مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
۰ نفر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان بیان کرد: میراث صنعتی هویت دوران معاصر یک شهر را در خود جای داده و بر همین اساس میراث صنعتی استان مستندسازی و برای ثبت در فهرست ملی آماده می‌شوند.

میراث صنعتی گیلان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، شهرود امیرانتخابی یکشنبه سوم آذر با بیان این‌که میراث صنعتی فصل مشترک سه موضوع بازآفرینی شهری، حفاظت تاریخی و احیاء است؛ افزود: ۳۰ اثر صنعتی واجد شرایط ثبت در فهرست آثار ملی، در استان شناخته شده و مستندسازی تعدادی از آنها نیز انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اظهار داشت: آثار به جای مانده از فرآیند صنعتی شدن همه ابعاد میراث فرهنگی اعم از میراث منقول، غیر منقول و میراث معنوی را در بر دارد.

 او ادامه داد: اکثر آثار صنعتی متعلق به دستگاه‌های دولتی بوده که این اداره کل در نظر دارد در همایش ملی ثبت معماری صنعتی کشور طی روزهای آینده در بندر ماهشهر استان خوزستان - نسبت به ثبت بناهای گیلان اقدام کند.  

امیرانتخابی افزود: با تکمیل مستندسازی آثار، بزودی پرونده کارخانه‌های چای هوختیف و قوام السلطنه شهر لاهیجان، کارخانه ابریشم کشی شهر رشت، مجموعه شیلات کیاشهر، کارخانه دخانیات رشت، پل متحرک انزلی، ساختمان سازمان چای رودسر، انبار قند و شکر، سیستم دفع فاضلاب ماسوله، کارگاه آهنگری در فهرست آثار ملی کشور ثبت می‌شوند.

تعداد آثار ثبت شده گیلان در فهرست آثار ملی، به یک هزار و ۱۲۹ اثر رسیده است.

استان گیلان پس از استان‌های قزوین، کرمانشاه و لرستان با دارا بودن یکهزار و ۱۲۹ اثر ثبتی در فهرست آثار ملی، چهارمین استان در سطح کشور به لحاظ تراکم بالای آثار تاریخی است.

کد خبر 465148

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha