وزیر امور خارجه در بدو ورود به بغداد با بیان اینکه ایران و عراق از هر جهت به هم پیوسته‌اند، گفت: مایل به گسترده‌تر شدن نقش عراق در منطقه هستیم.

سفر ظریف

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس،‌ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز (دوشنبه‌) به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات عراقی و در دومین مقصد سفرش به منطقه پس از قطر وارد بغداد شد، در بدو ورود به بغداد به سرداران مقاومت شهیدان سرافراز سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در محل شهادت این شهیدان ادای احترام کرد.

ظریف در ادامه و در تشریح اهداف این سفر عنوان کرد: در هفته‌های گذشته فرصتی داشتم به کشورهای منطقه سفر کنم. در منطقه ما یکی از مهمترین کشورها برای ایران، جمهوری عراق است.

حضور ظریف در یادمان شهید سلیمانی در بغداد

  از هر جهت ایران و عراق به هم پیوسته‌اند

وی گفت: روابط بسیار نزدیک داریم، مردم ایران و عراق در برابر دشمنان مشترک از صدام گرفته تا داعش با هم و در کنار هم مبارزه کردند و موفق شدند و همکاری‌های متعدد سیاسی و اقتصادی و فرهنگی داریم. 

وزیر خارجه اظهار داشت: دو شهید بزرگوار ما شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس نماد مقاومت در این دو کشور هستند و از هر جهت ایران و عراق به هم پیوسته‌اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: فرصتی بود بعد از سفری که به دوحه داشتم و با دوستان قطری صحبت کردم الان خوشحالم برای یک سفر نسبتا طولانی در بغداد هستم. امروز علاوه بر مقامات با احزاب عراقی دیدار خواهم داشت و ان‌شاءالله فردا به اقلیم کردستان عراق خواهم رفت و با برادران اقلیم گفت‌وگو خواهم داشت.

  عراق نقش بسیار مهمی در منطقه داشته است و مایلیم این نقش هر روز گسترده شود

ظریف عنوان کرد: این نشانگر عمق و گستره روابط ایران و عراق و مردم عراق و اقشار سیاسی عراق و گروه‌های مختلف مذهبی عراق است و امیدواریم این روابط هر چه بیشتر گسترش یابد و به نفع هر دو کشور به صلح و امنیت منطقه کمک کند.

وی همچنین بیان کرد: ما و عراق همکاری‌های بسیار خوبی در حوزه راه آهن، استفاده از منابع مشترک و همکاری‌های اقتصادی و همکاری‌های بانکی و مالی و مسائل منطقه‌ای داریم. عراق نقش بسیار مهمی در منطقه داشته است و مایلیم این نقش هر روز گسترده شود.

به گزارش فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه روز (شنبه) چهارم اردیبهشت ماه از سفر روز یکشنبه (پنجم اردیبهشت ماه) محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راس هیأتی به قطر و عراق خبر داد و افزود: سفر به دو کشور قطر و عراق در چارچوب توسعه مناسبات فیمابین، گفت‌وگوهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای انجام می‌شود و وزیر امور خارجه کشورمان در هر دو کشور با مقامات عالیرتبه آنها دیدار و تبادل نظر خواهد داشت.

خطیب‌زاده پیش از این در نشست هفتگی با خبرنگاران در خصوص سفر هفته گذشته ظریف به اندونزی گفته بود: بازدیدها در ماه رمضان بین کشورهای اسلامی مرسوم است و ان‌شاءالله آقای ظریف از دیپلماسی رمضان بهره خواهد برد.

گفتنی است، رئیس دستگاه دیپلماسی دیروز عصر با حضور در دوحه با امیر و وزیر خارجه قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.

کد خبر 597461

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha