شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۶
۰ نفر

ترجمه - ستاره سمائی: آزمایش خون برای تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر در حال پیشرفت است.

محققان معتقدند برای آمادگی مقابله با محدودیت‌هایی که در آینده به خاطر بیماری جنون ایجاد می‌شود، مردم می‌توانند از چنین آزمایشی بهره بگیرند.

یافته جدید: افراد مبتلا به آلزایمر در مدت زمان کوتاهی با بحران مواجه می‌شوند. آنها- حتی اگر نتوانند کار زیادی در این رابطه انجام دهند- می‌توانند خیلی زود در مورد ابتلایشان به بیماری آلزایمر مطلع شوند. هرچه درمان‌هایی که می‌توانند پیشرفت بیماری آلزایمر را متوقف یا کند کنند، دست نیافتنی‌تر به‌نظر می‌رسند، آزمایش‌های متفاوتی از خون در حال پیشرفت هستند که حتی قبل از ظهور علائم یا شدید شدن بیماری، می‌توانند تعیین کنند چه‌کسی مبتلا به این بیماری است.

دکتر رونالد سی.پترسن، متخصص اعصاب در مایوکلینیک، روچستر در مینسوتا، می‌گوید: تعداد بسیار زیادی از مردم، به خاطر سابقه خانوادگی، سن و عوامل ژنتیک در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارند اما ما هیچ فرمولی برای پیشگویی تعداد کسانی که به این بیماری مبتلا خواهند شد، در دست نداریم.

توضیح: شناسایی بیماری آلزایمر در مراحل اولیه بسیار سخت است چراکه علائمی مثل مشکلات حافظه، می‌تواند به کهولت سن یا بسیاری بیماری‌های دیگر نسبت داده شود. حتی ظهور یک نشانه در مغز نمی‌تواند نشانه‌ای از بیماری باشد چراکه برخی از افراد سالمند نشانه‌هایی دارند اما از بیماری جنون رنج نمی‌برند. دکتر هارولد وارموس، رئیس سابق مؤسسه ملی سلامت و عضو گروه مطالعاتی آلزایمر (ASG)- کارگروهی مستقل که تحت اختیار مجلس آمریکا است تا یک برنامه راهبردی ملی را برای بیماری آلزایمر ایجاد کنند- می‌گوید: پزشکان و بیماران به آزمایشی نیاز دارند که مناسب، دقیق، مطمئن و ارزان باشد.
مراحل تحقیق: یکی از شرکت‌های واقع در شهر ردوود کالیفرنیا، ساتوریس، اخیرا برنامه‌ای را مبنی بر انجام نوعی آزمایش خون برای استفاده در تحقیقات اعلام کرده است.

در مطالعه‌ای، نمونه آزمایشی 259 نفر از کسانی که بیماری آلزایمرشان در مراحل اولیه یا در مراحل پیشرفته شناسایی شده بود و افرادی که مبتلا به این بیماری نبودند، مورد آزمایش قرار گرفته است. در خون افراد مبتلا به آلزایمر 18 نوع پروتئین با غلظت‌های متفاوت از افراد معمولی یافت شد. یافته‌های پروتئینی توانست در شناسایی و مشخص کردن بیماری حتی در افرادی‌که به نوع خفیفی از این بیماری به نام «اختلال شناختی خفیف» مبتلا هستند، نزدیک به 90 درصد دقت داشته باشد.

کریس مک‌رینولدز، رئیس شرکت ساتوریس می‌گوید: این تست که هنوز نامی ندارد، می‌تواند در مراحل ابتدایی آزمایش‌های تشخیصی، مثل اسکن مغزی، مورد استفاده قرار گیرد تا نتیجه آزمایش تا حد بسیار زیادی قابل اطمینان باشد. مک‌رینولدز امیدوار است تا یکی  دو سال بعد از شروع تحقیقات پژوهشگران در این رابطه، آزمایشی برای عامه مردم تولید شود.

توجیه علمی: آزمایش دیگری، به نام نوروپرو، توسط محصولات دارویی Power3 در وودلند تگزاس در دست بررسی است. این آزمایش 59 نشانه پروتئینی را در خون اندازه‌گیری کرده که افراد مبتلا به آلزایمر را از افراد مبتلا به پارکینسون و افرادی که هیچ‌کدام از این بیماری‌ها را نداشته‌اند، تشخیص داده است. سوابق استیون راش، مدیر اجرایی Power3 می‌گوید: مطالعه‌ای که توسط مؤسسه تحقیقات سلامت Sun در سان‌سیتی آریزونا انجام شده است، تا اواخر آگوست آماده خواهد شد. محققان امیدوارند یک آزمایش خون تشخیصی زودهنگام بتواند دوره‌های امتحان دارو را روشن‌تر کند و در نهایت دارویی بسیار مؤثر و قوی تولید شود.

لس‌آنجلس تایمز- 28 جولای 2008

کد خبر 60175

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز