منطقه ۹ تهران با افتتاح پروژه‌های خرد و کلان قابل توجه در ماه‌های اخیر، توانسته است به یکی از فعال‌ترین مناطق شهری پایتخت از جهت کمیت و کیفیت فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی تبدیل شود.

شهرسازی

همشهری آنلاین_  سحر جعفریان:  اتفاق خوشایندی که «شهربانو امانی»، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای‌شهر تهران، در بازدید از این پروژه‌ها، آنها را قابل تقدیر می‌داند و می‌گوید: «طرح‌های اجرا شده بیانگر برنامه‌ریزی دقیق و شهرسازی تخصصی است». این گزارش چکیده‌ای از بازدید این عضو شورای‌شهر و مدیران شهری از پروژه‌های اخیر و تأثیرگذار منطقه ۹ است.

نخستین مقصد بازدید شهربانو امانی، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای‌شهر تهران، «مصطفی موسوی لاری»، شهرداری منطقه ۹ و جمعی از معاونان و مدیران شهرداری منطقه، پلازای «هاشمی» در خیابان کم‌عرض «هاشمی» است. عقربه‌های ساعت، زمان ۱۴ را نشان می‌دهند. گرمای آفتاب بهاری در گرم‌ترین حالت خود همه جا می‌تابد.

پلازای نونوار هاشمی درست در محل میدان هاشمی سابق بنا شده است. موازیک‌کاری‌های منظم با فضای سبز چشمنواز که وسوسه دقایقی توقف و وقت گذراندن در آن را به دل و جان هر عابری می‌اندازد. امانی در بدو ورود به پلازای تازه تأسیس هاشمی، می‌گوید: «این پلازا، نخستین پلازای شهری پایتخت است که مطابق با رویکرد اهمیت به معماری ایرانی و توجه به انسان محور بودن معابر ساخته شده است. پلازایی که هم عقبه هویتی دارد و هم با ایجاد فضایی محلی به رونق تعاملات اجتماعی و کیفیت مطلوب برگزاری رویدادهای جمعی کمک می‌کند. در این شرایط می‌توان بالاترین سطح از مشارکت شهروندان را در نگهداشت فضاها و محیط‌هایی که از آنها خاطره‌های مشترک و هیجان‌انگیز دارند، انتظار داشت. فضاهایی که به مرور زمان به پاثوق‌های محلی تبدیل می‌شوند. همچنان که با کاهش‌ تردد خودروها از پیامدهایی مانند کاهش آلودگی هوا، تصادفات و درگیری‌های ناشی از آن نیز می‌توان بهره‌برد.»

پیش به سوی شهرسازی تخصصی
شهربانو امانی/ عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای‌شهر تهران
  • رنگ کردن فرسودگی‌ها

ساعت از ۱۵ گذشته است و عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای‌شهر تهران با گروه همراه، راهی مقصد بعدی یعنی «کوچه رنگی» (کوچه شهید خسرو قدیانی) در محله «شهید دستغیب» می‌شود. این همان نخستین کوچه در نهمین تکه از منطقه که با طرح و رنگ‌های شاد آراسته شده و استقبال اهالی را در پی داشته است. امانی ضمن بازدید از این کوچه متراکم، از بافت فرسوده که اکنون ظاهری تماشایی یافته است، می‌گوید: «بافت‌های فرسوده یکی از بزرگ‌ترین معضلات شهر تهران و مناطق قدیمی آن به شمار می‌آیند. معضلی کلان که مجموعه‌ای از مشکلات دیگر را نیز از جمله نماهای بصری معابر و محله‌ها در بر گرفته است. نماهایی که بر نشاط و روحیه اهالی تا حدود زیادی تأثیرگذار است. بنابراین یکی از شیوه‌های مؤثر و موقتی در کاهش بار منفی نماهایی نازیبا، اجرای همین طرح کوچه رنگی که در منطقه ۹ به خوبی در حال پیشرویی است.» امانی هم‌چنین می‌افزاید: «استفاده از عنصر رنگ در محله‌هایی که به جبر فشردگی بافت فرسوده، ناهماهنگی بناها و آشفتگی بصری به محدوده‌ای خاکستری و دل مُرده‌ایی تبدیل شده‌اند، از ضروریات طرح‌های اجرایی است که خوشبختانه در این دوره از مدیریت شهری به آن توجه ویژه‌ای شده است.»

پیش به سوی شهرسازی تخصصی

  • خیابانی برای یک شهر

ساعت ۱۷، بازدید در خیابان «اجتماعی» که به تازگی کمیته معابر شهری نام «بدرالزمان قریب» را برای آن برگزیده است، ادامه می‌یابد. دیوارنگاری‌های این خیابان ۸۵۰ متری که از میانه بخشی از پادگان قدیمی «جی» گذشته است، به‌زودی در فاز دوم اجرا می‌شود. ۴۰ اثر با موضوعات بومی و هویتی در حال حاضر بر روی دیوارهای ضلع غربی خیابان نقش بسته‌اند. امانی در بازدید از این خیابان هم می‌گوید: «خیابان اجتماعی منطقه ۹ یکی از بهترین خیابان‌ها با بیشترین ظرفیت برای تبدیل به خیابان کامل است که اجرای طرح دیوارنگاری‌های بومی و هویتی در آن به تلطیف‌سازی این محدوده از شهر و منطقه کمک شایانی کرده است.

در این خیابان می‌توان شاهد رونق کسب و کارهای محلی و خانگی و رویدادهای گوناگون هنری و فرهنگی بود. چراکه ظرفیت فرامنطقه‌ای آن تاکنون نشان داده است که می‌تواند در مناسبت‌های مختلف، علاوه بر ایجاد مسیری مناسب برای دسترسی‌های ترافیکی و محلی، پذیرای شهروندان از سایر مناطق نیز باشد. روشن است که تلاش مدیریت شهری منطقه نشان از برنامه‌ریزی‌های دقیق و عملکرد تخصص گرای آنها دارد.» امانی در پایان خاطر نشان می‌کند: «تجهیز این خیابان به وسایل حمل‌ونقل عمومی و راه‌اندازی خانه دوچرخه آن، یکی از درخواست‌های اهالی است که باید هرچه زودتر پیگیری شود.»

پیش به سوی شهرسازی تخصصی

  • کوتاه از پروژه‌های بازدید شده

میدان قدیمی منطقه پلازا می‌شود
پلازای هاشمی با مساحت بیش از هزار و ۵۰۰‌مترمربع در خرداد ماه گذشته به بهره‌برداری رسید. اجرای «چادربان» (سایبان) به مساحت ۷۰‌مترمربع، «پِرگولا» به مساحت ۶۰‌مترمربع و «مَه‌پاش دور درختی» با نورپردازی، نیمکت‌های مدرن، ست‌های ورزشی و بازی از جمله امکانات این پاثوق محلی است. پلازای هاشمی برای‌ تردد و استفاده معلولان و توانیابان نیز مناسب‌سازی شده است.

اجتماعی‌ترین خیابان شهر
خیابان اجتماعی، در ابتدا خیابان «استادمعین جنوبی» نام داشت و اکنون با نام «بدرالزمان قریب» تابلوکوبی شده است. خیابانی که عملیات عمرانی آن از سال ۱۳۹۵ آغاز شد و بالاخره در بهمن ماه ۱۳۹۹ به بهره‌برداری رسید تا محله «امامزاده عبدالله» (ع) را از حالت جزیره خارج کند و دسترسی‌های محلی اطراف آن را افزایش دهد. این در حالی است که بزرگ‌ترین بوستان «دوستدار کودک» تهران نیز به‌زودی در آن افتتاح خواهد شد.

کوچه رنگ‌ها و نقش‌ها
کوچه «شهید خسرو قدیانی»، نخستین کوچه از منطقه ۹ است که سال گذشته طرح کوچه رنگی در آن اجرا شد. این کوچه ۱۰۰‌مترمربعی که بیش از ۷۰‌درصد بناهای آن فرسوده است، در ضلع غربی محله «شهید دستغیب» واقع شده است. ضمن اجرای طرح رنگ‌ها و نقش‌ها در این کوچه، ۵۰ «فلاورباکس» نیز در آن جانمایی شده است.

کد خبر 607188

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار زیر پوست شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha