انتقال خون، سالانه جان میلیون‌ها نفر را نجات می‌دهد از این رو، روز ۲۴ خرداد با هدف قدردانی از فعالیت انسان‌دوستانه کسانی که در زمینه اهدا و انتقال خون تلاش می‌کنند، از سوی سازمان بهداشت جهانی «روز اهداکنندگان خون» نامگذاری شده است.

هديه سرخ

همشهری آنلاین_پریسا نوری:  در آستانه این روز با ۲ نفر از رکوردداران اهدای خون ساکن در تکه چهارم پایتخت گفت‌وگو کردیم.  

  • ۵۰ نفر را به مراکز اهدای خون بردم 
نجات یک زندگی با هدیه سرخ
حسین پیرویان/ ۴۱ ساله/ اهداکننده مستمر خون با ۶۶ بار اهدا

۱۸ ساله شدن برای نوجوان‌ها دروازه ورود به دنیای بزرگ‌ترهاست. سنی که در قانون برای فعالیت‌های بزرگسالانه به رسمیت شناخته شده و خیلی‌ها مثل «حسین پیرویان» برای رسیدن به آن روزشماری می‌کنند. او در این‌باره می‌گوید: «از نوجوانی دوست داشتم خون اهدا کنم اما شرط اهدا ۱۸ سالگی بود، برای همین منتظر بودم تا ۱۸ ساله شوم و خون بدهم.»

پیرویان که حالا یک مرد ۴۱ ساله است از تجربه نخستین اهدای خون این‌طور می‌گوید: «آن وقت‌ها اهدای خون در کانکس‌ها انجام می‌شد و تجهیزات انتقال خون مثل حالا نبود. به کانکس اهدای خون در خیابان پیروزی، سر چهارراه کوکاکولا رفتم. سوزن خیلی ضخیم بود و حسابی دردم گرفت، ولی با فکر اینکه با خون من شاید جان یک نفر نجات پیدا کند، خودم را تسکین دادم.» حالا ۲۲ سال از آن روز گذشته و او با ۶۶ بار اهدای خون مستمر، یکی از رکوردداران اهدای خون در شرق تهران است. پیرویان که در این سال‌ها پای خیلی‌ها را به مراکز اهدای خون باز کرده،

می‌گوید: «معمولاً در جمع دوستان و خانواده و آشنایان از فواید اهدای خون می‌گفتم و سعی می‌کردم قانعشان کنم تا خون بدهند و در این سال‌ها موفق شدم حدود ۵۰ نفر را به مراکز اهدای خون ببرم که برخی از آنها اهداکننده مستمر شدند.» این شهروند از تأثیر اهدای خون بر سلامتی و روحیه‌اش این‌طور می‌گوید: «اهدای مستمر خون باعث گردش خون تازه در رگ‌ها شده و برای سلامتی مفید است. همچنین از نظر روحی حس نوعدوستی و کمک به همنوع را در انسان تقویت می‌کند.» او در توضیح بیشتر می‌گوید: «چند سال پیش که پدرم مرگ مغزی شدند پزشکان از ما خواستند که برای اهدای اعضای بدن پدر رضایت بدهیم، خانواده‌ام بدون لحظه‌ای‌ تردید پذیرفتند و این روحیه موجب حیرت پرستاران شد.»

  • نکاتی درباره اهدای خون 

نجات یک زندگی با هدیه سرخ

 فواصل اهدای خون هر ۸ هفته یکبار است، به شرطی که تعداد دفعات آن در طول یکسال برای آقایان از ۴ بار و برای خانم‌ها از ۳ بار بیشتر نشود.  
 بنا بر اعلام سازمان انتقال خون هر واحد خون اهدایی می‌تواند جان سه انسان را نجات دهد.  
 بدن انسان مایع از دست رفته را بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت جبران می‌کند. گاهی این زمان تا ۳۶ ساعت هم طول می‌کشد میزان گلبول قرمز خون از دست رفته ظرف مدت ۳ هفته جایگزین می‌شود و میزان آهن خون طی مدت ۸ هفته جایگزین می‌شود.  
 اهداکننده مستمر به کسی می‌گویند که به‌طور متوالی هر سال حداقل ۲ بار خون اهدا کند.

  • اهدای خون را وظیفه انسانی می‌دانم
نجات یک زندگی با هدیه سرخ
علی کشاورز / ۵۲ ساله / اهداکننده مستمر با ۴۵ بار اهدای خون 


«علی کشاورز» یکی از رکوردداران اهدای خون است که نخستین بار در ۲۷ سالگی خون اهدا کرده و پس از آن اهداکننده مستمر شده است. این شهروند ۵۲ ساله از نخستین تجربه اهدای خون این‌طور می‌گوید: «۲۵ سال پیش خواهرم در بیمارستان تهرانپارس بستری بود و خون احتیاج داشت.

کادر بیمارستان دنبال خون می‌گشتند من سؤال کردم «چه کار می‌شود انجام داد؟» گفتند «باید کسی برود خون اهدا کند تا خون داشته باشیم.» آستینم را بالا زدم و گفتم «خودم اهدا می‌کنم.» بعد از اینکه خواهرم از بیمارستان مرخص شد، درباره اهمیت اهدای خون و بیمارانی مثل تالاسمی‌ها که نیاز مبرم به خون دارند را مطالعه کردم و تصمیم گرفتم اهداکننده مستمر شوم.»

کشاورز که تاکنون ۴۵ بار خون اهدا کرده می‌گوید: ‌»اهدای خون را وظیفه انسانی می‌دانم. احساس می‌کنم همه کسانی که در بیمارستان‌ها چشم‌انتظار اهدای خون هستند خواهر و برادرم هستند.» او ادامه می‌دهد: «از طرفی باور دارم که اهدای خون به سلامت جسم کمک می‌کند چون خودم در این سن تا به حال کمتر پیش آمده قرص بخورم.» کشاورز که از زمان شیوع کرونا ۳ بار خون داده، درباره اهدای خون در این روزهای کرونایی می‌گوید: ‌ «کرونا نباید مانع از اهدای خون شود چون پروتکل‌های بهداشتی در مراکز اهدای خون با دقت رعایت می‌شود، در این مراکز هم مثل همه جا وقتی ماسک داشته باشیم و مسائل بهداشتی را رعایت کنیم هیچ مشکلی پیش نمی‌آید.»

این شهروند خاطره‌ای از اهدای خون تعریف می‌کند: «چند ماه پیش به مرکز تهرانپارس رفتم تا خون بدهم، یک آقایی که یکی از بستگانش در بیمارستان بستری بود، آمده بود دنبال خون، از من پرسید حاضری مستقیم خون بدهی؟ من هم گفتم برایم فرق ندارد. با هم به بیمارستان فلکه سوم تهرانپارس رفتیم و همانجا مستقیم به بیمار خون اهدا کردم. آن آقا خیلی تشکر کرد و خواست به من پول بدهد که قبول نکردم و گفتم من برای پول نیامدم و فقط خواستم کمک کنم و...» 

  • مراکز اهدای خون مناطق شرقی پایتخت 

۳ مرکز اهدای خون در پهنه شرقی پایتخت فعالیت می‌کنند که نام و اطلاعاتشان به این شرح است: 

  • مرکز اهدای خون پیروزی

نشانی: خیابان پیروزی، بین خیابان اول و دوم نیروی هوایی 
تلفن: ۷۷۴۶۵۱۳۷
فعالیت: شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۸ تا ۱۹

  • مرکز اهدای خون نارمک 

نشانی: بزرگراه شهید سلیمانی، بین میدان رسالت و چهارراه سرسبز، نبش خیابان غیبی
تلفن: ۷۷۱۹۱۱۴۴ 
فعالیت: شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۸ تا ۱۵ 

  • مرکز جامع انتقال خون تهرانپارس

نشانی: خیابان توحید، ضلع غربی بوستان پلیس 
تلفن: ۷۷۳۷۰۳۵۵ 
فعالیت: شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۸ تا ۱۹ و جمعه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۶

کد خبر 607453

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha