ثریا روزبهانی-خبرنگار: شهرداری‌های مناطق برای کاهش و مدیریت هزینه‌های نگهداشت شهر طرح اقتصادی‌ای را با عنوان «خودگردانی بوستان‌ها» اجرا می‌کنند.

«محمد علیخانی

 در این طرح پارک‌ها به بخش خصوصی و سرمایه‌گذار واگذار می‌شود و پیمانکار مکلف است تا هزینه نگهداشت و نگهداری بوستان را تأمین کند. اینکه از این پس شهروندان برای استفاده از بوستان‌ها باید هزینه پرداخت کنند یا این طرح قرار است در کدام بوستان‌ها اجرایی شود، از جمله سؤالاتی است که «محمد علیخانی» عضو شورای شهر تهران به آنها پاسخ می‌دهد.

  • آیا با تصویب و اجرای طرح خودگردانی بوستان‌ها از این پس شهروندان باید برای استفاده از بوستان‌های پایتخت و امکاناتشان هزینه پرداخت کنند؟

با توجه به پروژه‌های نیمه‌کاره و بدهی‌های شهرداری، ساخت بوستان امکان ندارد. به همین دلیل برای احداث بوستان با امکانات جدید به سرمایه‌گذار نیاز هست و این طبیعی است که سرمایه‌گذار برای برگشت سرمایه و سودش از این مکان، به دنبال کسب درآمد و درآمد‌زایی باشد، اما اینکه بوستان‌های احداث شده قبلی به بخش خصوصی واگذار شود، جای بررسی دارد. برای مثال به تازگی در منطقه 22 بوستانی به نام بهمن نامگذاری شد.

چراکه این بوستان در کنار شرکت خودروسازی بهمن قرار دارد و درختانش به دلیل آبیاری نامناسب در حال خشک شدن بود. این شرکت با آبیاری، گذاشتن نگهبان و... بوستان را احیا کرد. بنابراین شورای‌شهر در مقابل نگهداشت، توسعه فضای سبز و دیگر خدمات توسط این شرکت خودروسازی، نام این بوستان را بهمن گذاشت.

  • بر اساس صحبت‌های شما، این طرح شامل همه بوستان‌های شهر نمی‌شود. به همین خاطر بوستان‌ها باید چه شرایطی داشته باشند تا به بخش خصوصی واگذار و خودگردان شوند؟

بوستان‌هایی که منابع درآمد مالی دارند در اختیار پیمانکاران قرار می‌گیرد. پیمانکار هم با کسب درآمد از منابع درآمدی پارک، هزینه‌ها را مدیریت و صرف نگهداشت بوستان می‌کند. این منابع مانند رستوران‌ها، بوفه، شهر بازی، پارکینگ و غیره به بخش خصوصی به قیمت واقعی واگذار می‌شود، اما در مقابل این امتیاز که به سرمایه‌گذار داده شده، او هم موظف است هزینه‌های مربوط به نگهداشت فضای سبز و نگهداشت پارک را بپردازد.

  • شورای‌شهر و شهرداری‌های مناطق با اجرای طرح خودگردانی بوستان‌ها چه هدفی را دنبال می‌کنند و آیا این طرح می‌تواند به پویاتر شدن شهر کمک کند؟

با واگذاری بوستان‌ها به سرمایه‌گذار و بخش خصوصی رقابت ایجاد می‌شود. چراکه سرمایه‌گذار برای کسب درآمد و جلوگیری از ضرر و زیان کار به دنبال ایده و راهکار برای جذب شهروندان خواهد بود. این موضوع می‌تواند به پویاتر شدن امکانات موجود بوستان‌ها کمک کند و از طرف دیگر توسعه فضای سبز را هم به دنبال دارد.

کد خبر 414767

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha