درباره شمیران ۸۵ اثر تألیفی از ۲۰۰ سال گذشته تا به حال وجود دارد.  

روس ها در دروس

اگر دنبال کتابی هستید که هم اطلاعات موثقی داشته و هم کامل باشد بی‌تردید باید نگاهی به اثر ۲ جلدی دکتر «منوچهر ستوده» با نام «جغرافیای تاریخی شمیران» بیندازید. این کتاب‌ها حاصل سالیان سال پیاده‌روی و قدم زدن در کوچه‌پسکوچه‌های شمیران است تا نام محله‌ها، بزرگان، آداب و رسوم و به عبارتی سبک زندگی روزگار پیشین مردم شمیران ثبت و ضبط شود و برای ما به یادگار بماند. ستوده نه تنها تهران شناس، بلکه یک ایران‌شناس بود و تألیفات ۱۲ جلدی او با عنوان «از آستارا تا استرآباد» گواه این مدعاست. او برای نوشتن کتاب جغرافیای تاریخی شمیران، شب و روز در حال پیاده‌روی و یادداشت‌برداری بود. در این کتاب بحث جغرافیای تاریخی را به شکل اساسی و نه فقط به شکل کتابخانه‌ای زنده کرد.  
او معتقد بود که برای شناخت یک زیست‌بوم باید با مشاهده مستقیم و گفت‌وگو با افراد محلی و دیدار از ابنیه تاریخی به شناخت بدون واسطه برسیم. روش دکتر ستوده تاریخ شفاهی مستند و ملموس بود. کتاب محور نبود و اطلاعات را در گفت‌وگو با محلی‌ها و مشاهدات کسب می‌کرد و می‌نوشت. این ایران شناس، جغرافی دان، پژوهشگر و استاد دانشگاه تهران در بازارچه سرچشمه به دنیا آمد.  
کتاب‌های منتشرشده دکتر ستوده بسیار است. همچنان که تعداد مقالاتش نیز به چندصد عنوان می‌رسد. آثار او به ۳ دسته کلی تألیف کتاب، تصحیح کتاب و مقاله تقسیم می‌شود. استاد سال ۱۳۹۵ در ۱۰۳ سالگی درگذشت.  

کد خبر 603659

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha