شهر تهران هر روز شاهد توسعه زندگی شهری در ابعاد مختلف اجتماعی و اقتصادی است و البته این توسعه بدون آسیب هم نیست.  

نصراله آباديان

نصراله ‌آبادیان / شهردار منطقه ۱۱ : یکی از آسیب‌های توسعه زندگی شهری، افزایش جمعیت و رونق کسب و کارها در فضای شهرها و آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از آنهاست که در برگیرنده آلودگی هوا، آلودگی‌های صوتی و ترافیک است؛ مشکلاتی که زندگی را به کام شهروندان تلخ می‌کند.  
یکی از راهکارهای مقابله با این آلودگی‌ها ترویج استفاده از وسایل حمل‌ونقل پاک بین شهروندان است. با توجه به ضرورت توسعه پایدار و اهمیت روزافزون آن در مسائل شهری، امروزه در شهرهای مختلف دنیا، دوچرخه به‌عنوان وسیله نقلیه اصلی و پایدار جابه‌جایی در کنار پیاده‌روی روزبه‌روز مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد.
 این امر از آنجا اهمیت بیشتری می‌یابد که حفظ محیط‌زیست، منابع طبیعی و انرژی که از ارکان مهم توسعه پایدار به شمار می‌آیند، به‌شدت تحت تأثیر حمل‌ونقل شهری قرار دارند. مزایای منحصربه‌فرد دوچرخه، به‌عنوان یک وسیله حمل‌ونقل شهری، امروزه در بسیاری از شهرهای دنیا شناخته شده است. این وسیله نقلیه سالم، مفید و باصرفه در سفرهای کوتاه و متوسط شهری به‌عنوان یک جایگزین برای اتومبیل‌ مورد استقبال واقع شده است.  
در سال‌های اخیر، تهران شاهد اتفاقات خوبی در زمینه‌ ترویج استفاده از دوچرخه توسط شهروندان بوده است. طرح ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری از ابتدای دوره مدیریت جدید شهرداری تهران در اولویت‌کاری شهر تهران قرار گرفت و با پویش «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» پیش رفت؛ که هدف عمده‌اش الگوسازی استفاده از دوچرخه در ترددهای شهری توسط مدیران شهری بود. در کنار این اقدام، تمرکز مدیریت شهری در ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری افزایش یافت به‌طوری که خوشبختانه با تلاش‌های صورت‌گرفته در شهرداری‌های مناطق ۲۲‌گانه تهران، امروز شاهد ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه در خیابان‌های اصلی هر منطقه هستیم؛ مسیرهایی که در محله‌های مختلف تعریف می‌شوند و در مجموع شبکه مسیرهای دوچرخه پایتخت را تشکیل می‌دهند.  
امروز توسعه دوچرخه‌سواری نیاز شهر ماست؛ تهران توان اینکه مدام خانه‌ها را تملک و به خیابان تبدیل کند ندارد و اگر این اتفاق هم بیفتد تنها خیابان‌ها را به پارکینگ خودرو تبدیل کرده‌ایم، لذا باید انسان‌محوری را اولویت اول خود قرار دهیم. ‌ ترویج دوچرخه‌سواری در مناطق مرکزی پایتخت، به دلیل نزدیکی به مراکز تجاری بزرگ، اعم از بازار، راسته‌های تجاری و...، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.  

کد خبر 604052

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha