«باغچه» زمین ۶ هزارمترمربعی در شرق محله دارآباد بود؛ با دار و درخت‌های سرسبز.

دارآباد

همشهری آنلاین _ مرضیه موسوی:  از حاشیه دهکده اقدسیه و ورودی محله دارآباد به بزرگراه امام علی(ع) می‌شد سرسبزی آن را دید که در جنوب‌شرقی دارآباد امتداد پیدا کرده است. آب قنات‌هایی که از شمال تهران به سمت جنوب راهی می‌شدند در مسیر خود این باغ را هم آبیاری می‌کرد. تا اینکه کم‌کم به دلیل ساخت‌وسازها، مسیر آب قنات‌ها عوض شد و درختان باغ یکی یکی خشکید؛ همان سال‌هایی که مالک اولیه باغ از دنیا رفت و باغچه محله دارآباد متروکه و فراموش شد. چند سال بعد، درختان خشکیده از خاک بیرون کشیده شدند و خیلی زود در زمین برهوت آن به جای درخت و بوته‌های گل، خودروهای توقیفی خودنمایی کردند. باغچه ۱۰ سالی در تصرف خودروهای تصادفی بود و علاوه بر تغییر چهره محله، مزاحمت‌هایی هم برای اهالی دارآباد به وجود آورده بود. تا اینکه هفته گذشته خبر رسید که با پیگیری اهالی محله و شهرداری، زمین این پارکینگ غیرمجاز به شهر بازگشت و آرامش، دوباره به باغچه دارآباد برگشت.

۱۰ سال از تبدیل باغچه دارآباد به پارکینگ می‌گذشت. خودروهای توقیفی در پهنه شمال تهران از صبح تا غروب به این پارکینگ هدایت می‌شدند. مالکان خودرو هم هر روز برای آزاد کردن ماشین‌های شخصی به این پارکینگ مراجعه می‌کردند. همین رفت و آمدها در خیابان شهید افتخاری آسایش را از این محله مسکونی گرفته بود. در حالی که این باغچه تا چند سال قبل، ملک شخصی بود بادار و درخت‌ و فضای سبز فراوان که کمترین خیر آن برای محله، سکوت و آرامش بود. «غلام قیدی» از اهالی قدیمی محله دارآباد می‌گوید: «روبه روی باغ قدیمی باغی قرار داشت که تا چند سال پیش سرسبز و ‌آباد بود. مالک این باغ فوت کرد و ملک به ورثه رسید. رسیدگی نکردن وضعیت باغ باعث شد که به مرور درختان باغ خشک شوند.»
خشکیدن باغ همانا و اجازه آغاز تغییر و تحول در آن همان. قیدی می‌گوید: «حدوداَ ۱۰ سال پیش زمین این باغ به پارکینگ خودروهای توقیفی و تصادفی تبدیل شد. اما موضوع این است افرادی که این باغ را به پلیس راهور اجاره داده بودند خودشان مالک نبودند و زمین را از مالک اجاره کرده بودند. به هر حال باغچه دارآباد از آن سال مزاحمت‌های زیادی برای اهالی محله ایجاد کرده بود و مردم به حضور آن معترض بودند. در این میان ۲ سال پارکینگ تعطیل شد. اما مجدد شروع به کار کرد. تا اینکه با پیگیری‌های مردم و شورایاری و همکاری شهرداری منطقه، این پارکینگ تخلیه شد تا آرامش به محله دارآباد برگردد.»

«باغچه» به دارآباد بازگشت

  • آسایش رخت بسته بود

«فکرش را بکنید! زمینی که تا چند سال پیش باغ بزرگی در همسایگی شما بود، یک دفعه به پارکینگ خودروهای تصادفی تبدیل شود.» این را یکی از اهالی دارآباد می‌گوید که خانه‌اش در نزدیکی باغچه قدیمی دارآباد قرار دارد. او می‌گوید: «وقتی باغ متروکه شد، درختانش کم‌کم خشک شدند. یک روز درختان خشکیده را از زمین کندند و زمین باغ هموار و صاف شد. بعد فهمیدیم که آن را اجاره داده‌اند و به پارکینگ خودروهای تصادفی تبدیل شده است. البته مالک مستقیم از زمین بهره‌برداری نکرده بود و آن را به افرادی اجاره داده بود. آنها هم از این ملک برای پارکینگ خودروهای توقیفی و تصادفی استفاده کردند و به راهور اجاره دادند.»
توقیف هزار و ۵۰۰ خودرو در این پارکینگ، علاوه بر رفت و آمدهای مداوم مالکان خودرو به این محله، دعواها وسر و صداهای‌گاه و بیگاه را هم به این محله کشانده بود. خیابان آرامی که تمام ملک‌هایش مسکونی بودند و حتی یک مغازه کوچک هم در آن به چشم نمی‌خورد، ناگهان به محلی پر تردد تبدیل شده بود: «اهالی چند بار به فعالیت این پارکینگ اعتراض کردند. حتی یکی دو سال پارکینگ تعطیل شد. اما دوباره شروع به کار کرد و آسایش دوباره از محله رفت. تا اینکه با پیگیری‌های اهالی و همکاری شهرداری و شورایاری، بالاخره این پارکینگ تخلیه شد.»

«باغچه» به دارآباد بازگشت
«مجید صالحی» شهردار ناحیه ۵ منطقه یک
  • رضایت اهالی جلب شد

پارکینگ خودروهای تصادفی و توقیفی مجوزی برای این کاربری در محله دارآباد نداشت. از طرف دیگر پیگیری‌های اهالی محله برای تخلیه این پارکینگ به ثمر نشست تا زمین آن دوباره به محله بازگردد. «مجید صالحی» شهردار ناحیه ۵ منطقه یک می‌گوید: «این پارکینگ مساحتی ۶ هزارمترمربعی داشت. در این زمین که مجوزی برای کاربری پارکینگ نداشت، بیش از هزار و ۵۰۰ خودرو تصادفی و توقیفی پارک شده بود. با این حال به دلیل پیگیری‌های اهالی دارآباد و اقدامات قانونی که در این زمینه انجام شد، بهره‌بردار و مالک ملزم به تخلیه آن شدند و آن را به محله تحویل دادند. آلودگی هوا، آلودگی صوتی و ایجاد منظر نازیبای شهری و سلب آرامش شهروندان از جمله مشکلاتی بود که این پارکینگ خودروهای غیرمجاز در دارآباد ایجاد کرده بود. تخلیه این پارکینگ سبب رضایتمندی شهروندان و اهالی شده است.»

«باغچه» به دارآباد بازگشت
«سید حمید موسوی» شهردار منطقه یک
  • ملکی که فضای سبز می‌شود

زمین پارکینگ غیرمجاز دارآباد در پهنه فضای سبز قرار دارد. پیش از تبدیل این زمین به پارکینگ، باغ ۶ هزارمترمربعی موجود در این زمین، بخشی از سرسبزی این محله را بر دوش می‌کشید. به همین دلیل هم بعد از تخیه پارکینگ، شهردار منطقه مالک را موظف به ایجاد فضای سبز در این محله کرد. «سید حمید موسوی» شهردار منطقه یک می‌گوید: «تخلیه این پارکینگ به درخواست اهالی محله انجام شد. از آنجایی که پارکینگ خودروهای توقیفی مجوزی برای این کاربری نداشت، اقدامات قانونی برای برگرداندن این زمین به محله انجام شد و دستگاه‌های مختلف همکاری خوبی در این زمینه با ما داشتند. از طرفی چون این ملک در پهنه فضای سبز قرار داشت و پیش از این هم باغ شخصی بود، مالک موظف شد تا طرحی متناسب با کاربری فضای سبز در آن تعریف و اجرا کند.»

کد خبر 606457

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha