سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه گونه جدید کروناویروس را که در ابتدا در هند شناسایی شد، در رده گونه‌های نگران‌کننده از لحاظ جهانی قرار داد که بر اساس داده‌های مقدماتی آسان‌تر انتشار می‌یابد.

India

به گزارش همشهری آنلاین به  نقل از رویترز گونه B.1.617 چهارمین گونه کرونا در رده با اهمیت جهانی قرار داده می‌شود و نیاز به ردیابی و آنالیز دقیق‌تر دارد. سه گونه دیگر با اهمیت جهانی گونه‌های انگلیسی، آفریقای جنوبی و برزیل هستند.

بیشتر بخوانید:

ماریا وان کراکو، مدیر فنی کووید-۱۹ در سازمان جهانی بهدشت گفت: «ما این گونه را به عنوان گونه‌ای نگران‌کننده در سطح جهانی رده‌بندی می‌کنیم. برخی اطلاعات موجود از افزایش واگیری این گونه حکایت می‌کنند.»

شمار موارد جدید عفونت و مرگ‌ها ناشی از کرونا در هند  در روز دوشنبه هم نزدیک به رکوردهای قبلی بود و تقاضا از نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند برای تعطیلی سراسری دومین کشور پرجمعیت جهان بالا گرفته است.

هند روز دوشنبه ۳۶۶۱۶۱ مورد جدید کرونا و ۳۷۵۴ مورد مرگ جدید ناشی از آن را گزارش کرد و به این ترتیب میزان موارد عفونت کرونا در این کشور به ۲۲.۶۶ میلیون و شمار مرگ‌ها به ۲۴۶۱۱۶ مورد رسیده است.

دولت هند به خاطر اجازه دادن به گردهمایی بزرگ در ایام جشنواره‌های مذهبی و راهپیمایی‌های بزرگ انتخاباتی در دو ماه گذشته با وجود افزایش یافتن موارد کرونا به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

ویپین نارانگ، استاد علوم سیاسی در موسیه تکنولوژی ماساچوست (ام‌آی‌تی) در توئیتی نوشت: «این شکست در حکومت‌داری در ابعادی غول‌آسا و تاریخی است.»

خانم سونیا گاندی، رهبر حزب اصلی مخالف، حزب کنگره دولت را به خاطر واگذار کرن واکسیناسیون به ایالت‌ها به شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت متهم کرد. وزیر بهداشت دهلی نو، پایتخت هند هم اعلام کرد دخیر واکسن‌های کرونا در حال اتمام است و میزان واکسن آسترازنکای موجود که بوسیله انستیتو سرم هند با نام تجاری «کویشیلد» تولید می‌شود، فقط برای سه تا چهار روز کفایت می‌کند.

هند که بزرگترین کشور تولیدکننده واکسن جهان است تا روز دوشنبه فقط اندکی بیش از ۳۴.۸ میلیون نفر یعنی حدود ۲.۵ درصد جمعیت ۱.۳ میلیارد نفریش را واکسینه کرده است.

گونه هندی کرونا به سایر کشورها همه رسیده است و بسیاری از کشورها نقل و انتقالات با هند را محدود متوقف کرده‌اند.

وان کرکو گفت اطلاعات بیشتری درباره این گونه و سه زیر گونه آن روز سه‌شنبه منتشر خواهد شد.

سومیا سوامیناتان، دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت هم گفت بررسی‌هایی در هند در جریان است تا میزان واگیری این گونه، شدت بیماری که ایجاد می‌کند و پاسخ آنتی‌بادی‌ها به آن در افرادی که واکسینه شده‌اند، دقیقا معلوم شود.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 600236

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha