دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۹
۰ نفر

نسل اتو زغالی منقرض شده و شیوه‌های خشن همچون گذاشتن تشک روی لباس‌ نیز عمرشان به سر آمده است‌. این روز‌ها فقط اتو‌ها و اتوپرس‌ها برای خواباندان چین و چروک‌ لباس‌ها لالایی می‌خوانند.

علاوه بر آن اتوپرس‌ها نیز فقط به مغازه‌های اکسپرس و خشکشویی بسنده نکرده و وارد منازل شهروندان شده‌اند به طوری که این روز‌ها اتوپرس‌ها با میز‌های سرخود، جزو لاینفک جهیزیه برخی دختران شده‌اند.

قیمت انواع با کیفیت این وسیله از 180 هزار تومان آغاز شده و  انواع تولید داخل آن تا 270 هزار تومان قیمت دارد. مقایسه قیمت‌های اتوپرس نسبت به زمان مشابه سال پیش نشان می‌دهد انواع داخلی آن بین 5 تا 13 درصد گران‌تر شده‌اند.

این اختلاف قیمت در مورد اتوبخار‌‌های خارجی به  9 تا39 درصد می‌رسد. برای نمونه قیمت اتو بخار 8  اف ایکس تی، تولید یکی از تولید‌کنندگان نامدار خارجی از 42هزار و 300 تومان در مرداد ماه سال پیش به 59 هزار تومان در مردادماه سال جاری رسیده است.

اما برای صرفه جویی در استفاده  از این متهم ردیف اول مصرف بی‌رویه برق، راه‌های  زیادی وجود دارد. برای نمونه می‌توان از انسداد منفذ‌های بخار اتو جلوگیری کرد تا نیاز به اتوکشی طولانی مدت نباشد.

برای نمونه استفاده از آب برفک‌های یخچال و فریزر برای تامین بخار اتو، باز بودن منفذ‌ها را تضمین می‌کند. این در حالی است که آب شهری و حتی آب جوشیده کتری نمی‌تواند مدت زیادی بدون رسوب باشد و منفذها را باز نگاه‌دارد.

برای جرم‌گیری  اتو هم می‌توانید محلولی از آب مقطر و سرکه درون اتو بخار بریزید و اجازه دهید اتو گرم شود.

بعد از مدتی آن را بیرون بریزید و آب خالص درون آن بریزید. سپس اتو را روی یک پارچه بکشید تا بخار‌ها با فشار از آن خارج شوند و جرمی درون آن باقی نماند.

از سوی دیگر بد نیست بدانیم اتوی معمولی و بدون بخار برای صاف کردن پارچه‌های پنبه‌ای و کتانی مناسب‌تر است. بخش بخار اتو برای پارچه‌های پشمی تعبیه شده و بنابراین استفاده به موقع از آن در وقت و انرژی صرفه‌جویی خواهد کرد.

کد خبر 60403

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز