پاندمی کرونا باعث شده است که جهان از بزرگترین تهدیدها برای بهداشت عمومی که از ذرات بسیاری ریز ویروسی ناشی می‌شوند، آگاه شود.

Virus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بزینس اینسایدر هر کدام از ذرات ریز ویروسی را که «ویریون» می‌نامند، آنقدر کوچک هستند که بدون یک میکروسکوپ قوی قابل دیدن نیستند، اما همین ویریون‌ها هستند که سلول‌های ما را به تسخیر در می‌آورند و درون بدن‌های ما تکثیر می‌کنند.

دانشمندان در مورد کروناویروس‌ جدید تخمین می‌زنند که هر شخص آلوده بین یک تا ۱۰ میلیارد ویریون را در هنگام اوج عفونت در بدنش حمل می‌کند. به این ترتیب می‌توان گفت در لحظه کنونی، کوادریلیون‌ها ویریون‌ احتمالا در بدن انسان‌ها در گردش هستند ( در حال حاضر جهان حدود ۳۲۳۰۰۰ مورد کووید-۱۹ در روز ثبت می‌کند).

اما اگر شما همه این ویریون‌ها در سراسر جهان را با هم جمع کنید، وزنی بیش از ۱۰ کیلوگرم نخواهند داشت.

این رقم بر اساس بررسی جدید پژوهشگران انستیتوی علوم وایزمن و انستیتوی تکنولوژی کالیفرنیا (کالتک) است.

این نتایج حتی برای دانشمندان بهت‌آور بود.

آوی فلمهولز، دستیار پژوهشی در کالتک می‌گوید: «اینکه همه دنیا اساسا با این ۱۰ کیلوگرم به زانو در آمده باشد، واقعا شگفت‌آور است.»

او افزود: «اگر به طور شهودی می‌خواستید این موضوع را حدس بزنید، عدد بسیار بزرگتری را انتخاب می‌کردید، چرا که شهود ما اینگونه عمل می‌کند.»

فلمهلز و پژوهشرگان همکگارش تخمین می‌زنند که یک سلول دارای عفونت کرونا حاوی حدود ۱۰۰۰۰۰ ویرویون باشد- حدود ۱۰ تا ۱۰۰ آنها واقعا مسری و عفونت‌زا هستند. اما فقط چند ویریون عفونت‌زا کافی است تا باعث بیماری شدید در شخصی شود.

بیشتر بخوانید:

 فلمهلز گفت: « شما بالقوه صدها ویریون منفرد از یک رویداد منفرد واگیری به دست می‌آورید و هر کدام از آنها احتمال اندک عفونت‌زایی خواهند داشت. اما هر کدام از آنها اگر باعث عفونت شوند، صدها ویرویون دیگر تولید می‌کنند.»

چطور شمار ذرات ویروس در بدن را تخمین بزنیم

این پژوهشگران برای تخمین زدن شمار ویریون‌ها درون یک شخص دچار ع فونت از اندازه‌گیری‌های ماده ژنتیکی ویروس- در این مورد RNA- از بافت‌های میمون‌های رزوس استفاده کردند. از آنجایی انجام این بررسی‌ها در انسان‌ها غیراخلاقی است، میمون‌ها نزدیکترین درک از چگونگی از تکثیر ویروس در انسان‌ها را به دست می‌دهند. در این پژوهش، ویروس کرونا به میمون‌ها دو تا چهار روز پیش از اندازه‌گیری‌ها تزریق شد.

دانشمندان برای تعیین مقدار RNA ویروسی موجود در نمونه‌های میمونی، آنها از درون ماشینی به نام «ترموسایکلر» (thermocycler) گذراندند که هنگام حضور ماده ژنتیکی یک سیگنال فلوروسانس ایجاد می‌کند. هرچه ماشین در مدتی کمتری یک چرخه را تمام کند، ژنوم‌های RNA بیشتری در نمونه وجد دارد. پژوهشگران فرض را بر این گذاشتند که میزان ژنوم‌های RNA با شمار ویریون‌ها درون بدن متناظر است.

این پژوهشگران در مجموع دریافتند که بالاترین غلظت نسخه‌های RNA ویروس در ریه‌ها وجد دارند. بنابراین آنها بر شمار ویریون‌ها در ریه‌ها برای تخمین زدن وزن کل آنها در بدن تکیه کردند. این وزن بر اساس یافته‌های آنها – تا ۱۰۰ برابر سبکتر از دانه خشخاش است.

البته فلمهولز گفت: «البته باید تردید علمی درباره این رقم را حفظ کرد، زیرا ما داریم RNA نه شمار ذرات یا شمار ذرات عفونت‌زا را آزمایش می‌کنیم.»

برای همین است که این پژوهشگران تخمین می‌زننند که میزان ویریون‌ها در هر شخصی در طیفی از یک تا ۱۰ میلیون ویریون باشد. همچنین باید در نظر داشت که ویروس در هر شخصی اثر  متفاوتی دارد، بنابراین برخی از افراد ویریون‌ها بیشتری نسبت به دیگران دارند.

شمار جهش‌ها در هر عفونت منفرد چقدر است

این پژوهشگران در طول بررسی‌شان به یک یافته دیگر هم رسیدند: با تعیین شمار ویریون‌ها تولید شده در طول هر عفونت منفرد، آنها همچنین توانستند تعداد جهش‌هایی را که رخ می‌دهد را بر اساس تخمین‌های قبلی از میزان جهش ویروس محاسبه کنند.

آنها محاسبه کردند که هر گونه یا سویه معین ویروس ممکن است در هر ماه دستخوش سه جهش شود. گرچه اغلب این جهش‌های بی‌ضرر هستند، دانشمندان هنوز نگران هستند که ویروس بتواند ترکیبی خطرناکتر از جهش‌ها را پیدا کند که به انتشار سریع‌تر آن یا گریزش از واکسن‌ها کمک کند.

فلمهلز گفت: «میزان ظهور گونه‌های جدید جهش‌یافته و نسبت آنهایی که واگیرتر هستند یا مدت بیشتری در بدن باقی می‌مانند- چیزهایی است که همه ما در حال حاضر باید به دنبال یافتنشان باشیم.»

این پژوهشگران برای مثال تخمین می‌زنند که به ازای هر ۲۰۰۰۰۰ عفونت یک عفونت با گونه ویروس دارای جهش خاصی به نام E484K رخ دهد که نگران‌کننده‌ترین گونه ویروس تاکنون است.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 606543

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha