یک بررسی جدید نشان می‌دهد در هنگام کمبود واکسن کرونا به تاخیر انداختن دوز دوم واکسن برای تزریق دوز اول واکسن به شمار بیشتری از افراد می‌تواند جان شمار بیشتری از افراد را نجات دهد.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین این بررسی بر اساس مدل‌سازی در آمریکا نشان می‌دهد به تاخیر انداختن تزریق دوز واکسن‌های فایزر/بیونتک یا مدرنا مانند کاری در که در انگلیس انجام شد، می‌تواند باعث نجات جان افراد باشد و استفاده از این راهبرد می‌تواند به کشورهایی کمک کند که به علت کمبود واکسن در ایمن‌سازی جمعیت‌هایشان دچار مشکل هستند.

دوز دوم این دو واکسن کرونا و نیز واکسن کرونای آسترازنکا بر اساس طراحی سازندگان باید در طول سه تا چهار هفته پس از دوز اول واکسن تزریق شوند. اما انگلیس در جریان واکسیناسیون عمومی در این کشور فاصله میان دو دوز واکسن را به ۱۲ هفته افزایش داد تا بتواند با سرعت بیشتری به شمار بیشتری از افراد دوز اول واکسن را تزریق کند.

بررسی‌های ایمنی‌شناختی نشان داده‌اند که پس از دوز اول واکسن میزان بالایی از حفاظت ایجاد می‌شود- این میزان در واکسن‌های فایزر و مدرنا که هر دو از نوع واکسن‌های mRNA هستند، حدود ۸۰ درصد است. همچنین شواهد به دست آمده از برنامه واکسیناسیون انگلیس نشان می‌دهند کسانی که یک دوز  واکسن‌های آسترازنکا و فایزر را تزریق کرده‌اند، بعید است به علت ابتلا به کووید در بیمارستان بستری شوند.

بررسی در آمریکا بر اساس مدل‌سازی‌های انجام‌شده بوسیله دانشمندان در کلینیک مایو نشان می‌دهد چطور به تاخیر انداختن دوز دوم واکسن‌های فایزر و مدرنا در جمعیت‌هایی که به علت کمبود واکسن روند واکسیناسیون به کندی انجام می‌شود، می‌تواند جان افراد را نجات دهد. بر اساس این مدل‌سازی که نتایج آن در «ژورنال پزشکی بریتانیا» منتشر شده است،  استفاده از این راهبرد در افراد زیر ۶۵ سال که اثربخشی واکسن ۸۰ درصد است و تنها یک دهم تا سه دهم درصد جمعیت در روز واکسینه می‌شوند، می‌تواند از ۴۷ تا ۲۶ مورد مرگ در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر جمعیت جلوگیری کند.

کارشناسان می‌گوید استفاده از این راهبرد در سطح جهان می‌تواند به کنترل سریع‌تر همه‌گیری و جلوگیری از رسیدن گونه‌های جدید جهش‌یافته کرونا به همه کشورهاکمک کند

کد خبر 600863

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha