مجموع نظرات: ۱
دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
۰ نفر

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان اعلام کرد: سهم آب‌شیرین‌کن‌ها برای تامین آب آشامیدنی استان در سال جاری از ۲۱ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافته است.

آب شیرین کن

محمد بلبلی-همشهری آنلاین:

امین قصمی با اشاره به کاهش بارندگی‌ها در استان به همشهری آنلاین گفت: تا این لحظه که ۸ ماه از سال آبی جاری می‌گذرد فقط ۱۲ میلیمتر بارندگی داشته‌ایم. در سال آبی جاری نسبت به سال قبل از آن ۹۶ درصد و نسبت به متوسط بلندمدت ۹۲ درصد با کاهش بارندگی و منابع آبی در هرمزگان مواجه شده‌ایم.

وی با اشاره به کاهش آب سدهای استان از ۳۷ درصد به حدود ۲۰ درصد، ادامه داد: به‌غیر از سد جگین که در منطقه بشاگرد قرا دارد بقیه سدهای استان از جمله سد شمیل‌ونیان و سد استقلال از آب خالی بوده و اندک آبی که در آنها وجود دارد قابل بهره‌برداری نیستند.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان افزود: حدود ۵۰ درصد آب مورد نیاز استان از طریق تاسیسات نمک‌زدایی تامین می‌شود که یک منبع پایدار بوده و خیلی ارتباطی با میزان بارندگی ندارد.

این مقام مسئول افزود: در هرمزگان از ۸ هزار لیتر در ثانیه نیاز آبی حدود ۲۰۰ لیتر در ثانیه با کمبود مواجه هستیم که این پراکنش کمبود بیشتر در سطح روستاهای مستقر در مناطق مواجه با کمبود منابع آبی استان قرار دارند.

قصمی اظهار کرد: در هرکدام از مناطق کم‌آب در صورت امکان از منابع جایگزینی مانند حفر چاه جدید یا کف‌شکنی تاسیسات استفاده کردیم و در غیر این صورت از روستاها، منابع مجاور و همچنین آبرسانی سیار با تانکر بهره برده‌ایم.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با اشاره به اینکه ۲۱ درصد از نیاز آب آشامیدنی استان در سال ۹۹ از طریق آب‌شیرین‌کن‌ها، ۴۲ درصد از محل چاه‌ها و ۳۷ درصد باقی‌مانده از محل منابع آب سطحی تامین می‌شد، اظهار کرد: سهم آب‌شیرین‌کن‌ها برای تامین آب آشامیدنی استان در سال جاری با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و تاسیسات جدید که وارد چرخه تولید شده‌اند از ۲۱ درصد به ۵۰ درصد رسیده است.

وی افزود: حدود ۶۰ درصد از تجهیزات آب‌شیرین‌کن‌ها بومی‌سازی شده و در کشور تولید می‌شود و ۴۰ درصد باقی‌مانده مربوط به پمپ‌های فشار قوی و ممبران‌هاست که از خارج تامین‌ می‌شود.

قصمی ادامه داد: با اقداماتی که دولت در بحث توسعه و تامین آب‌شیرین‌کن‌ها در برخی نقاط پرتراکم استان مانند بندرعباس و بندر خمیر انجام داده است، نگرانی برای تامین حداقلی آب آشامیدنی وجود ندارد.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: مشکل کم‌آبی بیشتر در بخش روستایی وجود دارد که توسط ۱۴ تانکر به صورت سیار آب‌رسانی مستمر انجام می‌شود. تامین آب آشامیدنی روستاهایی که در حاشیه دریا هستند نیز از طریق آب‌شیرین‌کن‌ها و روستاهایی که با دریا فاصله زیادی دارند، با آب‌رسانی سیار، حفر چاه و کف‌شکنی تاسیسات انجام می‌شود.

وی درباره چگونگی مدیرت بحران کم‌آبی در هرمزگان اظهار کرد: در تمام شهرستان‌های هرمزگان کمیته پایش تنش آبی تشکیل و دستورالعمل‌های اجرایی به آنها ابلاغ شده است. همچنین یک کمیته پایش در سطح ستاد شرکت آب و فاضلاب استان به‌طور مستمر مشغول رصد مسائل مربوط به توزیع آب و آموزش مدیریت مصرف آب در استان هستند.

قصمی در پایان گفت: در سال ۹۲ که تولید آب آشامیدنی با آب‌شیرین‌کن‌ها در سطح کشور آغاز شد، ۹۱ هزار مترمکعب توسط ۲۴ سایت در شبانه روز آب آشامیدنی تولید می‌شد. با گذشت ۸ سال از آغاز این طرح، تعداد سایت‌ها به ۹۶ و تولید آب آشامیدنی به ۵۷۵ هزار متر معکب درشبانه‌روز رسیده است. از ۹۶ سایت آب‌شیرین‌کن‌ در کشور ۴۸ سایت در هرمزگان فعال هستند که ۲۶۵ هزار متر مکعب آب آشامیدنی در شبانه‌روز تولید می‌کنند.

کد خبر 598859

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha