مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: با توجه به کم‌بارشی و خشک‌سالی‌های متوالی در استان می‌طلبد که از ذخیره آب سدها به‌درستی مدیریت شود و آن را بیهوده هدر ندهیم.

سد هرمزگان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، هوشنگ ملایی افزود: هم‌اکنون میزان ذخیره آب قابل‌استفاده سدهای هرمزگان بیش از ۴۵۰ میلیون مترمکعب است اما با خشک‌سالی متوالی سال‌های گذشته و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، همچنان استان در شرایط کم‌آبی به سر می‌برد و دشت‌ها با افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی مواجه هستند.

وی بیان کرد: وابستگی بخش بزرگی از جمعیت هرمزگان به کشاورزی و مصرف بیش از ۸۵ درصد از منابع آب استان در این بخش و همچنین مطلوب نبودن قیمت آب، این شرایط را ایجاد می‌کند که بعد از تأمین و توزیع آب در بخش کشاورزی که هزینه‌های زیادی را در پی دارد، مدیریت مصرف نیز جدی‌تر گرفته شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان همچنین به کشاورزان و باغداران استان نیز توصیه کرد: با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت به محصولات کم آب‌بر و کشت‌های گلخانه‌ای روی بیاورند تا بتوانیم با ایجاد یک تعادل منطقی در تأمین، توزیع و مصرف این مایه حیات‌بخش، از امنیت غذایی و حیاتی استان و کشور محافظت کنیم.

ملایی با اشاره به گرامیداشت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب گفت: این هفته فرصتی ارزشمند برای یادآوری آموزه‌های فرهنگی مصرف بهینه آب و اطلاع‌رسانی درزمینهٔ ضرورت اصلاح الگوی مصرف آب و همچنین تلاش برای عبور از تابستان گرم و شرایط پرمصرف آب و برق در هرمزگان است.

وی ابراز کرد: فرهنگ‌سازی و توجه به صرفه‌جویی در مدیریت مصرف آب کشاورزی و شرب نیازمند همراهی و همکاری بیش‌ازپیش مردم، کشاورزان، رسانه‌ها و نخبگان است.

سدهای استقلال میناب، سد شمیل و نیان و سد جگین جاسک از سدهای بزرگ هرمزگان هستند که در پی بارندگی‌های اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ سرریز شدند.

ظرفیت آبگیری سد استقلال میناب با ۲۴۰ میلیون مترمکعب، سد شمیل و نیان بندرعباس با ۱۰۰ میلیون مترمکعب و سد جگین جاسک با ۲۱۰ میلیون مترمکعب، تکمیل شد.

کد خبر 524128

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha