یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
۰ نفر

سومین سهمیه المپیکی کاراته ایران به سارا بهمنیار رسید ایران ۴ سهمیه گرفته و این شانس را دارد که ۴ سهمیه دیگر بگیرد.

سارا بهمنیار

همشهری‌آنلاین - لیلی خرسند

دختری که در ۱۸ سالگی برای نخستین‌بار پیراهن تیم ملی کاراته را پوشیده و لقب پدیده را گرفته بود، در ۲۲ سالگی سهمیه المپیک توکیو را گرفت. سارا بهمنیار سومین کاراته‌کای ایرانی است که برای المپیک توکیو سهمیه گرفت. در بازی‌های توکیو میزبان کاراته را به رشته‌های المپیکی اضافه کرده است و هر کشور می‌تواند با ۸ نفر در این بازی‌ها حاضر شود. ایران هم‌اکنون ۴ سهمیه خود را قطعی کرده است.

بهمنیار در وزن ۵۰- سهمیه گرفته است. او در نخستین روز از مسابقات کاراته‌وان لیسبون‌۲۰۲۱، سهمیه‌اش را نهایی کرد. بهمنیار در دور اول جما مورالس از اسپانیا را ۳ بر یک شکست داد ولی در مبارزه دوم مقابل جونا تسوکی از فیلیپین ۲ بر یک شکست خورد. با حضور تسوکی در فینال، بهمنیار هم این فرصت را پیدا کرد که در جدول شانس‌مجدد مبارزه کند. در این جدول بهمنیار ابتدا دنیلا کالیگو از کلمبیا را ۴ بر یک برد و در دور بعدی با رادوا سعید کاراته‌کای مصری روبه‌رو شد و ۲ برصفر به پیروزی رسید. با این پیروزی‌ها بهمنیار راهی دیدار رده‌بندی شد. مسابقات رده‌بندی و فینال امروز برگزار می‌شود و سارا برای گرفتن مدال برنز باید با الکساندرا ریچی از فرانسه مبارزه کند. بهمنیار قبل از اینکه به پرتغال اعزام شود، ۵۶۴۷ امتیاز داشت. نزدیک‌ترین مبارز به او پلانک بتینا از اتریش با ۵۱۹۷ امتیاز بود. ورزشکار اتریشی در مسابقات لیسبون، در نخستین مبارزه به حریف مجارستانی باخت و با ۳۰ امتیاز مسابقه را ترک کرد. بتینا اگر در مسابقات قهرمانی اروپا به قهرمانی هم برسد، شانسی برای المپیکی‌شدن ندارد.

بهمنیار در وزن ۵۰- مسابقه داد اما مسابقات المپیک در وزن ۵۵- برگزار می‌شود. این دو وزن برای المپیک ادغام و بهترین‌ها به توکیو می‌روند. ۴ نفر اول این دو وزن، ۳ نفر اول مسابقات گزینشی پاریس، بهترین‌ نفر قاره‌ها، نماینده میزبان و نفری که با وایلدکارت به توکیو اعزام می‌شود، ۱۰ نفری هستند که در المپیک روی تاتامی می‌روند. در وزن‌های دیگر هم سهمیه‌ها به همین صورت توزیع می‌شود. مسابقات کاراته بازی‌های المپیک در دو بخش کومیته و کاتا برگزار می‌شود. زنان در سه وزن ۵۵-، ۶۱- و ۶۱+ کومیته مسابقه می‌دهند و مردان هم در سه وزن ۷۶-، ۷۵- و ۷۵+.
در کاتای انفرادی هم یک زن و یک مرد در توکیو روی تاتامی می‌روند. ایران هم‌اکنون ۴ سهمیه از این ۸ سهمیه را قطعی کرده است. حمیده عباسعلی در وزن ۶۱+ و بهمن عسگری در وزن ۷۵- سهمیه گرفته‌اند. دیروز هم بهمنیار سهمیه‌ وزن ۵۵- را صاحب شد. در وزن ۷۵+ سهمیه به یک ایرانی می‌رسد. ذبیح‌الله پورشیب و سجاد گنج‌زاده برای رفتن به المپیک رقابت دارند و در لیسبون مشخص می‌شود که کدام‌یک از آنها به توکیو می‌روند.

اما آیا ایران می‌تواند ۴ سهمیه دیگر را بگیرد؟ مسابقات گزینشی پاریس آخرین فرصت برای گرفتن سهمیه است. در وزن ۶۱- رزیتا غفاری رقابت نزدیکی با کاراته‌کا صربستان دارد. اگر حریف صرب در پاریس قهرمان نشود و رزیتا بتواند روی سکو برود، سهمیه‌اش قطعی می‌شود. در ۶۷- هم امیر مهدی‌زاده به پاریس اعزام می‌شود. او در لیسبون شکست خورد و حذف شد. در کاتا فاطمه صادقی و ابوالفضل شه‌جردی شانس المپیکی‌شدن دارند. آنها رنکینگ بالایی ندارند و در بهترین حالت می‌توانند به‌عنوان بهترین کاتارو قاره‌ها سهمیه بگیرند. صادقی در لیسبون ششم شد.

فاطمه قاسمی، مربی بهمنیار از حال خوب او پس از گرفتن سهمیه المپیک می‌گوید: «منتظر بودیم که سارا سهمیه بگیرد اما نگران بودیم. قبلا اعلام کرده بودند مسابقات قهرمانی اروپا برگزار نمی‌شود و به‌خاطر فاصله‌ای که سارا از حریف صرب داشت، تقریبا مطمئن بودیم که سهمیه به سارا می‌رسد اما دوباره گفته‌اند مسابقات اروپا برگزار می‌شود. از این بابت خیلی نگران شدیم اما وقتی امتیازات را حساب کردیم، خیالش راحت شد که سهمیه مال اوست.»

صادقی برای المپیک هیچ پیش‌بینی‌ای نمی‌کند: «سارا پدیده کاراته است. در سن کم به تیم ملی رسید. با گرفتن سهمیه هم خودش را نشان داد. ما حریفان او را آنالیز ‌و برنامه‌ریزی می‌کنیم تا او بهترین نتیجه را بگیرد. اما نمی‌شود گفت که در المپیک چه اتفاقی می‌افتد.» سارا باعنوان دوم رنکینگ سهمیه را گرفته است.

کد خبر 598534

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha