مجموع نظرات: ۱
چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
۰ نفر

معاون میراث فرهنگی سازمان گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی گیلان گفت: مرمت خانه‌های تاریخی در گیلان همزمان توسط دو بخش دولتی و خصوصی انجام می‌شود.

خانه شیرازی

ولی جهانی با بیان اینکه در گیلان ۵۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده داریم که نیازمند حفاظت و نگهداری هستند به همشهری آنلاین، گفت: از این تعداد،  ۱۵۰۰ خانه، بقعه و بنای تاریخی اند که حدود ۷۰ درصد این بناها فقط ملک و خانه تاریخی هستند. در مجموع حدود ۲۵ تا ۳۰ خانه تاریخی گیلان در دست مرمت و احیا قرار دارند.

معاون میراث فرهنگی از خانه های (امیر و زهرا) راهنما در ساغریسازان و خانه شیرازی در استادسرای رشت از الگوهای موفق مرمت و احیای خانه های تاریخی در استان نام برد و گفت: این خانه‌ها از سوی بخش خصوصی در دست مرمت قرار دارند.

وی اضافه کرد: خانه‌های تاریخی در ماسوله، بنای قندچیان (ساختمان بانک ملی) در انزلی و ساختمان‌های شیلاتی در کیاشهر و کارخانه فالاتوری ابریشم در لنگرود نیز از نمونه‌های موفق مرمت تاریخی تحت نظارت میراث فرهنگی در استان هستند که مطابق با الگوی سنتی و بومی منطقه مرمت شده‌اند.

جهانی با بیان اینکه مرمت خانه‌های تاریخی می‌توانند الگوی موفقی در حفاظت از بناهای تاریخی استان باشند، افزود: شهروندان و افراد حقیقی که این قبیل خانه‌ها در اختیارشان است می‌توانند با مراجعه به میراث فرهنگی نسبت به درخواست تسهیلات مرمت از بانک اقدام کنند. در حال حاضر خانه‌های حنانی و شیرازی برای دریافت تسهیلات ۸ میلیارد تومانی به بانک معرفی شده‌اند.

وی با تاکید به اینکه با مرمت و باز آفرینی این بناها، هویت و تاریخ فراموش شده آنها احیا می‌شود، افزود: متاسفانه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در این خصوص ضعیف است و تلاش می‌کنیم با روشنگری در بحث مرمت خانه های تاریخی، مدیریت شهری و روستایی را هر چه بیشتر در این کار درگیر کنیم.

کد خبر 614390

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha