دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۴۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: هرچند اجرای طرح اکران همزمان فیلم‌های روز در پارک‌های تهران با مخالفت اتحادیه تهیه‌کنندگان، فعلا منتفی به‌نظر می‌رسد،

 اما حالا طرح دیگری از اکران در حال اجراست که احتمالا با حمایت گسترده این اتحادیه روبه‌رو خواهد شد

مدیرعامل مؤسسه سینماشهر در این باره به فارس گفت: «طرح اکران همزمان فیلم‌ها در تهران و شهرستان‌ها با بررسی و تحقیقاتی یک ساله صورت گرفت که اکنون با زیر پوشش قرار گرفتن 110 سینما در کلیه استان‌ها در حال انجام است.»

با این حال، به گفته مجید مسچی در سال‌های اخیر فروش شهرستان‌ها به نسبت تهران کاهش یافته است، در حالی که این میزان همیشه بیشتر از تهران بود.

یکی از علت‌های اصلی این کاهش، احتمالا فاصله زیاد اکران فیلم از زمان تولید آن است. مسچی  افزود: «شهرهای کوچک که پتانسیل خوبی نیز برای فروش دارند اما به‌دلیل نداشتن بودجه لازم قادر به پرداخت هزینه‌های چاپ کپی فیلم‌های در حال اکران نیستند، در نوبت اکران قرار می‌گیرند.

در این حالت فیلم‌ها در مراکز بزرگ اکران می‌شوند و پس از مدت‌ها کپی فیلم‌هایی که در اختیار سینماهای شهرهای بزرگ است به مرور به دست سینماهای شهرهای کوچک‌تر می‌رسد.»

نتیجه، به‌طور طبیعی، اکران بسیار دیروقت است. اکرانی که گاه حتی تا یک سال دیرتر از شهرهای بزرگ انجام می‌گیرد. اما در طرح اکران همزمان، در قدم اول قیمت کپی فیلم‌ها برای یکسری سینماهایی که قادر به پرداخت هزینه‌های کپی نیستند، کاهش یافته است.

به گفته مسچی، این اقدام درباره 5 فیلم حس پنهان، همیشه پای یک زن در میان است، ده رقمی، دیوار و فرزند خاک، انجام و سبب شده است تهیه کپی فیلم‌ها برای سینماهای شهرهای کوچک، مقرون به صرفه‌تر باشد.

بر این اساس و به گفته مسچی، مواد خام و پوزتیو فیلم‌ها برای حدود یک سال خریداری شده و در اختیار پخش‌کننده‌ها قرار گرفته است تا خیال همه دست کم در یک سال آینده راحت باشد؛

«با این روش می‌توانیم ادعا کنیم که هیچ سینمایی در ایران بدون فیلم جدید نخواهد ماند و دیگر لازم نیست که سینماها فیلم‌های سال‌های گذشته را تکرار کنند.

چون بحث سینمای تاریخ گذشته چیزی جز شکست اقتصادی برای صاحبان سینما ندارد و آنها همیشه گله‌مند بودند از اینکه فیلم‌های اکران خیلی دیر به دست آنها می‌رسد و این حق مسلم آنها بود.»

اما فیلم‌پارک یا بوستان‌ فیلم؟

اما طرح فیلم‌پارک، یعنی نمایش فیلم در بوستان‌های تهران (که احتمالا به‌علت مشکلات موسیقایی کلمه، هنوز فرنگی مانده است) بخش دیگری از تلاش مسئولان برای سینمایی شدن مردم است تا مجانی هم که شده، کمی بیشتر با سینمای داخلی ارتباط برقرار کنند و شاید، کم کم از بوستان به سینما رفتند و سینماها آباد شد و بلیت‌ها به جای نصفه قیمت، چند برابر شد و جالب این‌که اما این طرح، با مخالفت تهیه‌کنندگان، درست برخلاف طرح قبلی پیش می‌رود؛

اکران فیلم‌های تاریخ‌گذشته و به تاریخ‌پیوسته نظیر پسران آجری و نصف مال من، نصف مال تو که حالا 3 هفته‌ای می‌شود در 6 بوستان پایتخت مردم را سرگرم می‌کنند.

قرار است 8 فیلم دیگر به‌زودی روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته تا پایان تابستان در این بوستان‌ها به نمایش درآیند؛ مادرزن سلام، قاعده بازی، کلاهی برای باران، دست‌های خالی، ملودی، راننده تاکسی، غیرمنتظره و عاشق.

پیش از این‌ هم رفیق بد، چهارانگشتی، محاکمه، کلاغ‌پر، اتوبوس شب و توفیق اجباری، اوقات فراغت 1500 نفر را هر هفته در هر بوستان پر کرده است.

محمدرضا کوهستانی، مدیر طرح فیلم‌‌پارک درباره آینده طرح به مهر ‌گفت: «3 ماه قبل با اعضای شورای‌عالی تهیه‌کنندگان جلسه‌ای داشتیم و در آن پیشنهاد نمایش فیلم‌هایی مطرح شد که به تازگی اکران‌شان پایان یافته است. تهیه‌کنندگان نمایش این فیلم‌ها را به ضرر اثر خود دانستند.

از این‌رو تصمیم گرفتیم سال 87 گزیده فیلم‌های سال 86 را نمایش دهیم که آنها با این پیشنهاد موافقت کردند.»

اما به گفته محمدهادی منبتی، مدیر عامل مؤسسه تصویر شهر هدف اصلی شهرداری تهران از اجرای این طرح پر کردن اوقات فراغت شهروندان در ایام تابستان و بهره‌گیری از پخش فیلم‌های روز و اکران دوم سینماست.

شهرداری خود هزینه‌های نمایش فیلم را تقبل کرده تا تماشاگران بتوانند در 2 روز پایانی هفته به‌صورت رایگان در بوستان‌های محل سکونت خود به تماشای فیلم‌های سینمایی بنشینند و به این شکل سینما به زندگی افراد نزدیک‌تر شود.

اکران اول سینماها

اما سینماهای پایتخت و البته آن طور که مسچی گفت، 110 سینمای غیرپایتخت، از فردا میزبان 4 فیلم اکران اول خواهند شد که البته یکی‌شان، از جمله فیلم‌هایی است که ارزان‌تر به دست شهرستانی‌ها هم رسیده است: «پرچم‌های قلعه کاوه» به کارگردانی محمد نوری‌زاد به جای «حس پنهان» در گروه آزادی، «فرزند خاک» به جای «انعکاس» در گروه استقلال و فیلم‌های «سربلند» ساخته‌ سعید تهرانی و «مینای شهر خاموش» به کارگردانی امیرشهاب رضویان در سینماهای آزاد.

به گفته محمدرضا صابری، سخنگوی شورای صنفی نمایش، «محیا» ساخته‌ اکبر خواجویی نیز بعد از «نسکافه‌ داغ داغ» در گروه قدس اکران می‌شود و بعد از آن، نوبت به «خواستگار محترم» ساخته‌ داوود موثقی می‌رسد.

تا کنون در بین فیلم‌های در حال اکران، «همیشه پای یک زن درمیان است» کمال تبریزی در 3 روز نخست با فروش 90میلیون تومان در صدر است.

کد خبر 59821

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز