یک کمیته کارشناسی سازمان جهانی بهداشت می‌گوید واکسن کرونای تولیدی شرکت چینی سینوواک بیوتک در پیشگیری از کووید-۱۹ در افراد زیر ۶۰ سال موثر است، اما برخی از داده‌های مربوط به خطر عوارض جانبی وخیم در این واکسن‌ها در دسترس نیست.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز کارشناسان مستقل عضو «گروه کارشناسی راهبردی مشورتی» (SAGE) سازمان جهانی بهداشت داده‌های کارآزمایی بالینی مرحله سوم واکسن «کروناواک» ساخت شرکت چینی سینوواک را در کشورهای چین، برزیل، اندونزی، ترکیه و شیلی بازبینی کرد.

این ارزیابی مدتی کوتاه پس از آن انجام می‌شود این گروه کارشناسی سازمان جهانی بهداشت در گزارش دیگری که خبرگزاری رویترز به نسخه‌ای از  آن دست یافته است، اثربخشی واکسن دیگر چینی کرونا ساخت شرکت دولتی سینوفارم  نیز تایید کردند، اما در این مورد هم داده‌های مربوط به عوارض جانبی وخیم این واکسن در برخی بیماران را ناکافی دانستند.

این کارشناسان در بیانیه‌شان درباره واکسن سینوواک اشاره می‌کنند که این واکسن در ۳۲ کشور و قلمرو مجوز گرفته است و ۲۶۰ میلیون دوز آن توزیع شده است.

در این بیانیه آمده است: «ما اطمینان بسیاری داریم که دو دوز واکسن کروناواک در پیشگیری از بیماری کووید-۱۹ در بزرگسالان ۱۸ تا ۵۹ سال موثر است.»

اما این کارشناسان می‌گویند شواهد ارائه‌شده درباره بی‌خطر بودن این واکسن در بارداری، بی‌خطر بودن و موثر بودن آن در سالمندان، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و ارزیابی عوارض جانبی نادر شناسایی‌شده در روند پایش بی‌خطر بودن واکسن پس از گرفتن مجوز ناکافی است.

این کارشناسان می‌گویند «با درجه متوسطی از اطمینان» می‌توانند بگویند خطر عوارض جانبی وخیم ناشی این واکسن در افراد ۵۹ ساله و پایین‌تر کم است، اما به کیفیت شواهد ارائه‌شده درباره بروز چنین خطراتی در بزرگسالان بالای ۶۰ «درجه اطمینان پایینی» دارند.

این کارشناسان درباره داده‌های ارائه‌شده درباره خطر عوارض جانبی وخیم ناشی از این واکسن در افراد دارای بیماری زمینه‌ای یا مشکلات پزشکی بالابرنده احتمال بیماری شدید کووید-۱۹ به طور مشابهی «درجه اطمینان پایینی» را اعلام می‌کنند.

یک گروه فنی جداگانه در سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه واکسن شرکت سینوواک را از لحاظ وارد کردن به فهرست واکسن‌های دارای مجوز مصرف اضطراری این سازمان بازبینی می‌کنند. در صورتی که این واکسن به این فهرست وارد شود، راه برای استفاده از آن در برنامه جهانی کواکس- برنامه جهانی به اشتراک گذاری واکسن‌های کرونا- گشوده می‌شود و یک واکسن چینی کرونا یک تاییدیه مهم بین‌المللی را به دست می‌آورد.

کد خبر 599285

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha