شیوع کرونا و قرمز شدن رنگ شهرهای کشور به تعطیلی موزه‌ها منجر شد که آثار و پیامدهایی را به همراه داشت.

کیا پارسا

شیوع کرونا و قرمز شدن رنگ شهرهای کشور به تعطیلی موزه‌ها منجر شد که آثار و پیامدهایی را به همراه داشت. البته این مسئله مختص مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد نیست. بلکه یک چالش برای تمامی موزه‌ها در سطح جهانی است. به همین دلیل ما هم از این قاعده مستثنا نبوده و نیستیم. بدون‌ تردید در این رهگذر از نظر اقتصادی موزه‌ها آسیب زیادی دیده‌اند. در مجموعه سعدآباد از همان آغاز شیوع ویروس کرونا نسبت به تهیه پروتکل بهداشتی و ضرورت رعایت تعداد گردشگران برای بازدید از موزه‌ها اقدام کردیم و در مقاطعی با توجه به بالا رفتن میزان بیماری افراد به تصمیم ستاد مرکزی مبنی بر تعطیلی موزه‌ها احترام گذاشته‌ایم. خوشبختانه با توجه به وجود امکانات لازم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات توانستیم در حداقل زمان نسبت به تغییر رویکرد خود از روش سنتی بازدید به سمت بازدیدهای مجازی برویم و مجموعه فرهنگی تاریخی سعداباد تمام تلاش و همت خود را معطوف این کار کرد که ارتباط علاقه‌مندان به مباحث فرهنگی و تاریخی با موزه و مجموعه برنامه‌های آن قطع نشود.

به‌عنوان مثال در نیمه دوم ماه‌های بهمن و اسفند سال گذشته، تعداد زیادی برنامه به‌صورت مجازی بارگذاری کردیم. با وجود تلخی روزگار کرونا و مشکلاتی که برای بسیاری از خانواده‌ها ایجاد کرده و عزیزان خود را از دست دادند باید اذعان کرد که صنعت موزه‌داری یک فرصت پیدا کرد تا نسبت به نوع نگاه و رویکرد خود تجدیدنظر کند. یعنی یک آشتی با فضای وب و مجازی ایجاد شد. به اعتقاد من باید نسبت به قوانین موزه‌داری و میزان دسترسی مخاطب به آثار بازنگری صورت گیرد. موزه‌ها یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های فرهنگی و شاخص توسعه کشور محسوب می‌شوند. شیوع کرونا باعث شد که یک تغییر در بسیاری از مصارف فرهنگی، فعالیت‌های فرهنگی و تفریحات مثل سینما، ورزش، موزه و... ایجاد شود و در مقابل نوع جدیدی از مصرف فرهنگی یعنی مشاهده در بستر آنلاین یا مراجعه به شبکه‌های اجتماعی و... شکل بگیرد.

نکته دیگر اینکه تعطیلی مجموعه در ایام کرونا باعث شد تا در انجام کارهای زیربنایی و عمرانی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته باشیم و خوشبختانه بالغ بر ۲۵ پروژه از قبیل عملیات بهسازی و لایروبی و بازسازی ۴ رشته قنات موزه آب، نصب و راه‌اندازی سیستم اطفای حریق و اجرای حفاظت الکترونیکی موزه‌های آلبوم سلطنتی و هنرهای زیبا، مستند سازی، طبقه‌بندی، شماره‌گذاری اموال فرهنگی‌ـ تاریخی، تهیه عکس و شناسنامه اقدام شود. امیدواریم ۲۸ اردیبهشت ماه همزمان با روز موزه و میراث فرهنگی شاهد آشتی بیشتر شهروندان با موزه‌ها باشیم.

کد خبر 600581

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha