دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۸
۰ نفر

از زمانی که نخستین ماشین لباسشویی، تولید و روانه بازار شد بیش از یک قرن می‌گذرد اما تنها چند دهه است که کدبانو‌های خانه در ایران از شر شکستن یخ حوض و شست‌وشوی لباس‌ها با دست در سرمای زمستان خلاص شده‌اند.

در آغاز ماشین‌های لباسشویی، بسیار ساده و ابتدایی طراحی شده بودند و باز هم برای شست‌وشوی لباس‌ها به کمک دست نیاز داشتند.

اما رفته رفته همراه با پیشرفت تکنولوژی ماشین‌های لباسشویی هم مدرن‌تر شده و به شکل تمام اتوماتیک تولید شدند. حتی پس از چندی امکان خشک کردن لباس‌ها هم به این دستگاه سودمند افزوده شد تا دیگر نیازی به صبر کردن برای خشک شدن آنها نباشد.

امروزه استفاده از ماشین لباسشویی به اندازه‌ای فراگیر شده است که نمی‌توان تصور کرد زمانی همه لباس‌های یک خانواده پر جمعیت با دست شسته می‌شده است.

در حال حاضر، علاوه بر ماشین‌های لباسشویی اتوماتیک که در آنها از جلو باز می‌شود، نوع دیگری هم وجود دارد که به ماشین‌های سطلی معروف است.این ماشین‌ها دوقلو بوده و باید برای شست‌وشو و آبکشی، لباس‌ها را از سطلی به سطل دیگر انتقال داد.

باید توجه داشت که ماشین لباسشویی یک وسیله برقی پرمصرف است و نباید در ساعات اوج مصرف از آن استفاده کرد. مصرف برق ماشین لباسشویی حدود 5/3 کیلووات در ساعت است اما بیشتر این انرژی برای گرم کردن آب به کار می رود. 

بنابراین اگر از ماشینی با تغذیه آب گرم استفاده شود یا برنامه شست‌وشو با آب سرد ماشین به کار رود، بیش از 2 کیلووات ساعت در مصرف برق صرفه جویی می شود. عمر یک ماشین لباسشویی 1000 ساعت برآورد شده است که با استفاده بهتر از آن ، یعنی به طور متوسط 2 بار و هر بار یک ساعت در هفته، می توان دست کم 10 سال کار ازآن انتظار داشت.

همچنین انتخاب دستگاه باید با توجه به میزان جایی که برای آن در نظر گرفته شده و از سویی دیگر نیاز خانواده انجام شود.

دستگاه‌های با در ورودی لباس از جلو، پهن‌ترند و جای بیشتری می گیرند اما امکان استفاده از فضای بالای آنها وجود دارد در حالی که دستگاه‌های با در ورودی لباس از بالا، معمولاً پهنای کمتر دارند و جای کوچک‌تری را اشغال می کنند اما فضای بالای آنها بدون استفاده باقی می ماند.

کد خبر 60924

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز