متخصص و مدرس طب ایرانی با بیان اینکه کاهو سبزی مخصوص بهار و تابستان است، گفت: کاهو نقش مهمی در روند سلامت اعصاب دارد و بنابراین برای مقابله با مشکلات روانی مانند افسردگی کمک می‌کند.

فوايد كاهو در حفظ قوه بينايي و پيشگيري از سرطان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مریم نواب‌زاده متخصص و مدرس طب ایرانی اظهار کرد: کاهو صاف کننده خون و تولیدکننده خون صالح است. وی با بیان اینکه خوردن کاهو طبع را لینت داده و خشکی و یبوست را برطرف می‌کند، افزود: کاهو، صفرا، جنون، جذام و خارش شدید بدن و مالیخولیا و یرقان را بهبود می‌دهد.

این متخصص و مدرس طب ایرانی با بیان اینکه کاهو درد سر، آبرزیش بینی، زکام، سرفه حاصل از گرمی و خشکی را برطرف می‌کند، تصریح کرد: مصرف شربت سکنجبین همراه کاهو سبب تقویت کبد، کاهش حرارت بدن و رقیق شدن خون می‌شود.

نواب‌زاده با بیان اینکه این شربت برای کبد چرب مفید است، افزود: یکی از راه‌های درمان اختلال خواب، مصرف آب(عصاره) کاهو است.

وی با بیان اینکه قبل از حمام رفتن مقداری آب کاهو را بر روی موها و پوست سر ماساژ دهید و سپس با آب و شامپو بشویید، تصریح کرد: کاهو، حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین‌های فراوانی است، به همین جهت یکی از محبوب‌ترین سبزیجات به شمار می‌آید.

این متخصص و مدرس طب ایرانی با بیان اینکه این سبزی اغلب در سالادها و انواع غذاها مانند ساندویچ، سوپ و غیره استفاده می‌شود، همچنین می‌توان آن را پخت، اظهار کرد: کاهو به راحتی کشت می‌شود و برای رشد به دمای پایینی نیاز دارد.

نواب‌زاده با بیان اینکه کاهو یک منبع غنی از ویتامین‌های K و A است، تصریح کرد: کاهو دارای خواص آنکسیولیتیک است که به کنترل اضطراب کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه کاهو نقش مهمی در روند سلامت اعصاب دارد و بنابراین برای مقابله با مشکلات روانی مانند افسردگی کمک می‌کند، افزود: مهم‌ترین خاصیتی که به کاهو نسبت داده می‌شود، خواب‌آور بودن آن است.

این متخصص و مدرس طب ایرانی بیان کرد: در یونان قدیم، مردم از کاهو به عنوان داروی خواب‌آور استفاده می‌کردند؛ امروزه از نظر علمی این موضوع به اثبات رسیده است. این سبزی ترکیباتی دارد که باعث می‌شود راحت‌تر بخوابیم و به همین دلیل مصرف آن در آخرین وعده غذایی توصیه می‌شود.

نواب‌زاده با بیان اینکه کاهوی خوب کاهویی است که برگ و ساقه آن نازک و و سطح آن چرب باشد و تلخ نباشد، تصریح کرد: توصیه می‌شود افراد سردمزاج از مصرف کاهو پرهیز کرده یا آن را در مقادیر کم و همراه با پودر زیره، نعناع، کرفس، کمی عسل، شیره انگور یا سکنجبین شیرین مصرف کنند تا از ضررهای کاهو کاسته شده و بر خواص و مزاح آن افزوده شود.

وی بیان کرد: زیاده‌روی در مصرف کاهو می‌تواند مخصوصا در افراد با مزاج سرد و رطوبتی به دلیل افزودن بر میزان رطوبت‌های بدن باعث سردی، پف آلودگی صورت، ورمن بدن، درد و تورم مفاصل، آبریزش بینی و دهان، شل شدن بدن، رفلاکس و نفخ، ضعف حافظه، فراموشی و ضعف بینایی شود.

این متخصص و مدرس طب ایرانی با بیان اینکه مصرف زیاد سالاد کاهو همراه با غذا موجب نفخ شده و برای همه افراد مناسب نیست، ادامه داد: یکی از مواردی که سبب پژمردگی زودهنگام کاهو در یخچال می‌شود، رطوبت است. پس بهتر است پیش از بسته‌بندی کاهو و نگهداری آن در یخچال از خشک شدن کامل برگ‌های آن اطمینان پیدا کنید.

نواب‌زاده اظهار کرد: برای این کار بدون آنکه مجبور باشید مدت زیادی کاهو را در فضای بیرون از یخچال نگه دارید، می‌توانید چند ساعت آن را در کیسه‌های پلاستیکی معروف به زیپ کیپ در یخچال نگهداری کنید، بدون آنکه در آن را بسته باشید.

وی با بیان اینکه شیوه بهتر این است که پس از شستن کاهو و بعد از اینکه آب آن‌ها گرفته شد، کاهو را در یک دستمال حوله‌ای خشک بپیچید، افزود: بعد آن را در کیسه پلاستیکی بگذارید؛ با این شیوه طراوت و تردی کاهو برای مدت زمان بیشتری حفظ خواهد شد.

کد خبر 605975

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha