همشهری آنلاین: عروسک؛ همبازی دوران کودکی، همراه همیشگی در شادی‌ها و غم‌ها، با ظاهری زیبا و پوششی شیک با زبان بی‌زبانی با مادران کوچکی که آنها را در لحظه لحظه‌های زندگیشان حتی در موقع خواب نیز از خود جدا نمی‌کنند سخن می‌گوید، اما این روزها عروسک‌های اجنبی با فرهنگی دور اما نزدیک، زینت بخش آغوش کودکان ایرانی شده است.

عروسک

به گزارش خبرنگار مهر؛ عروسک‌های وارداتی موجود در بازار با ساختار غربی و به ظاهر زیبا، فرهنگ و نوع پوشش بیگانه را به کودکان ما می آموزد و عروسک هایی که در داخل تولید می شود با توجه به پوشش و ظاهری ساده چندان مورد استقبال کودکان ایرانی قرار نمی‌گیرد و گفته می شود عروسک‌های امروز رفتارهای فردای مادران ما را می سازند، مادرانی که ستون خانواده‌ها در آینده خواهند بود و در واقع می‌توان گفت کودکان امروز ما در آینده زاده آموخته‌های عروسک‌هایی با بیگانه می‌شوند.

بر اساس این گزارش، اگر در داخل کشور اقدامات موثر و مطابق با ارزش‌های ملی ما تولید و جلوی واردات از کشورهای دیگر گرفته نشود در آینده نهال رشد یافته فرهنگ بیگانه در آغوش کودکانمان ثمره خود را با افکار بیگانه در کشور خواهد داد و متولیان امر برای پیشگیری از این امر باید اقدامات موثری انجام دهند.

شخصیت کودک در جریان بازی با عروسک شکل می گیرد

حسن شاهرخی فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان در گفتگو با مهر انتخاب عروسک در بازی های کودکان را یکی از مهم ترین و اساسی ترین عامل تربیت کودکان دانست و گفت: والدین باید با انتخاب نوع عروسک ها برای بازی کودکان دقت کنند تا کودکان تحت تاثیر عروسک ها نباشند.

وی افزود: رفتار کودک و شخصیت وی در جریان بازی شکل می گیرد و نوع عروسک ها روی شخصیت کودکان تاثیر متقابلی دارد.

این روانپزشک با اشاره به انتخاب چگونگی عروسک‌ها توسط والدین برای کودکان گفت: والدین برای داشتن فرزندی آرام باید از عروسک‌های آرام تهیه کنند تا کودک که ساعات زیادی از روز را برای بازی با عروسک اختصاص می دهد دچار افزایش هیجان و خشونت نشود.

شاهرخی ادامه داد: انتخاب عروسک ها توسط خانواده هایشان به شخصیت هایی بستگی دارد که اگر بخواهیم افکار و رفتار مفیدی در کودکانمان شکل بگیرد باید به شکل گیری فرآیند رشد کودک در دوران بازی با عروسک دقت کنیم.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با اشاره به کنترل عواطف کودکان توسط خانواده ها گفت: انتخاب نوع عروسک بدون هیجان و خشونت را نمی توانیم به طور کامل از ذهن کودکان پاک بکنیم چرا که این عامل جزئی از فرآیند رشد کودک است و کنترل عواطف منفی باید با هنر والدین اداره شود.

وی اضافه کرد: در فرآیند بازی درمانی پزشک ها از عروسک های خشن برای کنترل احساسات کودکان استفاده می‌کنند تا بتوانند از این طریق احساسات آنها را کنترل کنند، اگر از این عروسک‌ها برای شناسایی عواطف منفی از عروسک‌های خشن استفاده کنیم، خوب است.

شاهرخی گفت: اگر با هدف آموزش و کنترل عواطف منفی کودکان از این عروسک ها استفاده کنیم بهتر است، چرا که اسباب بازی های مناسب با عواطف مثبت و در عین حال برای شناخت عواطف منفی و کنترل لازم است و استفاده از این عروسک‌ها باید بخشی از آموزش کودکان توسط خانواده ها و مسئولین تربیتی هدایت و راهنمایی شود.

عروسک‌های امروز؛ معناهای فردا!

موسی نیرومند جامعه شناس نیز گفت: با توجه به اینکه عروسک به خودی خود یک معنا است و رفتار فردی کودک را تعیین می کند در واقع معناهایی که عروسک های امروزی به کودکان می دهند در آینده معناهای واقعی آن را در جامعه شاهد خواهیم بود.

وی افزود: عروسک‌ها، معنا و کنش‌های کودکان ما را تعیین می‌کنند و انتخاب عروسک‌ها توسط والدین باید با فرهنگ ما تطابق و هماهنگی داشته باشند.

عضو انجمن جامعه شناسان ایران گفت: رغبت کودکان ایرانی به عروسک‌های تولید شده داخلی کم است و باید بدانیم که عروسک ها فقط نقشی در سرگرمی کودک ندارند بلکه باید بدانیم که کودک ساعات زیادی را برای زندگی با عروسک اختصاص می دهد.

نیرومند ادامه داد: کودک در هر زمان با توجه به طبیعت خود دنبال رابطه و حرف زدن است و چون نمی تواند با دیگر حوزه‌ها ارتباط داشته باشد ساعات زیادی را برای بازی با عروسک اختصاص می‌دهد و کودک در هر سنی که باشد با یک جاندار بی جان حرف می‌زند.

عروسک ها با زبان بی زبانی با کودکان حرف می زنند

وی با اشاره به نقش عروسک‌ها در انتقال رفتارها و معانی که از طریق ساختارش به کودکان ایرانی انتقال می دهد برای آینده کشور خطرناک دانست و افزود: عروسک های وارداتی با فرهنگ بیگانه از کشورهای خارجی به کودکان ایرانی از طریق نوع ساختار از جمله شکل، نوع لباس ها و رنگ ها و مدل های موی استفاده شده به کودک معناهای مختلفی را یاد می‌دهند.

این جامعه شناس اظهار داشت: عروسک یک پل ارتباطی و یک یاد دهنده است و این ساخته بی جان با زبان بی زبانی تمام مفاهیم را برای کودک معنا می کند.

نیرومند ادامه داد: در جامعه ای که پدیده های اجتماعی با فرهنگ آن جامعه تطابق نداشته باشد تولیدات آن جامعه به سمت بیراهه می رود.

انتقال فرهنگ پوشش لباس عروسک های خارجی به دختران ایرانی

مجید علیلو روانشناس بالینی و استاد دانشگاه نیز با اشاره به انتقال فرهنگ پوشش عروسک ها به دختران ایرانی گفت: طرز پوشش عروسک ها فرهنگ خود را به کودکان منتقل می کنند و باربی ها از عروسک هایی هستند که به آسانی این فرهنگ را به دختران ایرانی منتقل کرده اند.

وی ادامه داد: پوششی که عروسک‌ها به تن خود دارند باعث جذب علاقه و گرایش کودکان می‌شود.

این روانشناس از والدین خواستار شد تا با انتخاب عروسک های استاندارد برای کودکان خود که امری بسیار مهم است باعث ایجاد پرخاشگری و روحیه خشنی در کودکان نباشند.

علیلو مسایل فرهنگی و تربیت کودک را امری بسیار مهم دانست و گفت: اسباب بازی هایی که ما برای فرزندانمان تهیه می‌کنیم با هنجارهای اجتماعی فرهنگی ایرانی مغایرت دارند که باید به بار تربیتی آن توجه کنند.

ناتوانی ما در عرصه عروسک سازی به ضعف ما در شناخت زنجیره فرهنگ ملی باز می‌گردد و با توجه به اینکه در بازار استقبال خرید از عروسک های وارداتی رو به افزایش است مسئولان باید به صورت جدی این امر را دنبال کنند و با استفاده از کارشناسان در این زمینه با طراحی به بهترین شکل عروسک‌هایی با پوشش های مناسب و متناسب با ارزش‌های ملی تولید کنند تا فرزندانمان با افتخار نهال عروسک‌های تولید شده داخلی را در آغوش خود رشد داده و در آینده خود را موظف به حفظ آرمان های کشور کرده و بتوانند راه بزرگان از جمله مفاخیر و مشاهیر ملی را ادامه دهند.

گزارش از زهرا ناصران

کد خبر 235322
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز