شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
۰ نفر

علاقه‌مندان به تاریخ معاصر مطالعه کتاب «از طهران تا پطرزبورغ و از پترزبورگ تا تهران؛ قصه سفری که با ناصرالدین شاه رفتیم» را از دست ندهند.

همسفر

بهنام ابوترابیان، نویسنده هم‌محله‌ای که به تحقیق و پژوهش در حوزه تاریخ تهران علاقه‌مند است برای تحقیق و نگارش این کتاب ۷ ماه وقت گذاشت. او ماجرای نگارش این کتاب که به سفرنامه بی‌شباهت نیست را این‌گونه نقل می‌کند: «مرداد سال ۱۳۹۵ به سن پترزبورگ سفر کردم. وقتی از سفر برگشتم کاملاً اتفاقی یکی از دوستانم پرده نقاشی سفر سوم ناصرالدین شاه قاجار به فرنگ را برای من فرستاد؛ سفری که در حین آن ناصرالدین شاه ۴ روز را در سن پترزبورگ مانده بود.

وقتی سفر شاه قاجار را با سفر خودم مقایسه کردم متوجه شدم حدود ۷۰ درصد از نقاطی که اکنون در این شهر وجود دارد و برای گردشگران جذاب است ۱۴۰ سال پیش مورد بازدید ناصرالدین شاه هم قرار گرفته. این موضوع باعث شد تا وضعیت دوره امروز را با آن زمان مقایسه کنم.» ابوترابیان در این مقایسه به این نتیجه می‌رسد: «آنها هویت محله‌ها و اماکن قدیمی را حفظ کرده‌اند و تمنای حفظ آن را دارند.» او در این کتاب داشته‌های تهران و سن پترزبورگ را مقایسه می‌کند. مثل نخستین نمایش فیلم، سیاست داخلی و خارجی، بانک استقراضی، وضعیت مردم و...
این کتاب از سوی نشر روزنه راهی بازار نشر شده است.

کد خبر 606480

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha