دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

سماور ذغالی یا نفتی مادربزرگ‌های ما دیگر غل‌غل نمی‌کند و آنها را فقط در بازار سمسارها می‌توان یافت.

ظاهر سماور‌های جدید نیز شباهتی به آن سماور‌ها ندارند تا یاد ایام قدیم را زنده کنند.
سماورهای برقی‌ جدید با انرژی برق یا گاز کار می‌کنند و علاوه براین دیگر آن رسوبات گذشته را هم در خود نگاه نمی‌دارند.

البته به گفته برخی آگاهان بازار سماورهای‌برقی‌ جدیدی که بدنه پلاستیکی دارند جرم به خود نمی‌گیرند. با وجود این، برخی خریداران معتقدند آب این سماور‌ها برای کلیه نامناسب است و بسیاری از سنگ‌های کلیه از مصرف آب این سماور‌ها تولید می‌شود.

شاید به همین دلیل است که سماورهای‌ برقی‌ فلزی همچنان طرفداران خاص خود را دارند. جالب است که مزیت جرم‌گیری و تصفیه آب در سماور‌های برقی از سوی دیگر تنها مشکل عمده این سماور‌ها را نیز شامل می‌شود زیرا هر از گاهی باید جرم‌های آن زدوده شود.

برای از میان بردن جرم‌های سماور باید ابتدا آن‌را داغ کرد، سپس چند قالب یخ یا آب سرد درون آن ریخت. البته میزان حرارت سماور  نباید در حدی باشد که اتصالات آن‌را ذوب کند. همچنین می‌توانید مقداری سرکه درون آن ریخته و مدت 10دقیقه بجوشانید،سپس آن‌را شسته و خشک کنید.

سومین راه رسوب زدایی این است که در داخل وسیله مورد نظر حدود 2 یا 3 سیب زمینی رنده کنید و مدت نیم‌ساعت‌آن‌را با آب  بجوشانید. سپس یک تکه زاج سفید کوبیده، به آن اضافه کنید و نیم ساعت دیگر آن را بجوشانید و برای چند ماهی با جرم‌ها خداحافظی کنید.

البته جرم‌گیری راه‌های دیگری نیز دارد. برای نمونه می‌توانید مقداری محلول آب و جوش‌شیرین را درون سماور بریزید و‌بگذارید مدتی بجوشد.

در پایان باید خاطرنشان کرد که آگاهان بازار به خریداران توصیه می‌کنند در خرید سماور‌های برقی کمال دقت را برای استاندارد بودن و سلامت کالا داشته باشند زیرا این کالا به دلیل استفاده همزمان آب و برق در کنار هم می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

در چند سال گذشته در موارد بسیاری سماور‌های غیر استاندارد مصرف‌کننده‌ها را دچار برق‌گرفتگی کرده‌اند.

کد خبر 58045

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز