معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از ثبت ملی 45 اثر تاریخی گیلان در سال 99 خبر داد.

اثر تاریخی گیلان

ولی جهانی به همشهری آنلاین گفت: تاکنون 5200 اثر تاریخی در گیلان شناسایی شده است که سال گذشته 112 پرونده شامل آثار منقول و غیرمنقول و میراث طبیعی به دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار فرهنگی کشور ارسال شده است که از این بین 45 اثر ثبت ملی شده و مابقی نیز در سال 1400 بررسی می‌شوند.

 وی با بیان اینکه تاکنون 1200 اثر از گیلان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، ادامه داد: نواقص پرونده دیگر آثار ارسالی نیز در حال تکمیل و ارایه به سازمان میراث فرهنگی کشور است. برای هر کدام از این آثار مستندسازی و پژوهش انجام می‌گیرد و تکمیل پرونده 45 اثر ثبت ملی شده در سال گذشته نیز حاصل کار ِ کارشناسان میراث فرهنگی گیلان بود.

جهانی با بیان اینکه هر کدام از این پروژه‌ها بر اساس اولویت بندی مطالعه و شناسایی می‌شوند، اضافه کرد: سعی کردیم از هر شهرستان گیلان به تناسب اثر معرفی کنیم و قطعا اگر آثار تاریخی ثبت ملی شوند امکان تغییر کاربری آنها به صفر می‌رسد. همچنین اگر محوطه‌ی تاریخی به ثبت برسد کارشناسان می‌توانند با تامین اعتبار، مطالعات و پژوهش بر روی آن انجام دهند.

وی افزود: سال گذشته 30 میلیارد تومان اعتبار برای مرمت و بازسازی بناهای تاریخی گیلان اختصاص داده شد.

معاون میراث فرهنگی گیلان در ادامه در خصوص آخرین وضعیت مرمت ساختمان شیلات کیاشهر هم بیان کرد: در این محوطه 25 ساختمان وجود دارد که 13 ساختمان آن ثبت ملی شده است و هم اکنون 2 بنای آن و مجموعه غذاخوری آن در حال مرمت هستند.

کد خبر 598639

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha