یکشنبه ۹ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۱
۰ نفر

مایکروویو از آن دسته وسایل آشپزخانه مدرن است که با توجه به مطرح شدن نظریه‌هایی در خصوص مضرات آن برای سلامتی انسان، بحث بر سر استفاده کردن یا استفاده نکردن از آن همچنان ادامه دارد.

گروهی معتقدند که غذا‌های پخته شده در مایکروویو سرطانزا هستند اما در مقابل تولیدکنندگان تاکید می‌کنند که پس از پخت غذا، امواج مایکروویو در غذا باقی نمی‌ماند و به همین دلیل تهدیدی برای سلامتی انسان به شمار نمی‌آید.

این در حالی است که با  گذشت تنها نیم قرن از اختراع این وسیله، مایکروویو به سرعت در آشپزخانه ها به ویژه آشپزخانه افراد شاغل جا باز کرده است.

امروزه ضرورت استفاده از مایکروویو، مانند دیگر اقلام لوازم خانگی بین بعضی از اقشار جامعه به خصوص زنان شاغل احساس شده است چرا که به علت تراکم کار و کمبود وقت نمی توان همانند گذشته، زمان زیادی را برای پخت و پز صرف کرد.

مایکروویوها، امواج رادیویی با فرکانس بالا هستند که در مواد غذایی گرما ایجاد کرده و موجب پخته شدن آنها در زمانی کوتاه می‌شوند. البته متداول‌ترین استفاده از مایکروویو، گرم کردن و یخ زدایی مواد غذایی است که در مقایسه با اجاق گاز زمان بسیار کوتاه‌تری صرف می‌شود.

با این حال یکی از کاربردهای امروزی مایکروویو، ایفای نقش اجاق های خانگی پخت غذاست. در ایران با این که بیش از یک دهه است که این کالا جزء اقلام مورداستفاده در منازل به شمار می رود ولی در حال حاضر کمتر از 30 درصد خانم های خانه دار، یکی از نمونه های این دستگاه را در آشپزخانه خود دارند.

مایکروویو‌ها هم مانند دیگر وسایل برقی از تنوع زیادی برخوردارند و برحسب کارایی ، توان و ظرفیت ، قیمت آنها متفاوت است. قیمت مایکروویو‌ها از حدود ۱۰۰ هزار تومان شروع شده و به چند صد هزار تومان می‌رسد.

توجه داشته باشید که مایکروویو هم جزء وسایل برقی پر مصرف طبقه‌بندی می‌شود و به همین دلیل نباید در ساعات اوج مصرف از آن استفاده کرد. توصیه می‌شود وقتی دستگاه‌ خالی است آن را روشن نکنید.

همچنین افرادی که قلبشان با دستگاه تنظیم ضربان کار می‌کند، نباید نزدیک مایکروویو شوند. علاوه بر این پس از هربار استفاده ،کاملا درون دستگاه، در و درزگیرهای آن را تمیز کنید و هیچ‌گاه صورت‌تان را نزدیک در آن نگیرید.

کد خبر 56490

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز