مراکز انتقال خون محله طی یک سال اخیر با شیوع کرونا روزهای خلوت و ساکتی را تجربه کرد.

قطره های حیات بخش

همشهری آنلاین _ راحله عبدالحسینی:  شاید هیچ‌کس به اندازه بیماری که نیاز به خون دارد یا خانواده نگرانی که منتظر هستند تا با تزریق خون بیمارشان جانی دوباره بگیرد، نتواند اهمیت اهدای خون را درک کند. پزشکان که خیالمان را راحت کردند ویروس کرونا با اهدای خون منتقل نمی‌شود، مراکز انتقال خون برای تأمین ذخایر خونی رونقی دوباره گرفت. ۲۴ خرداد ماه روز جهانی تجلیل از اهداکنندگان خون نام گرفته است. به همین مناسب به مراکز انتقال خون رفتیم و با افرادی که این کار خداپسندانه را سرمشق زندگی خود کرده‌اند گپ زدیم.

اهدای خون به‌عنوان یک سنت خداپسندانه برای «مؤمن بیرالوند» به دهه ۸۰ بازمی‌گردد. می‌گوید: «زمانی که شنیدم اهدای خون می‌تواند جان یک انسان را از خطر مرگ نجات دهد، برای انجام این کار تردید نکردم. احساس کردم تنها کاری است که از دستم برمی‌آید تا برای هموطنم انجام دهم.»

قطره‌های حـیات‌بخش
مؤمن بیرالوند/ عضو خانه داوطلب هلال‌احمر
  • کار نیک را دوربین الهی ثبت می‌کند

بیرالوند سال ۱۳۹۵ به عضویت خانه داوطلب هلال‌احمر محله پسیان درآمد: «با همکاری خانه داوطلب کارهای خیر در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود و ما هم هرکاری از دستمان برآید انجام می‌دهیم. اما اهدای خون برای ماکاری همیشگی است. ماه مبارک رمضان هر سال که بیاید به مرکز انتقال خون می‌روم. ۶ ماه بعد هم دوباره برای انتقال خون می‌روم. یعنی دست‌کم ۲ بار در سال اهدای خون انجام می‌دهم.» بیرالوند که کارت اهدای خون دارد این‌طور ادامه می‌دهد: «تا به حال بیش از ۲۰ سال اهدای خون انجام دادم و کارت سبز اهدای خون دارم. با این حال هر زمانی که حادثه‌ای رخ بدهد، مثل زلزله کرمانشاه یا همین بیماری کرونا که اعلام می‌شود به ذخایر خونی در کشور نیاز هست، من داوطلب می‌شوم. گروه خونی من O منفی است و وقتی برایم پیامک می‌آید که به گروه خونی من نیاز است‌ تردید نمی‌کنم که باید راهی مرکز انتقال خون شوم.» بیرالوند که اهدای خون راکاری خداپسندانه می‌داند می‌گوید: «کار نیک و خیرخواهانه باید فقط و فقط برای رضای خدا باشد و دوربین الهی کار خیر را ثبت می‌کند.»

قطره‌های حـیات‌بخش
حسین حصارکی/ داوطلب اهدای پلاسمای خون
  • داوطلب اهدای پلاسمای خون هستم

«۲ ماه پیش به کرونا مبتلا شدم. قصد دارم پلاسما اهدا کنم.» این را «حسین حصارکی» ساکن محله طرشت می‌گوید که سنت اهدای خون در خانواده‌شان رواج دارد. او ادامه می‌دهد: «ماه مبارک رمضان امسال هم مثل سنت همیشگی برای اهدای خون رفتم. مدتی بعد بیماری کرونا به سراغم آمد و به لطف خدا خوب شدم. شنیدم کسانی که به کرونا مبتلا شدند می‌توانند پلاسما اهدا کنند. حالا منتظرم تا ۳ ماه بگذرد و بتوانم پلاسما اهدا کنم. چون پلاسمای بهبودیافته‌های کرونا به‌عنوان راه درمانی برای این بیماری شناخته شده است. من هر سال ۳ بار خون می‌دهم. برای اهدای خون در روزهای کرونا هم هیچ مشکلی نیست و نباید کرونا را بهانه کنیم.

همه مراحل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.» او اهدای خون را از ۱۸ سالگی آغاز کرده و تا به حال بیش از ۵۰ بار اهدای خون انجام داده‌است.
جمع‌آوری پلاسمای بهبودیافتگان برای درمان مبتلایان از اوایل اردیبهشت ماه امسال در سازمان انتقال خون آغاز شد. از آن زمان تاکنون به رغم تأثیرگذار بودن این روش برای درمان مبتلایان میزان اقبال بهبودیافته‌ها برای اهدای پلاسما همچنان دور از انتظار است و فقط ۲‌درصد از بهبودیافته‌ها پلاسمای خون خود را اهدا کرده‌اند.

  • اهدای خون برای این افراد ممنوع!

معافیت از اهدای خون شامل ۲ دسته معافیت موقت و معافیت دائم است. مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های ریوی شدید مانند آسم، بیماری‌های وابسته به انسولین و بیماری‌های واگیردار مانند ایدز و هپاتیت معافیت دائم اهدای خون دارند. اما کسانی که به تازگی تحت عمل‌های جراحی و دندانپزشکی قرار گرفته‌اند یا از داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، آسپرین و ایندرال استفاده کرده‌اند، به‌طور موقت از اهدای خون معاف هستند. بارداری، سقط جنین، خالکوبی، طب سوزنی، حجامت، آندوسکوپی و ابتلا به عفونت‌ها به‌ویژه عفونت گوش، گلو و بینی هم از دیگر شرایطی است که فرد را به‌طور موقت از اهدای خون معاف می‌کند.

  • قبل و بعد از اهدای خون چه کنیم؟

اهداکننده ۴ تا ۶ ساعت قبل از مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون باید یک غذای مناسب بخورد و آب کافی بنوشد. ضمن اینکه فرد در روزی که قصد اهدای خون دارد نباید به کارهای سخت و نیازمند به صرف انرژی زیاد بپردازد.
بعد از اهدا نیز فرد باید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی تخت دراز بکشد و استراحت کند. تا یک ساعت بعد از اهدای خون استعمال دخانیات ممنوع است و تا ۲۴ ساعت نباید به دستی که از طریق آن خونگیری انجام شده، فشاری وارد شود. خوردن مایعات بعد از اهدای خون کمک می‌کند تا خون از دست رفته جبران شود و اهداکننده دچار ضعف و سرگیجه نشود.

  • فواید اهدای خون

اهدای خون باعث می‌شود فرد اهداکننده کمتر به بیماری‌های عفونی از قبیل سرماخوردگی، آنفلوآنزا، بیماری‌های روده‌ای، بیماری‌های قلبی و عرقی و... مبتلا شود. افراد اهداکننده کمتر دچار پوکی استخوان و سکته‌های مغزی در آنها کمتر دیده می‌شود. ضمن اینکه فرد اهداکننده در هر بار اهدای خون به‌صورت رایگان با سنجش میزان فشارخون، ضربان قلب، میزان هماتوکریت‌های خون، گلبول‌های قرمز و... از سلامت جسم خود مطلع می‌شود.

  • چه کسانی می‌توانند خون اهدا کنند؟

همه افراد ۱۸ تا ۶۰ ساله که دست‌کم ۵۰‌کیلوگرم وزن داشته باشند به شرط داشتن تعداد نبض ۵۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه و فشارخون بیشینه ۹۰ تا ۱۸۰ میلی‌لیتر جیوه و فشارخون کمینه ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌لیتر جیوه می‌توانند خون اهدا کنند.
حداقل فاصله بین ۲ اهدا باید ۸ هفته کامل باشد. این در حالی است که تعداد دفعات اهدای خون برای آقایان نباید از ۴ بار در سال و برای خانم‌ها از ۳ بار در سال بیشتر شود.

  • در همین نزدیکی

 
 مرکز جامع اهدای خون شهید فیروزی در محله الهیه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۸ تا ۱۴ میزبان اهداکنندگان است. نشانی: بزرگراه مدرس شمال، خروجی الهیه، خیابان مریم شرقی، خیابان مهدیه، کوچه لسانی، انتهای کوچه شکرآبی.

 برای دریافت نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به پرتال سازمان انتقال خون به نشانی www.IBTO.ir مراجعه کنید. در این سایت مرکز انتقال خون را مشخص می‌کنید. نوبت‌های قابل مراجعه نمایش داده می‌شود که می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید.

 برای دریافت کارت اهدای خون با در دست داشتن کارت ملی به مرکز اهدای خون وصال مراجعه کنید.

 برای اهداکنندگان مستمر خون بعد از ۳ ماه از آخرین اهدای خون پیامک یادآوری ارسال می‌شود. هر فرد سالم ۵/۵ تا ۶ لیتر خون دارد که معادل یک سیزدهم وزن اوست و با هر مرتبه مراجعه به مرکز انتقال خون ۴۵۰ میلی‌لیتر خون اهدا می‌کند.

 در هر ۳ ثانیه یک بیمار به خون و فرآورده‌های آن نیاز پیدا می‌کند.

 از هر ۳ نفر یک نفر در طول زندگی نیاز به خون پیدا می‌کند.

 یک واحد خونی که شما اهدا می‌کنید به ۳ بخش گلبول قرمز، پلاسما و پلاکت تقسیم می‌شود و می‌تواند جان ۳ نفر را از مرگ حتمی نجات دهد.


 نفر سالانه  ۲۱۰۰۰۰۰
در کشور با هدف کمک به بیماران نیازمند، خون و فرآورده‌های خونی اهدا می‌کنند.

۳۲۰۳۷۵

نفر طی ۲ ماه نخست امسال با مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون کشور، اهدای خون انجام دادند.

کد خبر 606415

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha