جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴
۰ نفر

مطالعات جدید تایید کرد میزان مطمئن و بی‌خطر برای مصرف الکل وجود ندارد و نقش آن در آسیب رساندن به ساختار و عملکرد مغز انسان محرز است.

alcohol

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان، بر اساس یک مطالعه جدید، با افزایش مصرف الکل،‌ سلامت مغز تضعیف شده و میزان نوشیدن «بی‌خطر» وجود ندارد. در این مطالعه محققان دانشگاه آکسفورد رابطه بین مصرف الکل ۲۵۰۰۰ نفر در انگلیس و اسکن مغز آنها را بررسی کردند. بر این اساس مشخص شد نوشیدن الکل بر ماده خاکستری مغز تأثیر دارد. این مناطق مسئول پردازش اطلاعات هستند.

این مطالعه نشان داد با افزایش میزان نوشیدن، حجم ماده خاکستری مغز کمتر می‌شود. حجم مغز کمتر نیز عملکرد حافظه را تحت تاثیر قرار داده و مختل می‌کند. این تاثیر مشابه کاهش حجم مغز با افزایش سن است و نیز به شکلی شدیدتر در زوال عقل دیده می‌شود. مسئول این تیم پ‍ژوهشی، تاپیوالا، گفت سهم الکل در این کاهش حجم برابر با ۰.۸٪ بود که بیشتر از سایر عوامل خطر «قابل اصلاح» ارزیابی شد. همچنین تاکید شد که نوع الکل مصرفی مهم نیست.

این تیم پژوهشی همچنین دریافتند که میزان «بی‌خطر» از نوشیدنی وجود ندارد، به این معنی که مصرف هر مقدار الکل از عدم نوشیدن آن بدتر است. محققان افزودند، ویژگی‌های خاصی مانند فشار خون بالا، چاقی یا زیاد نوشیدن می‌تواند افراد را در معرض خطر بیشتری قرار دهد.

تاپیوالا گفت: «بسیاری از مردم که میزانی متوسط از نوشیدنی مصرف و فکر می‌کنند این کار بی ضرر یا حتی محافظتی است در اشتباهند. وی افزود: «از آنجا که هنوز نتوانسته‌ایم درمانی برای بیماری‌های تخریب کننده عصبی مانند زوال عقل پیدا کنیم، دانستن عواملی که می‌توانند از آسیب مغزی جلوگیری کنند برای سلامت جامعه مهم است.»

خطرات الکل از مدت‌ها قبل مشخص بوده است؛ مطالعات قبلی نشان داده که هر مقدار مشروبات الکلی، شراب یا آبجو برای سلامتی بدن خطر دارد. بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۸ در لنست منتشر شد، الکل عامل اصلی ابتلا به بیماری‌ها و مرگ زودرس در مردان و زنان بین ۱۵ تا ۴۹ سال در سراسر جهان دانسته شد.

سال ۲۰۱۶ مشخص شد که تقریباً از هر ۱۰ مرگ، یک نفر به دلیل مصرف الکل فوت کرده است. سدی بونی‌فایس، رئیس تحقیقات موسسه مطالعات الکل انگلستان، به CNN گفت: «ما همچنین نباید فراموش کنیم که الکل روی تمام اعضای بدن تأثیر می‌گذارد و خطرات زیادی برای سلامتی ایجاد می‌کند.»

تونی راو، پزشک بالینی بخش روانپزشکی پیر در کالج کینگ لندن، به CNN گفت که با توجه به حجم بالای نمونه در این پژوهش، بعید به نظر می‌رسد که یافته‌های این تحقیق به طور تصادفی گردآوری شده باشد. همچنین این تحقیق در راستای مطالعات قبلی است که ثابت می‌کند میزان مطمئن و بی‌خطری در مصرف الکل وجود ندارد و نقش آن در آسیب رساندن به ساختار و عملکرد مغز انسان محرز است.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف الکل نقش بیشتری از آنچه تصور می‌شد در آسیب به مغز دارد و این نقش بیش از بسیاری از خطرهای قابل اصلاح دیگر، از جمله سیگار کشیدن، است. 

کد خبر 602465

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha