جهش‌های مختلف ویروس کرونا نوع خطرناکی از این ویروس را برای اولین بار در هند ایجاد کرد که به سرعت در جهان شیوع یافته است.

كرونا در هند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، نوع جهش یافته ویروس کرونا که برای اولین بار در هند شناسایی شده، اکنون در ۴۴ کشور جهان یافت می‌شود؛ آژانس بهداشتی سازمان ملل متحد می‌گوید نوع B.۱.۶۱۷ ویروس شناسایی شده در نمونه های بارگذاری شده در پایگاه داده‌های کرونا در هر شش منطقه بهداشتی جهان رویت شده است.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) گفت نوع B.1.617 ویروس کرونا، که برای اولین بار در هند و در ماه اکتبر (آبان) یافت شد، در بیش از ۴۵۰۰ نمونه بارگذاری شده از ۴۴ کشور در هر شش منطقه تحت پوشش این سازمان یافت شده است.

علاوه بر این این سازمان، گزارشاتی را از پنج کشور دیگر نیز دریافت کرده است. در خارج از هند، انگلستان بیشترین تعداد موارد کووید ناشی از این نوع را گزارش کرده است. ویژگی‌های کمی متفاوت این سویه سبب شده تا به آن لقب «نوع نگران کننده» ویروس کرونا داده شود.

این نوع به دلیل سهولت انتقال، کشندگی بیشتر یا از بین بردن برخی محافظت‌های واکسن، خطرناک‌تر از نسخه اصلی ویروس است.

WHO همچنین به «شواهد اولیه» مبنی بر مقاومت بیشتر این نوع در برابر درمان با آنتی بادی مونوکلونال باملانیومب (Bamlanivimab) اشاره کرد و همچنین افزود مطالعات آزمایشگاهی اولیه را نشان می‌دهد که «کاهشی محدود در خنثی سازی توسط آنتی بادی‌ها» نشان می دهد.

همچنین تأکید شد که «تأثیرات دنیای واقعی» بر اثربخشی واکسن‌ها در برابر این نوع ممکن است محدود باشد. WHO دریافت که جهش و تسریع انتقال کووید در هند دارای چندین فاکتور موثر بالقوه از جمله اینکه موارد کونه جدید با احتمال افزایش انتقال، نسبتی افزایشی دارد؛

همچنین رویدادهای اجتماعی، مذهبی و سیاسی  در این کشور که باعث افزایش اختلاط اجتماعی شد در کنار استفاده کم از ماسک و رعایت محدود پایبندی به اصول بهداشت عمومی و اجتماعی به این فاجعه دامن زد. با این حال «سهم دقیق هر یک از این عوامل در افزایش انتقال در هند به خوبی مشخص نشده است.»

سازمان بهداشت جهانی تأکید کرد که تاکنون فقط ۰.۱ درصد از آزمایش‌های مثبت ویروس کرونا در هند توالی‌یابی ژنتیکی شده‌اند؛ در پایان ماه آوریل، ابتدای اردیبهشت، دو سویه B.1.617.۱ و B.1.617.۲ به ترتیب ۲۱ و هفت درصد از کل نمونه‌های توالی یابی شده از هند را تشکیل می‌دهند.

علاوه بر این، انواع مسری دیگر نیز در هند گسترش یافته‌اند. WHO گفت که به نظر می‌رسد شیوع B.1.617 ، در کنار سایر انواع قابل انتقال، یکی از چندین عامل افزایش چشمگیر موارد جدید و مرگ و میر در این کشور است.

هند، کشوری با ۱.۳۵ میلیارد نفر جمعیت  و با ۲۳ میلیون مورد کرونا، دومین کشور آلوده در جهان پس از ایالات متحده است و در حال حاضر نزدیک به چهارهزار مرگ روزانه را ثبت می‌کند.

کد خبر 600656
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha