس شده است و انتظار می‌رود بررسی‌های بالینی بیشتر با این واکسن متمرکز بر گونه بتا در پاییز انجام شود.

این شرکت گفت آزمایش سرم خون ۳۰ نفر شرکت‌کننده در یک کارآزمایی مرحله میانی یا دوم که هر دو دوز واکسن NVX-CoV2373 را دریافت کرده بودند، نشاندهنده پاسخ‌های قوی آنتی‌بادی به گونه اصلی کرونا و نیز گونه گونه آلفا (که ابتدا در انگلیس شناسایی شد) و گونه بتا بود.

با این حال به گفته نواواکس، پاسخ‌های ایمنی نسبت به گونه بتا (آفریقای جنوبی) اندکی کمتر بود.

آژانس دارویی اروپا بازبینی مداومی را درباره واکسن کرونای شرکت نواواکس در ماه فوریه (اسفند) شروع کرد. انتظار می‌رود که داده‌های کارآزمایی مقدماتی این واکسن در آمریکا و مکزیک در فصل جاری منتشر شود.

این شرکت گفت داده‌های جدید در سرور پیش‌انتشار آنلاین bioRxiv در دسترس هستند و برای داوری همتا برای انتشار هم ارسال شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 607314

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha