رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشت وزارت بهداشت و درمان گفت: برای واکسیناسیون مراجعه به پایگاه‌های سلامت نیاز نیست. از این پایگاه‌ها در شهرها و خانه‌های بهداشت در روستاها با افراد سالمند تماس گرفته و زمان و مکان دقیق تزریق واکسن به آنها خبر داده می‌شود.

واکسن کرونا

همشهری آنلاین- معصومه حیدری پارسا: جعفر صادق تبریزی رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با برنامه «تهران ما سلامت» رادیو تهران با اشاره به فرایند واکسیناسیون کرونای افراد مسن در کشور گفت: در حال حاضر برای واکسیناسیون نیازی به مراجعه به پایگاه‌های سلامت نیست چون با افراد سالمند از پایگاه‌های سلامت در شهرها و خانه‌های بهداشت در روستاها تماس گرفته می‌شود و زمان و مکان دقیق تزریق واکسن به آنها اطلاع‌رسانی می‌شود. بنابراین ضرورتی برای مراجعه وجود ندارد. واکسن به مقدار کافی برای افراد بالای ۸۰ سال موجود است و نیازی نیست این عزیزان به پایگاه‌ها مراجعه کنند.

افراد جامانده بالای ۸۰ سال از طرح واکسیناسیون حذف نمی‌شوند

تبریزی ادامه داد: تا آخرین نفر جمعیت ۸۰ هزار نفری واکسینه می‌شوند و از ۲۰ اردیبهشت ماه افراد بالای ۷۵ سال به این تعداد اضافه می‌شوند. اما این به معنی حذف افراد جامانده بالای ۸۰ سال نیست و آنها می‌توانند بر اساس دعوت به مراکز مراجعه کرده و واکسن خود را تزریق کنند فقط هر چند روز یک بار گروه سنی جدید اعلام می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشت وزارت بهداشت درباره افرادی که اطلاعاتشان در سامانه‌های ثبت احوال و وزارت بهداشت نیست، گفت: در موعد مقرر اعلام خواهد شد تا این اطلاعات در سامانه https://salamat.gov.ir ثبت شود تا پس از ثبت اطلاعات، زمان و مکان مقرر برای تزریق به آنها اعلام شود. واکسیناسیون هم کاملا رایگان خواهد بود.

وی افزود: واکسن کرونا در داروخانه‌ها موجود نیست و فقط در سیستم بهداشتی کشور وجود دارد. افرادی که برای واکسیناسیون مراجعه می‌کنند باید کارت شناسایی ملی همراه داشته باشند. اطلاعات آنها در هنگام مراجعه کنترل و در پرونده سلامت ثبت می‌شود و سپس تزریق واکسن بدون دریافت هیچ مبلغی انجام خواهد شد.

بهترین واکسن اولین واکسن تاییدشده‌ای است که به دست ما می‌رسد

تبریزی در ادامه این گفت‌وگوی رادیویی با اشاره به اینکه در حال حاضر از واکسن‌های وارداتی استفاده می‌شود اظهار کرد: هر واکسنی که در دسترس ما باشد همان را تزریق می‌کنیم چون نمی‌دانیم چه واکسنی در چه زمانی به دست ما خواهد رسید. 

با واردات واکسن به کشور و توزیع آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی تزریق اتفاق می‌افتد. اگر در پایگاهی دو نوع واکسن داشته باشیم از افراد پرسیده می‌شود که کدام نوع را ترجیح می‌دهند. ولی واقعیت امر این است که هیچ تفاوتی بین واکسن‌ها وجود ندارد. بهترین واکسن اولین واکسن تاییدشده‌ای است که به دست ما می‌رسد. تمامی واکسن‌هایی که وزارت بهداشت خریداری کرده است از اثربخشی بالایی برخوردار است و عوارض حداقلی دارد و جدی نیست. عوارضی شبیه سرماخوردگی، آنفلوآنزا و در موضعی پس از تزریق واکسن دیده شده که اهمیت چندانی ندارد.

رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به افرادی که منتظر تولید واکسن ایرانی برای تزریق هستند خاطرنشان کرد: عزیزانی که در اولویت هستند و به هر علتی امکان تزریق ندارند می‌توانند بعداً وارد سامانه سلامت شوند. کد ملی و تاریخ تولد و شماره تلفن همراه خود را ثبت کنند. بلافاصله با ارسال پیامک، زمان و مکان تزریق به آنها اعلام می‌شود.  

طرح واکسیناسیون خانه به خانه وجود ندارد

تبریزی با رد وجود طرح واکسیناسیون خانه به خانه گفت: امکاناتی خاص از قبیل حفظ شرایط زنجیره سرد برای واکسیناسیون نیاز است که اجازه نمی‌دهد تزریق در خانه انجام شود. چون این امکانات نمی‌تواند در گردش باشد. 

تعدادی مراکز تجمیعی واکسیناسیون ایجاد شده و رو به گسترش است و عزیزان به این مراکز که عمدتاً سالن‌های ورزشی و اجتماعات و سوله‌های بزرگ است دعوت می‌شوند تا تزریق را در این مراکز انجام دهند. ضمن اینکه آنها باید تا ۱۵ دقیقه تحت مراقبت‌های پس از تزریق قرار گیرند. بنابراین واکسیناسیون خانه به خانه نخواهیم داشت. هموطنان منتظر باشند تا محل و زمان تزریق به آنها اعلام شود.

شرایط تزریق واکسن

رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشت وزارت بهداشت درباره شرایط تزریق واکسن توضیح داد: در زمانی که واکسن تزریق می‌شود فرد نباید علامت بیماری حتی سرماخوردگی داشته باشد. فردی که حال عمومی خوبی دارد می‌تواند واکسن را تزریق کند. یک ماه پس از ابتلا به کوویدـ۱۹ می‌توان تزریق را انجام داد. ولی افرادی که تازه مبتلا شده‌اند باید تا یک ماه صبر کنند.

تبریزی تأکید کرد: قبل از تزریق واکسن، تستی انجام نمی‌شود اما علائم افراد طی پرسش‌هایی کنترل شده و سپس واکسن تزریق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات تمامی بیماران خاص و سرطانی در سامانه‌های ویژه وزارت بهداشت ثبت شده است، گفت: از ۲۰ روز پیش تماس با این بیماران آغاز شده است. واکسیناسیون این افراد به تدریج در حال انجام است و حتما با تمامی بیماران تماس گرفته خواهد شد.

رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشت وزارت بهداشت در پایان این گفت‌وگوی رادیویی تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار تا ۱۳ اردیبهشت ماه حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که کادر درمان هم جزو این افراد هستند. 

کد خبر 599374

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha