جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۵:۵۷
۰ نفر

ندا انتظامی: دنیای عروسکی، دنیای گسترده‌ای است که پیر، جوان و نوجوان نمی‌شناسد؛ به همین دلیل برخی از کارگردان‌ها برای روایت‌کردن داستان‌هایشان از این تکنیک استفاده می‌کنند.

   حسین مرادی‌زاده از جمله کارگردان‌هایی است که یک‌بار داستان‌های «کلیله‌ودمنه» و بار دیگر «افسانه‌ ماردوش» را به شکل عروسکی ساخته است. او این بار به سراغ داستان‌های بهلول رفته و آن را در قالب یک مجموعه 15 قسمتی با تکنیک عروسکی کار کرده است.

   مرادی‌زاده درباره تکنیک مجموعه «طنزهای طلایی» می‌گوید:« عروسکی تک‌فریم، یکی از اصلی‌ترین تکنیک‌های انیمیشن است. عروسک‌هایی که ما می‌سازیم، مفصل‌های خاصی دارند که می‌توانیم فریم به فریم آن را حرکت بدهیم.

قهرمان اصلی مجموعه طنز‌های طلایی بهلول است که از این شخصیت دو عروسک ساخته شده است تا کار در دو  استودیو همزمان  تولید شود

یکی از ویژگی‌های عروسک‌هایی که سرشان از خمیر مدریت درست می شود، این است که بعد از ساخت، وقتی که در مجاورت بخار آب قرار می‌گیرد، سفت می‌شود و با حرکت‌دادن و نور پروژکتورها خراب نمی‌شود. زمانی که سر عروسک در اثر کار کثیف شود، می‌توان دوباره آن را رنگ و گریم کرد.مراحل ساخت عروسک حیوان‌ها هم مثل عروسک‌های انسان است. اما برای اینکه پوست حیوان طبیعی به نظر بیاید، روی اسفنج کاموای خردشده رنگی می‌چسبانند که باعث می‌شود بافت آن شبیه پوست الاغ شود.

 بدنه درخت‌ها با گچ قالب‌گیری و سپس رنگ‌آمیزی شده است. برگ‌ها هم مصنوعی است. اما در برخی از صحنه‌ها از چوب واقعی و شاخه‌های واقعی استفاده شده  است.

   بعد از هر حرکت، تصویرها با دوربین فیلم‌برداری ضبط می‌شود. زمانی که این تصویرها پشت‌سرهم قرار می‌گیرند، حرکت راه رفتن، دویدن، خندیدن‌و... را تداعی می‌کنند.»

   عروسک‌های انیمیشن دو دسته هستند:  عروسک‌های خمیری و عروسک‌های مفصلی. در عروسک‌های مفصلی، همان‌طور که از اسمش پیداست، مفصل، حرف اول را می‌زند. او درباره عروسک‌های این کار می‌گوید: «در این کار ما از عروسک‌های مفصلی استفاده کردیم. اسکلت عروسک‌ها را از تفلون (پلاستیک فشرده) ساختیم و کف پا را مغناطیسی کردیم که روی دکور بایستد. بعد از آن اسکلت را با اسفنج حجم می‌دهیم، سپس لباس، پارچه و کفش عروسک درست می‌شود.»

   بعد از این مرحله‌ها، نوبت سر عروسک‌ است که قبلاً توسط طراح عروسک و براساس فیلم‌نامه طراحی شده است. مرادی‌زاده می‌گوید:«سر عروسک از خمیری به اسم «مدریت» ساخته می‌شود. اگر عروسک‌های انیمیشن «پت و مت» یادتان باشد، جنس سر این عروسک‌ها از همان خمیر است. بعد از آن دست و پای عروسک قالب‌گیری می‌شود.»
در این مرحله طراحی  و ساخت دکور هم انجام می‌شود.ساخت انیمیشن‌های عروسکی بسیار  زمان‌بر است و گروه باید بسیار باحوصله باشند. مثلاً حسین مرادی‌زاده 30قسمت مجموعه عروسکی کلیله‌ودمنه را، که هر قسمت آن 01دقیقه بوده، دو ساله و سه فیلم سینمایی «افسانه ماردوش» را در قالب سه قسمت‌ «جان‌جهان‌بین» ، «اژدهاک» و «نبرد فریدون»به مدت سه سال ساخته است که این کارها جایزه‌هایی را برای او به ارمغان آورده است.

در دکور عروسکی مهم است که کف سنگین باشد، به همین دلیل از فیبر فشرده استفاده شده است. روی آن یک لایه آهن قرار دارد که سبب می‌شود عروسکی که پایش مغناطیسی است محکم بایستد؛ سپس روی آن را با موادی مثل خاک و کاه می‌پوشانند تا فضای لازم را تداعی کند. اما دیوارها باید سبک باشند. به همین دلیل از یونولیت با پوشش نوعی ماسه  استفاده  می‌شود که قابلیت رنگی‌شدن را دارد

هر قسمت این مجموعه یک داستان مستقل دارد که در 15 دقیقه تعریف می‌شود. داستان این قسمت درباره الاغ کتاب‌خوان است. حاکم شهر، جوانی را که به الاغ می‌خندد مجبور می‌کند به الاغ سواد یاد بدهد و بهلول با یک راه حل به کمک جوان می‌آید.
می‌خواهید بدانید چه راه‌حلی بهتر است؟ خودتان مجموعه طنز‌های طلایی را ببینید

   این کارگردان درباره دلیل انتخاب تکنیک عروسکی می‌گوید: «هر داستان را نمی‌شود عروسکی ساخت، چون فضای کار عروسکی متفاوت است.با اینکه داستان‌های بهلول طنز است،  سنگینی خاصی هم دارد، اما به دلیل تکنیک عروسکی، نوجوان‌ها به راحتی با کار ارتباط می‌گیرند.»

   تکنیک این کار  عروسکی تک فریم است که به د لیل دقت و  زمان بردن کار نزدیک به سه سال ساخت آن طول کشید. نکته مهم دراین کار این است که  موسیقی این سه فیلم به صورت ارکستری است و از سازهای ارکستر سمفونیک در آن استفاده شده  تا  حال‌وهوای حماسی داستان از طریق موسیقی به مخاطب ارائه شود.

   موسیقی این مجموعه در اوکراین و توسط نوازندگان اوکراینی ضبط شده است.

    پیش تولید طنزهای طلایی از دو سال گذشته آغاز شده است و تا آخر امسال فیلم‌برداری آن طول خواهد کشید.

کد خبر 60477

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز