دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: ۲ سال قبل اعلام کردند خارجی‌ها حدود ۳۸۰ میلیون یورو در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند و خوشحال بودند اما ۷۰ درصد این مبلغ در حوزه دخانیات بوده است.

سیگار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با اشاره به گسترش مصرف دخانیات در کشور و کاهش سن استعمال آن، گفت: در حالی که در ۸ تا ۱۰ سال اخیر صنایع کشور تا ۵۰ درصد تعطیل شدند یا با یک‌سوم قدرت کار می‌کنند اما واحدهای تولیدی محصولات دخانی در این مدت از ۷ واحد به ۲۱ واحد رسیده است.

او با اشاره به کاهش سن استعمال دخانیات در کشور گفت: متاسفانه سن استعمال دخانیات در کشور به ۱۲ سال رسیده است و نزدیک ۲۰ تا ۲۲ درصد مردان و کمتر از ۳ درصد خانم‌ها سیگاری هستند.

مسجدی افزود: اما اگر به دانش‌آموزان و دانشجویان دختر برسیم، ارقام نشان می‌دهد تا ۳۵ درصد دختران تجربه مصرف قلیان دارند. اگر از این تعداد ۵ درصد به دام دخانیات بیفتند، ارقام وحشتناک خواهد شد.

 دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با تاکید بر اینکه مضرات مصرف قلیان بسیار بیشتر از سیگار است، اظهار کرد: چطور می‌شود کشورهایی مثل فنلاند و نیوزیلند اعلام می‌کنند تا سال ۲۰۳۰ دیگر سیگاری نخواهیم داشت و ما نمی‌توانیم؟ این موضوع نشان می‌دهد برنامه جامع کنترل مصرف وجود دارد و عرضه، کشاورزی و صنعت دخانیات قانون‌مند است. 

وی افزود: حدود ۸ تا ۱۰ میلیون نفر در کشور مصرف‌کننده سیگار هستند و شرکت دخانیات اعلام کرده چرخش مالی دخانیات ۴۰ هزار میلیارد تومان است و نه ۱۱ هزار میلیارد تومان که این رقم بسیار کلان است. علاوه بر بیماری‌هایی که متعاقب مصرف دخانیات افراد را درگیر می‌کند، سایر هزینه‌هایی که مصرف دخانیات به خانواده‌ها و جامعه وارد می‌کند بالای ۱۴۰ هزار میلیارد تومان است.

مسجدی تاکید کرد: در حالی که در ۸ تا ۱۰ سال اخیر صنایع کشور تا ۵۰ درصد تعطیل شده‌اند یا با یک‌سوم ظرفیت کار می‌کنند، واحدهای تولیدی محصولات دخانی در این مدت از ۷ واحد به ۲۱ واحد رسیده است.

 دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: تنها کالایی که پس از انقلاب تاکنون تحریم نشده است، دخانیات است. همین حالا برای تهیه داروها و واکسن‌های مرتبط با کرونا مشکل داریم اما در رابطه با دخانیات هرگز چنین نبوده است. ۲ سال قبل اعلام کردند خارجی‌ها حدود ۳۸۰ میلیون یورو در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند و خوشحال بودند اما ۷۰ درصد این رقم در حوزه دخانیات بوده است؛ یعنی ژاپنی‌ها به جای اینکه در ایران ‌کارخانه تویوتا راه‌اندازی کنند، در مناطق آزاد انزلی و قشم کارخانه سیگار می‌زنند.

کد خبر 605554

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha