رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با همکاری تمام شرکت‌های تولید واکسن کرونا تا فروردین سال آینده توانایی تولید ۱۹۷ میلیون دوز واکسن را خواهیم داشت که این یک معجزه است.

واکسن

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایلنا، محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو در مراسم رونمایی از اولین محصول تولید شده واکسن کوو ایران برکت گفت: خدا را شاکرم در سرزمینی به دنیا آمدم که مهد مقاومت است. دشمنان از اعمال تحریم‌ها و نقشه‌ها این برآورد را داشتند که ملت را در حوزه سلامت به زانو در بیاورند اما شاهد آن هستیم که واردات دارو از بالای ۹۰ درصد در سال ۹۲ به ۲۱ درصد و سال ۹۷ کاهش پیدا کرده است و کاهش ۲۱ درصدی در واردات انواع دارو را داشتیم.

وی ادامه داد: ارزبری برای تولید انواع مواد اولیه دارو تا ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده در حالی که ارزبری برای واردات دارو را تا ۲۹ درصد کاهش داده‌ایم.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در حالی که در گذشته ۸۸ درصد بازار دارویی کشور در اختیار واردات بود، امروز این عدد به ۱۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

شانه‌ساز تاکید کرد: ارزش سهام شرکت‌های دارویی هم در حال ارتقا است و ما توانستیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام از روزهای اول کرونا به کمک دولت آمد، افزود: در شرایطی که در ۱۰۰ سال اخیر توفیقی در واکسن‌سازی نداشتیم، کرونا باعث شد تا این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و صنعت واکسن‌سازی در کشور برپا شود.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: کشورهایی مثل آمریکا و روسیه از سال‌ها قبل تولیدکننده واکسن بودند و به دلیل شیوع ویروس سارس و مرس کارخانه‌های تولید واکسن در این کشورها فعال بود اما ایران در یک شرایط تحریم و بحران کرونا توانست خود را به این کشورها در حوزه واکسن‌سازی برساند.

شانه‌ساز تاکید کرد: با همکاری تمام شرکت‌های تولید واکسن کرونا تا فروردین سال آینده توانایی تولید ۱۹۷ میلیون دوز واکسن را خواهیم داشت که این یک معجزه است.

وی گفت: امروز صادرکننده تمام اقلام مورد مصرف کرونا هستیم و باید بگویم که واکسن شاهراه و تقاطع مجموعه‌ای از علوم است که امروز به آن دست یافته‌ایم.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: در حال حاضر تولید واکسن کرونا با ۱۶ پلتفرم توسط ۱۲ شرکت در حال انجام است که در این حوزه ایران منحصر به فرد است.

کد خبر 600376

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خاوری IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    1 0
    آقا ماهی صد نفر را واکسینه کنید بهتر نیست تا وعده سر خرمن بدهید ؟ خواهش می کنم خودتان برگردید به تاریخ ببینید وعده ها از ده ماه پیش به اینور چه جوری بوده