نتایج یک کارآزمایی بالینی مرحله نهایی واکسن کووید-۱۹ ساخت شرکت چینی زیست‌فناوری سینوواک در برزیل نشان داد این واکسن فقط حدود ۵۰ درصد در پیشگیری از بیماری علامت‌دار کووید-۱۹ اثربخشی دارد.

tranylcypromine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بیزنس اینسایدر  شرکت بوتانتان، همکار برزیلی شرکت چینی سینوواک  نتایج پیش‌-انتشار کارآزمایی بالینی واکسن «کروناواک» را منتشر کرد که که تاییدکننده داده‌های مقدماتی است که در ماه ژانویه بوسیله این شرکت اعلام شده بود و نشان می‌دهد این واکسن بی‌خطر است و اثربخشی ۵۰.۷ درصدی در پیشگیری از بیماری علامت‌دار کووید-۱۹ دارد.

سازمان جهانی بهداشت سال پیش اعلام کرد که واکسن کرونایی که اثربخشی آن در کارآزمایی بالینی دست‌کم ۵۰ درصد باشد، ارزش استفاده را دارد.

شرکت بوتانان اعلام کرد: «اثربخشی کروناواک در جلوگیری از بیماری علامت‌دار کووید-۱۹ در حد ۵۰.۷ درصد است و با افزایش شدت بیماری این میزان اثربخشی بیشتر می‌شود.» یافته‌های این پژوهشگران نشان داد که کروناواک اثربخشی ۱۰۰ درصدی در پیشگیری از بیماری شدید کووید-۱۹ دارد، اما شمار موارد در این بررسی آنقدر کم بود که نمی‌توان درباره این رقم اطمینان داشت.

این پژوهشگران همچنین یادآور شدند که هنگامی که فاصله میان دو دوز واکسن ۲۱ روز باشد نه ۱۴ روز، اثربخشی واکسن بالاتر است- اما رقم دقیقی در این باره اعلام نکردند.

این بررسی واکسن چینی را در بیش از ۱۲۰۰۰ نفر از کارکنان پزشکی سالم در ۱۶ محل در برزیل آزمایش کرده بود.

افراد دریافت‌کننده کروناواک به طور کلی به خوبی آن را تحمل کرده بودند. برخی از افراد دچار درد در محل تزریق و درد عضلانی شده بودند.

با وجود انتشار این نتایج نسبتا خوب، جرج فو گائو، رئیس مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های چین روز شنبه گفت که میزان اثربخشی این واکسن کمتر از حد انتظار بوده است.

کروناواک در یک بررسی در ترکیه در بیش از ۱۰۰۰۰ نفر از داوطلبان بین ۱۹ تا ۵۹ سال اثربخشی ۸۳.۵ درصدی در پیشگیری از بیماری علامت‌دار کووید-۱۹ داشت.

بررسی برزیل شامل افراد بالای ۶۰ سال- حدود ۵ درصد از شرکت‌کنندگان- بود و در کشوری انجام شد که موارد عفونت کرونا در آن به شدت در حال افزایش است.

برزیل هر روز ۳۳۰ مورد جدید کرونا به ازای هر میلیون نفر جمعیت گزارش می‌دهد، در حالیکه این رقم در آمریکا ۲۰۶ و در انگلیس ۲۲ است.

بررسی شرکت بوتانتان همچنین مشخص نمی‌کند که آیا کروناواک در برابر گونه جهش یافته جدید P.1 که در برزیل انتشار یافته است، موثر است یا نه. گردآوری داده‌ها در این بررسی در ۱۶ دسامبر پایان یافت، در حالیکه این گونه جدید برای نخستین بار در ۴ دسامبر در برزیل شناسایی شد.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با گونه‌های ( یا واریانت‌ها یا سویه‌های) جدید جهش‌یافته کروناویروس (کووید-۱۹)

گائو گفت اگر معلوم شود که کروناواک در برابر گونه‌های جدید کروناویروس اثربخشی کمتری دارد، ممکن است نیاز به تزریق واکسن یادآور با واکسن‌های کرونای از انواع دیگر وجود داشته باشد.

چین به دنبال مخلوط کردن واکسن‌های کرونا برای افزایش اثربخشی‌شان است

کروناواک بر اساس گزارش رسانه‌های دولتی چین قیمتی ۳۰ دلاری به ازای هر دوز دارد و می‌توان آن را در دمای معمولی یخچال نگهداری کرد، بنابراین برای کشورهای با درآمد متوسط و پایین که امکانات تدارکاتی کمتری دارند، گزینه سودمندی است.

سازمان جهانی بهداشت اخیرا اعلام کرد کشورهای کم‌درآمد فقط ۰.۲ درصد از ۷۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا تزریق شده در سراسر جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

تا به حال بیش از ۱۸۰ میلیون دوز کروناواک به ۳۰ کشور کم‌درآمد و با درآمد متوسط مانند برزیل، شیلی و فیلیپین صادر شده است.

کد خبر 594684

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha