بیش از ۷۲ پروژه شهری که بخش عمده آنها در زمینه‌های ترافیکی و عمرانی است، با حضور. «پیروز حناچی»، شهردار تهران و مسئولان شهرداری منطقه ۲۲ به بهره‌برداری رسید.

طراحی پروژه ها

همشهری آنلاین _ ثریا روزبهانی:  افتتاح پروژه‌هایی مانند بوستان آموزش ترافیک، پیست دوچرخه‌سواری بوستان شهدای خلیج‌فارس، باغ‌راه آسمان، زیرگذر کوهک، احداث تصفیه‌خانه خرگوش دره و دفترچه مدیریت بهره‌وری از بوستان جنگلی چیتگر و نیز آغاز عملیات اجرایی آب‌رسانی به بوستان چیتگر، از جمله این طرح‌ها است. به گفته «مرتضی رحمانزاده»، شهردار منطقه ۲۲، هریک از این پروژه‌ها در نوع خود کم‌نظیر هستند و می‌توانند بخشی از نیازها و دغدغه‌های اهالی را برطرف کنند. منطقه ۲۲ در بخش شهری ۵ هزار و ۸۵۰ هکتار وسعت دارد و با احتساب حریم آن وسعت آن به‌طور کلی به ۲۴ هزار هکتار می‌رسد.  

هدف نهایی از بهره‌برداری از این پروژه‌ها، تبیین همسویی فعالیت‌های عمرانی شهرداری با نیازهای واقعی شهروندان است. چون این فعالیت‌ها براساس نیازها و اولویت‌های هر محله پیش‌بینی و انجام شده است. «پیروز حناچی»، شهردار تهران، از بارگذاری جمعیت و نبود امکانات خدماتی در منطقه ۲۲ ابراز نارضایتی می‌کند و در این‌باره می‌گوید: «اگر همه نیازهای شهر تهران در منطقه ۲۲ پاسخ داده می‌شد این برای غربی‌ترین منطقه پایتخت فرصت محسوب می‌شد و توسعه مسکونی می‌توانست آخرین نیاز منطقه باشد، متأسفانه امروز بارگذاری سنگینی در منطقه شکل گرفته که خارج از طرح تفصیلی است که به تصویب رسید. امیدواریم این نقشه دقیق اجرا شود هرچند که تاکنون سرانه و میزان طرح‌های خدماتی در منطقه پایین است. منطقه ۲۲ از مناطق دیگر پایتخت دیرتر شکل گرفت و می‌توانست این شانس را داشته باشد که بر اساس برنامه و با نقشه از پیش تعیین شده، ایجاد شود.

زیرا سایر مناطق در ۲۰۰ سال و بخشی دیگر در ۴۰‌ـ ۵۰ سال اخیر شکل گرفتند. هم‌چنین در بخش آب و فاضلاب نیز منطقه ۲۲ از برنامه‌ها عقب افتاده است، اما اکنون با تفاهمنامه انجام شده با دیگر نهادها پیشرفت ۳۰‌درصدی دارد و باید تأکید کنم توسعه فضای سبز و سرانه عمومی از برنامه‌های مهم شهرداری است. بوستان‌های جنگلی «چیتگر»، «پردیسان»، «لویزان» و «عباس‌آباد» ریه‌های شهر تهران هستند که همواره باید تمیز باشند.»
حناچی هم‌چنین به هزینه و اختصاص ۱۲۱ میلیارد تومان بودجه برای تکمیل و به ثمر رسیدن طرح‌های شهرداری منطقه ۲۲ اشاره می‌کند: «۷۲ پروژه‌ای که امروز افتتاح شد با رویکرد محله‌محوری بود و در انتخاب آنها نیز تلاش شد از ظرفیت شورایاری‌ها استفاده شود و ۵۰‌درصد بودجه نیز به طرح‌های توسعه محلی اختصاص پیدا کرده است. هم‌چنین می‌توان گفت برای تخصیص اعتبار در بخش شمال و جنوب، شهر به توازن رسیده است و ۴۵ تا ۵۵‌درصد تخصیص منابع، عکس شده است و اکنون ۵۵‌درصد منابع، در جنوب شهر هزینه می‌شود. افتتاح خطوط مترو در جنوب شهر از جمله اقدام‌هایی است که می‌توان به آن اشاره کرد و احداث پارک‌های محلی در جنوب شهر، رشد بیشتری داشته است و تا پایان دوره، دیگر محله‌ای نیست که پارک محله‌ای نداشته باشد.»

افتتاح ۷۲ طرح شهری منطقه ۲۲ با حضور شهردار تهران

  •  توسعه سرانه‌ها فرهنگی و خدماتی

اغلب پروژه‌های ساخته شده یا در دست ساخت در منطقه ۲۲ همسو با نیازهای ساکنان است. مرتضی رحمانزاده، شهردار منطقه ۲۲، از ۳ پروژه در میان ۷۲ پروژه‌ای که به بهره‌برداری رسیده است، به‌عنوان طرح‌های مهم و اساسی نام می‌برد و اهمیت آنان را دوچندان می‌داند: «منطقه۲۲ یکی از مناطق کلیدی شهر تهران است. به همین دلیل‌درصدد هستیم تا استانداردهای زندگی در آن را با ارتقای سرانه‌های فرهنگی، اجتماعی و خدماتی بالا ببریم و به حد مطلوب برسانیم. امروز مردم از شهرداری انتظار ساخت پروژه‌هایی را دارند که رفاه، آسایش و امنیت را برایشان به ارمغان بیاورد و خوشبختانه شهرداری این منطقه هم در این زمینه موفق بوده و توانسته است رضایت شهروندان را جلب کند. اکنون به ازای هر شهروند، ۸‌مترمربع به سرانه‌های عمومی اضافه شده است.

اصرار به جنگلکاری و توسعه آن در محدوده منطقه سبب شد تا کلنگ پروژه آب‌رسانی به مبلغ ۴۰ میلیارد تومان به زمین زده شود. هم‌چنین دومین پروژه مهم منطقه، اجرای طرح «زیرگذر علمیردانی» یا «کوهک» است. در سال‌های پیش با بهره‌برداری از بزرگراه «شهید همدانی»، محل‌های منطقه ۲۲ از هم جدا شدند، اما اکنون با کلنگ‌زنی و احداث زیرگذر علمیردانی یا کوهک این جدایی پایان خواهد یافت و اهالی دسترسی مطلوب‌تری به خدمات منطقه خواهند داشت.»

  • تأمین آب لازم برای آبیاری فضای سبز منطقه

شهردار منطقه در ادامه با اشاره به تفاهمنامه شهرداری تهران با وزارت «جهاد کشاورزی» می‌گوید: «سند ۳۰ سال مدیریت و بهره‌برداری چیتگر را تحویل گرفتیم و در ادامه برای تکمیل شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی به طول ۸ کیلومتر کار عملیاتی انجام می‌شود. موضوع فاضلاب، مهم‌ترین دستور شهردار تهران است که در این دوره از مدیریت شهری آن را دنبال می‌کنیم. در همین راستا، زمینی را از اداره کل منابع طبیعی تحویل گرفتیم و برای روند اجرایی‌اش، آن را تحویل سازمان آب و فاضلاب دادیم تا مراحل ساخت تصفیه‌خانه «خرگوش دره» نهایی شود. هم‌چنین بزرگ‌ترین پروژه احداث تأسیسات و تجهیزات مدیریت منابع آبی فضای سبز در غرب تهران باارزش ۳۴ میلیارد تومان و حجم عملیاتی ۱۶۰ کیلومتر لوله پلی‌اتیلنی آغاز شده است.

این پروژه با هدف مدیریت بهینه برداشت از منابع آبی موجود و آب‌رسانی و آبیاری مکانیزه با حداقل هدر رفت، در مجموع حدود ۲۰۰۰ هکتار عرصه جنگلی را آب‌رسانی خواهد کرد و اصلی‌ترین برنامه برای حفظ و احیای بوستان چیتگر و سایر عرصه‌های جنگلی محدوده منطقه است. با اجرای این پروژه، علاوه بر بوستان چیتگر که حدود ۸۸۰ هکتار وسعت دارد، بوستان جنگلی «لتمال» با ۵۳۰ هکتار وسعت و با ارتفاع ۲۲۶۶‌متر با استفاده از ۳ مخزن «ژئو ممبران» ۱۸۰۰‌مترمکعبی و ۶ ایستگاه پمپاژ، بوستان جنگلی خرگوش دره با ۱۳۰ هکتار وسعت و ارتفاع ۱۵۲۵ متر با ۳ مخزن بتنی زمینی و هم‌چنین جنگل «وردآورد» نیز با حدود ۶۵۰ هکتار سیراب می‌شوند.»

افتتاح ۷۲ طرح شهری منطقه ۲۲ با حضور شهردار تهران

  • پارک آموزش ترافیک

پارک آموزش ترافیک کودکان در فضایی به مساحت ۵ هزار و ۸۰۰‌مترمربع با المان‌های شهری کوچک مقیاس برای کودکان در نزدیکی پیست دوچرخه استقامت پارک چیتگر منطقه ۲۲ احداث و تکمیل شد. ساخت این پارک از اواخر مهرماه سال گذشته در محدوده بلوار کوهک، خیابان شمیم، شاهد ۵ و در محدوده شرقی پارک چیتگر آغاز شد و با نصب پل عابر و آسفالت محدوده، این مکان به بهره‌برداری رسید. نزدیکی این فضا سبب می‌شود که خانواده‌ها کودکان خود را برای آموزش و فراگیری به بوستان ترافیک کودک تحویل دهند و خودشان نیز به محیط ورزشی و پیست چیتگر دسترسی داشته باشند. در پارک، همه المان‌های شهری در مقیاس کوچک از جمله تقاطع چراغ‌دار، پل عابرپیاده، ایستگاه اتوبوس، مترو و تاکسی به‌صورت نمادین و مسیرهای دوچرخه، پیاده‌روی و ماشین رو برای ماشین‌های برقی کودکان قرار داده شده است.

افتتاح ۷۲ طرح شهری منطقه ۲۲ با حضور شهردار تهران

  •  تهیه کتابچه «مدیریت بهره‌وری پارک جنگلی چیتگر»

 در راستای امضا تفاهمنامه شهرداری منطقه ۲۲ با اداره کل «منابع طبیعی» استان تهران با موضوع «اجرای مدیریت بهره‌وری و نگهداری از پارک‌های جنگلی و توسعه فضای منطقه ۲۲»، کتابچه «مدیریت بهره‌وری پارک جنگلی چیتگر» با همکاری سازمان «جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری» کشور تهیه شد. هدف از تهیه این کتابچه حفظ و حراست از فضای سبز و جنگلکاری موجود، در کنار بازپیرایی و بهینه‌سازی و برنامه‌ریزی برای تجهیز و ساماندهی یک مجموعه عملکردی همگن، متعامل و کارآمد است. هم‌چنین جنگلکاری و حفاظت جنگل در جهت ایفای نقش تفریحی فراغتی، با ملاحظات زیست‌محیطی، عملکردی و اجتماعی فرهنگی، برای گذران اوقات فراغت و ساماندهی و استفاده شهروندان با هدف ارتقا ابعاد روحی، جسمی و ذهنی جمعیت بهره‌گیر از آن، در محدوده غربی شهر تهران از دیگر اهداف تهیه این کتابچه است.

افتتاح ۷۲ طرح شهری منطقه ۲۲ با حضور شهردار تهران

  • باغ‌راه آسمان

مسیر باغ راه  آسمان به محلی برای انباشت زباله و زندگی حیوانات شهری تبدیل شده بود، اما امروز مسیر سبز است که دوچرخه سواران به راحتی در آن تردد دارند. نخعی پور، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه با بیان اینکه در این محور ۴٠٠ اصله درخت «چنار» و ۴٠٠ اصله درخت «زیتون» در دو طرف مسیر دوچرخه و پیاده‌راه کاشته شده است، ادامه می‌دهد: «در طول این مسیر با اتصال پیست دوچرخه‌سواری دریاچه شهدای خلیج‌فارس به پیست دوچرخه‌سواری بوستان جنگلی چیتگر، علاقه‌مندان به دوچرخه‌سواری می‌توانند مسیر دوچرخه تا جنگل را رکاب بزنند.»

افتتاح ۷۲ طرح شهری منطقه ۲۲ با حضور شهردار تهران

  • پیست دوچرخه‌سواری دریاچه

در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های منطقه ۲۲، پیست دوچرخه‌سواری مجموعه «شهدای خلیج‌فارس» نیز تکمیل و افتتاح شد و از این پس گردشگران و شهروندان می‌توانند لذت پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری از دریاچه تا جنگل را در باغ‌راه «آسمان» تجربه کنند. پروژه تکمیل پیست دوچرخه و احداث پیاده‌راه ضلع غربی دریاچه، حد فاصل دریاچه و بوستان جنگلی چیتگر، شامل یک کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری و یک کیلومتر مسیر پیاده‌روی و ۱۲ هزارمترمربع توسعه فضای سبز پیرامونی آن است که با اعتبار ۴ میلیارد تومان اجرا شد.

۱۸ معبر به طول ۵۴ هزارمترمربع در منطقه به بهره‌برداری رسیده است که اغلب آنها در نواحی ۲، ۳، ۴و۶ قرار دارند

۹۴ هزارمترمربع از معابر منطقه تراش و روکش شده است.

افتتاح ۷۲ طرح شهری منطقه ۲۲ با حضور شهردار تهران

  • بیشترین طرح‌ها در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک است

بیشتر پروژه‌های آماده افتتاح و در حال ساخت به معاونت حمل‌ونقل و ترافیک منطقه معطوف می‌شود. از افتتاح پیست دوچرخه‌سواری و کلنگ‌زنی مترو گرفته تا اصلاح هندسی و بازگشایی معبر. «مریم‌نخعی‌پور»، معاون حمل‌ونقل‌وترافیک شهردار منطقه، از مهم‌ترین این پروژه‌ها یاد می‌کند و درباره اقدامات انجام شده می‌گوید: «در ۲ تقاطع مهم «جهاد» شمالی و جنوبی و هم‌چنین بزرگراه شهید همدانی، اصلاح هندسی برای کاهش تداخل وسایل نقلیه ورودی از بزرگراه «آزادگان جنوب» به بزرگراه «حکیم شرق» و نیز وسایل نقلیه‌ای که از غرب به شرق بزرگراه حکیم در تردد هستند، نسبت به کاهش طول جداکننده دماغه خروجی و اصلاح حاشیه جنوبی رمپ ورودی به بزرگراه حکیم انجام شد. با توجه به اصلاح صورت گرفته، جریان غرب به شرق بزرگراه شهید حکیم در مسافت کمتری با جریان وسایل نقلیه تندرو در حال حرکت همگرا شدند و مجال بیشتری برای افزایش سرعت و همگرایی وسایل نقلیه ورودی از بزرگراه آزادگان فراهم می‌آید. درباره اصلاح عرض و شعاع گردش لوپ شمال آزادگان – خرازی در قسمت انتهایی لوپ اقدام شد تا از این راه امکان ورود ایمن وسایل نقلیه به کندرو شمال به جنوب بزرگراه آزادگان فراهم شود.

افتتاح ۷۲ طرح شهری منطقه ۲۲ با حضور شهردار تهران

همچنین در تقاطع خیابان‌های «مظفر» و «جوزانی» نیز اصلاح هندسی صورت گرفت. برای همین از بین سناریوهای مختلف، بهترین گزینه برای ایمن‌سازی تقاطع انتخاب شد. بر این اساس با حذف حرکت‌های شمال به شرق و غرب به شمال و تأمین این دسترسی‌ها از طریق دوربرگردان و تقاطع واقع در ضلع شرقی و غربی، تعداد نقاط برخورد در این تقاطع به حداقل رسید. اصلاح هندسی این تقاطع علاوه بر افزایش سطح ایمنی آن، موجب کاهش سردرگمی رانندگان و تسهیل عبور و مرور در شبکه معابر این محدوده نیز می‌شود. از سوی دیگر با توجه به‌ تردد غیرمجاز تعداد زیادی از وسایل نقلیه جهت دسترسی از خیابان «یاسمن» به بزرگراه آزادگان با حرکت خلاف در دوربرگردان غرب به غرب خیابان «ساس سوم»، با امتداد دماغه انتهایی دوربرگردان مقابل خیابان یاسمن، از دسترسی وسایل نقلیه به بزرگراه آزادگان از طریق این دوربرگردان ممانعت به عمل آمد. در تقاطع خیابان‌های «گودرزی» و «گیاه‌شناسی» به دلیل حجم کم‌ تردد و سرعت بالای وسایل نقلیه در کنار سطح وسیع تقاطع، ایجاد بی‌نظمی در تردد وسایل نقلیه را در پی داشته است که این موضوع خطر برخورد بین آنها را افزایش می‌دهد.

۱۳۶۰ نقطه از معابر منطقه با ۴۱۳۰ تن آسفالت لکه‌گیری شد.

۳۸۰۰۰ مترمربع پیاده‌رو جدید در محدوده نواحی منطقه ساخته شده است.

در نتیجه این معاونت با اصلاح هندسی تقاطع و کانالیزه کردن جریان ترافیک، در کاهش نقاط برخورد و هم‌چنین آرام‌سازی ترافیک در این تقاطع تلاش کرده است.» او علاوه بر اصلاح هندسی به اقدامات دیگری مانند مناسب‌سازی معابر و فضاهای محدوده منطقه اشاره می‌کند: «برای تسهیل‌ تردد جانبازان و معلولان و تأمین فرصت‌های برابر برای استفاده از امکانات شهری در خیابان‌های منطقه، تقاطع گذرگاه‌های عرضی و طولی عابرپیاده، مناسب‌سازی شد. ۲ نقطه در تقاطع خیابان‌های «هاشم‌زاده» و «امیرکبیر»، ۱۲۰۰‌مترمربع در خیابان «جوزانی غربی»، ۶۰۰۰‌مترمربع در امیرکبیر (حدفاصل آزادگان تا کاج)، ۴ نقطه در تقاطع گیاه‌شناسی و خیابان هجدهم، یک نقطه در پهلوگاه پارک «صنوبر»، یک نقطه میدان تره‌بار «دریاچه»، ۲۰ نقطه نصب پل فلزی، ۵ نقطه ایستگاه‌های اتوبوس و یک نقطه گودرزی – دوم غربی از جمله این اقدامات است.» به گفته او در پایانه تازه تأسیس «وردآورد»، ۲ خط تاکسی که یک خط ون ویژه و خط دیگر در مسیر بلوار «پژوهش» ‌ـ وردآورد و هم‌چنین ۳ خط اتوبوس به مقاصد «قلعه حسن خان»، شهرک «دانشگاه شریف» و پایانه «دریاچه» فعالیت می‌کنند.

  • مسیرسازی برای پا به رکاب‌ها

با توجه به زیرساخت مناسب در برخی از نواحی این منطقه، مسیرهای دوچرخه با هدف‌ ترویج و توسعه حمل‌ونقل پاک ایجاد شده است. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲۲ درباره مسیرهای جدید دوچرخه‌سواری در منطقه می‌گوید: «در حال حاضر، علاوه بر ایجاد مسیرهای جدید برای اتصال مسیرهای موجود و ایجاد یکپارچگی بین مدل‌های مختلف حمل‌ونقل، بازسازی مسیرهای قدیمی نیز در دستور کار این معاونت قرار دارد. در سال ۱۳۹۸ مسیر بوستان «ریحانه» به مساحت ۲ کیلومتر، بازسازی شد و در سال ۱۳۹۹ در بوستان «لیدا فریمان» و مسیر «زیبادشت»، ۱۵۰۰ متر مسیر دوچرخه‌سواری بازسازی و در مسیرهای آزادگان، دانشگاه «علوم انتظامی» و پارک «آموزش ترافیک» حدود ۳ کیلومتر مسیر جدید احداث شد و در نقاط استادیوم «آزادی» و اتصال مترو «ایران‌خودرو» به باغ گیاه‌شناسی، ۱۱ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در دست ساخت است.»

کد خبر 607202

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha