«حمید جاسمیان»، ورزشکار پیشکسوت هم‌محله‌ای ششم اردیبهشت‌ماه امسال بر اثر ابتلا به «کرونا» درگذشت.

کاپیتان

همشهری آنلاین _ مریم باقرپور:   او سال ۱۳۱۵ در شهر آبادان متولد شد. جاسمیان ورزش را از زمین‌های خاکی شروع کرد و ابتدا به عضویت تیم «شاهین» درآمد و پس از انحلال این تیم به «پرسپولیس» پیوست و ۳ سال با شماره ۵ پرسپولیس در پست «دفاع آخر» برای این تیم بازی کرد. او بین فوتبالیست‌ها به «سیم خاردار» معروف بود چراکه مانع گلزنی تیم حریف می‌شد. جاسمیان پس از بازنشستگی در تیم‌های «پیشکسوتان» بازی می‌کرد و در برنامه‌های مختلف حضور فعال داشت حتی نیمه دوم فرودین‌ماه امسال در مراسم کلنگ‌زنی مجموعه ورزشی «مرادآباد» منطقه ۵ شرکت کرد. در گزارش زیر یادی از این پیشکسوت فوتبال کرده و با دوستانش به گفت‌وگو نشستیم.  

حمید جاسمیان ساکن بلوار اشرفی اصفهانی منطقه ۵ بود و بارها در برنامه‌های ورزشی مانند بازی خیرخواهانه در طرح کمک مؤمنانه به جوانان روستای کیگا، مسابقه چالشی ضربات پنالتی ویژه نوجوانان و جوانان در زمین چمن مصنوعی بوستان باصفا و این اواخر هم در مراسم کلنگ‌زنی مجموعه ورزشی مرادآباد با وجود کهولت سن و بدون چشمداشتی شرکت می‌کرد چراکه خودش را بازنشسته نمی‌دانست و معتقد بود باید بین جوانان بود. جاسمیان فوتبال را از باشگاه شاهین‌ آبادان شروع کرد و در تیم‌های شاهین‌ آبادان، شاهین تهران و پرسپولیس تهران توپ زد. نخستین کاپیتان پرسپولیس بود و توانست سه عنوان قهرمانی با پرسپولیس کسب کند. این پیشکسوت فوتبال در پست دفاع توپ می‌زد و به قدری در زمان بازیکنی محکم و به قول ورزشکاران قَدَر بود که به وی لقب سیم خاردار را داده بودند.

جاسمیان در کل ۴ سال برای پرسپولیس در پست دفاع آخر و با شماره پیراهن ۵ بازی کرد و به سه عنوان قهرمانی با این تیم رسید و در نهایت با پیراهن پرسپولیس از فوتبال خداحافظی کرد. او با حدود ۸۵ سال سن مسن‌ترین بازیکن پرسپولیس محسوب می‌شد اما همچنان در برنامه‌های ورزشی حضور فعال داشت.

خـداحافظ کاپیتان

  • معرفتی که بی‌پایان بود

«سید قاسم موسوی» رئیس اداره تربیت‌بدنی شهرداری منطقه ۵ و بازیکن سابق تیم شاهین که به واسطه علاقه و ر فتار جاسمیان سال ۱۳۷۶ وارد تیم شاهین می‌شود. درباره‌اش می‌گوید: «حمید جاسمیان کهنه سرباز مبارزی بود که حرکاتش هیچ نشان از این سن و سال نداشت و سراسر این شهر زیر پاهایش بود. مهربانی، معرفت، دلسوزی و فروتنی او، تحمل از دست دادنش را دشوارتر، دل‌ها را بی‌تاب و چشم‌ها را خیس می‌کند. به راستی که جاسمیان، همچون همبازیانش، بی‌همتا و تکرار نشدنی خواهد بود و معرفت بی‌پایانش بیش از حماسه‌هایی که در زمین فوتبال خلق کردند، به یاد همه آنهایی می‌ماند که شانس همنشینی و هم‌کلامی او را پیدا کردند. من از سال ١٣٧٦، به عشق او به شاهین تهران پیوستم و این مقدمه‌ای شد برای دل‌بستن به اسطوره معرفت و مردانگی.»

  • قدردان پیشکسوت‌ها نیستیم

موسوی که با فوت این پیشکسوت فوتبال این روزها اندوهگین است می‌گوید: : «وقتی دوستان‌مان را از دست می‌دهیم، تازه می‌فهمیم چه گنجی را از دست دادیم. بسیاری از بزرگان فوتبال ایران تکرار نمی‌شوند. آنها نسلی بودند که فوتبال ایران بر اساس این نسل شکل گرفت. اما متأسفانه ما قدردان نیستیم. مگر ما چه تعداد جاسمیان، «جعفرکاشانی»، «ناصر حجازی» وآقای «پورحیدری» داشتیم. اینها تکرار نمی‌شوند. بیایید تا زنده هستند قدر پیشکسوتان را بدانیم. پیشکسوتان ما جز احترام چیزی نمی‌خواهند. البته در شهرداری منطقه ۵ تلاش شده که برنامه‌های مختلفی برای این افراد برگزار شود و حتی اگر شرایط کرونا آرام شود در نظر داریم به‌زودی مراسم تجلیل از پیشکسوتان را برگزار کنیم.»

خـداحافظ کاپیتان

  • مردی شریف و بی‌حاشیه بود

«سعید عزیزیان»، بازیکن و مربی اسبق تیم‌های پرسپولیس و «استقلال» و تیم «ملی» هم می‌گوید: «حمید خان، مردی شریف و بی‌حاشیه بود. واقعاً بزرگ مردی مانند او را در جامعه فوتبال کم داریم. اما این روزها در کنار «مهرداد میناوند»، «آشتیانی» و «جعفر حیدری»، «حجازی» وچهره‌های دیگر آرام خوابیده است. اینها افتخارات ما بوده‌اند که باید یادشان را گرامی بداریم»

  • فراموش‌شان نکنیم

«علی‌اکبر نوری» داور ملی و بین‌المللی فدراسیون فوتبال هم که در مسابقه چالش ضربات پنالتی مسئولیت داوری مسابقه را داشت و در آنجا شاهد خوشحالی حمید جاسمیان از موفقیت نوجوانان بوده می‌گوید: «از مسئولان می‌خواهیم به بزرگان فوتبال بها بدهند، این چهره‌ها تکرار نمی‌شوند. «غلامرضا آسترکی»، مربی اسبق تیم‌ملی وزنه‌برداری جانبازان و معلولان هم که در بسیاری از برنامه‌های ورزشی منطقه ۵ مانند جاسمیان حضور دارد و در این دیدارها با جاسمیان آشنا شده بود می‌گوید: «امیدوارم روزی به جایگاهی برسیم که پیشکسوتان ورزشی دغدغه‌ای جز گذر ایام نداشته باشند و مسئولان، پیشکسوتان ما را فراموش نکنند و جوری نباشد که تنها در زمان فوتشان برایشان فاتحه‌ای بخوانند.»

خـداحافظ کاپیتان

  • جاسمیان در آخرین گفت‌وگو با همشهری محله چه گفت؟

فروردین ماه امسال، «حمید جاسمیان» یکی از مهمان‌های ویژه مراسم کلنگ‌زنی زمین خاکی مرادآباد بود. او در حاشیه مراسم در گفت‌وگو با همشهری محله گفت: «من برای نخستین بار به محله مرادآباد آمده‌ام، اما در همین زمان کوتاه دیدم که جوانان ورزشکار این محله با چه مهارتی فوتبال بازی می‌کنند. این محله بازیکنان با استعداد زیادی دارد که می‌توانند برای آینده این مرز و بوم ارزشمند باشند. پیشکسوتان فوتبال ایران و از جمله خودم از همین زمین‌های خاکی فوتبال را شروع کردیم. من در زمین‌های خاکی‌ آبادان زیر گرمای شدید و دمای هوا بالای ۵۰ درجه فوتبال بازی می‌کردیم و توانستیم به سطح فوتبال ملی راه پیدا کنیم امیدوارم با این ساخت ورزشگاه جوانان این محله هم بتوانند آینده بهتری هم از لحاظ تحصیلی و همچنین ورزشی برای خود فراهم کنند.»

او در ادامه با تأکید بر اینکه امکانات ورزشی در محله‌ها در مقایسه با گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است توضیح داد: «یکی از سیاست‌های مدیریت شهری این است که هر محله یک زمین چمن داشته باشد و اگر این این اتفاق بیفتد آثار مثبتش را خواهیم دید. چراکه از این طریق جوانان دسترسی راحتی به امکانات ورزشی دارند و وقت‌شان را با توپ زدن در مستطیل سبز پر می‌کنند. خوشبختانه در میان این افراد استعدادهای بسیار خوبی وجود دارد که آینده خوبی در انتظارشان است. فوتبالیست‌های این منطقه استعداد بالایی دارند و طوری در زمین چمن کار می‌کنند که انگار توپ عضوی از بدن آنها است. بدون‌ تردید اگر حمایت لازم از سوی مسئولان ورزشی انجام شود، در آینده‌ای نه چندان دور آنها را در تیم‌های پر طرفدار خواهیم دید که توپ می‌زنند.»
او حتی درباره طرح استعدادیابی هم گفت: «مسئولان ورزشی در شهرداری منطقه باید به‌طور مستمر در مدارس منطقه به دنبال کشف استعدادهای فوتبالی باشند تا با حمایت از آنها به پیشرفت‌شان کمک کنند.»

کد خبر 599846

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha