منطقه ۲۱ شهرداری تهران، یکی از مناطق شهری پایتخت و از غربی‌ترین مناطق این شهر است.

مصطفي سليمي

در این محدوده از پایتخت، بخشی از مسائل صنایع به‌صورت مستقیم با شهرداری در ارتباط است و بخشی نیز به هماهنگی بین ذی‌نفعان ارتباط دارد که باید آنها را کنار هم نشاند و برای حل مشکلات صنعت که بی‌شک شناسنامه منطقه هستند، میانجیگری کرد و این نخستین اولویت مدیریت شهری منطقه به شمار می‌آید.

از دیگر ویژگی‌های این منطقه، وجود بافت مسکونی در کنار صنایع است که باید به گونه‌ای عمل کرد که مردم از همه مواهب شهرنشینی برخوردار باشند و تداخلی که بین صنعت و بخش‌های مسکونی است، در راستای سود ساکنان منطقه، مورد هدف قرار گیرد. البته درسال‌های اخیر، فعالیت‌های قابل توجهی در این منطقه صورت گرفته و رشد در برخی از شاخص‌ها قابل تقدیر است و می‌توان به پروژه زیرگذر «فتح – باغستان» اشاره کرد که بسیار ارزشمند است و سود حاصل از بهره‌برداری آن شامل حال ساکنان شهرهای پیرامونی تهران و مسافران عبوری و جمعیت شناور منطقه۲۱ نیز می‌شود. البته موارد اندکی هم در منطقه دارای ضعف و نارسایی هستند که باید به‌صورت جدی، مورد دقت نظر ویژه قرار گیرند.

برای مثال، با توجه به وجود بوستان‌های متعدد و عرصه‌های باز در منطقه۲۱ به راحتی و با کمی برنامه‌ریزی می‌توان این منطقه را براساس «سند توسعه» به قطب گردشگری تبدیل کرد.

هم‌چنین از طریق برقراری تعامل با بخش خصوصی و صنایع مستقر در منطقه۲۱ می‌توان درمانگاه‌ها و مراکز درمانی مختلف را باتوجه به نیاز منطقه به‌صورت مشترک در قالب مسئولیت‌های اجتماعی احداث کرد و تنها مرکز فرهنگی و سینمای منطقه۲۱ تحت عنوان ققنوس را که سال‌های سال فعالیت‌های فرهنگی و هنری انجام می‌داد اما به سبب بروز مشکلات عدیده‌ای بسته شده بود، امیدواریم با اقدام مؤثر سازمان املاک، این مکان را دوباره به شهروندان بازگردانیم.

البته نباید فراموش کرد که منطقه۲۱ یکی از مناطق وسیع شهر تهران و ورودی غربی این کلانشهر از غرب و جنوب غرب است که به لطف خدا مسئله مهم نگهداشت شهر در این بخش از پایتخت به خوبی انجام شده است و وجود پهنه‌های سبز شهری در حاشیه بزرگراه‌ها، بوستان‌های شاخص و بزرگ و در نگاه کلی سرانه بالای فضای سبز این منطقه، خود گواهی بر این مدعا است که حوزه نگهداشت شهر به‌صورت جدی پیگیری می‌شود. همچنین با بهره‌برداری از پروژه‌های زیرساختی مهم در حوزه‌های ترافیکی و عمرانی، شاهد کاهش بار ترافیکی در ساعت‌های اوج رفت‌وآمد در محورهای عبوری منطقه۲۱ هستیم. امید است با یاری خداوند، مابقی پروژه‌های بزرگ و فرامنطقه‌ای نیز در آینده‌ای نزدیک مورد استفاده شهروندان قرار گیرد.  

کد خبر 602775

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha