شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
۰ نفر

این روزها که هزینه‌های زندگی بالا است، ‌برپایی سفره‌های افطار هم برای روزه‌داران کم‌هزینه نیست. روزه‌داران بعد از ساعت‌های متمادی روزه‌داری دلخوش سفره افطار هستند اما این روزها با اوضاع سخت اقتصادی کشور و با وجود کرونا که به کسب و کارها زیان فراوانی وارد کرده است، ‌یک افطار ساده نیز هزینه زیادی دارد.

سفره افطاری

همشهری‌آنلاین - اکرم میرزایی: این روزها هزینه‌های یک سفره ساده نیز گران است. تورم قیمت همه کالاها را تحت تاثیر قرار داده است و مرم نیز با آن دست به گریبان‌اند. در مورد اقلام مصرفی بازار رمضان نیز اوضاع به همین منوال است و سفره‌های سحر و افطار را تخت تاثیر خود قرار داده است.

بر اساس مشاهدات میدانی خود از قیمت اقلام موجود در سطح شهر تنها قیمت برپایی سفره افطار برای یک خانوار ۴ نفره را بررسی کرده‌ایم. در این میان فقط متداول‌ترین اقلام مورد استفاده در یک سفره افطار را مد نظر قرار داده‌ایم.

پیش از همه به سراغ نان رفتیم؛ عضو ثابت تمام سفره‌های افطار. نان سنگک که متداول‌ترین نان در سفره افطار هر ایرانی است، با نرخ دولتی یک‌هزار و ۲۰۰ تومان عرضه می‌شود. ۲ عدد نان سنگگ برای این خانوار چهار نفره کنار گذاشته‌ایم که روی هم قیمت آن ۲ هزار و ۴۰۰ تومان می‌شود.

میزان پنیر مورد نیاز برای این خانوار را ۴۰۰ گرم پنیر با کمترین قیمت در بازار برای یک بسته ۴۰۰ گرمی از پنیر یعنی ۱۴۵۰۰ تومان محاسبه کرده‌ایم.  

هر کیلو سبزی خوردن به مبلغ ۸ هزار تومان به فروش می‌رسد که اگر مصرف یک وعده خانواده را  ۴۰۰ گرم در نظر بگیریم، حدود ۳هزار و ۲۰۰ تومان قیمت سبزی خوردن برای این خانواده خواهد شد.

بسته ۵۰۰ گرمی چای خارجی که می‌تواند تکافوی مصرف یک ماه خانوار روزه‌دار ایرانی را بدهد در حدود ۹۰ تا ۱۲۵ هزار تومان فروخته می‌شود. اگر در نظر بگیریم مصرف یک وعده چای ۵۰ گرم باشد و کمترین قیمت را برای خرید چای یعنی ۹۰ هزار تومان در نظر بگیریم، چیزی حدود ۹ هزار تومان مصرف روزانه چای یک خانواده ۴ نفره خواهد بود.

هزینه یک بسته قند ۴۵۰ گرمی نیز ‌۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است که هزینه ۵۰ گرم آن برای استفاده یک وعده ۱۲۰۰ تومان خواهد بود.

این ساده‌ترین سفره افطار است که هزینه آن برای یک خانوار ۴ نفره ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان است. بدون هیچ غذایی و با نان و پنیر و سبزی. اگر این سفره افطار را برای ۳۰ روز ثابت در نظر بگیریم هزینه یک ماه آن برای خانوار حدود ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود.

سفره رنگین‌تر

اما اگر بخواهیم چند قلم از کالاهای مخصوص افطار  را نیز به این سفره اضافه کنیم هزینه‌ها متفاوت است.

کمترین قیمت اعلامی از سوی اتحادیه حلیم و آش برای هر کیلوگرم آش یا حلیم بدون مخلفات با پخت استاندار، به ترتیب ۴۰ و ۴۱ هزار تومان است. البته در نقاط مختلف شهر تهران، ‌می‌توان با قیمت‌های پایین‌تر نیز آش و حلیم را خرید اما ما هزینه پخت استاندارد و با مواد اولیه قابل قبول را محاسبه می‌کنیم و اینکه اگر همین غذا در خانه تهیه شوند نیز هزینه‌ کمتری نخواهند داشت.

آش را محاسبه می‌کنیم که حداقل یک کیلوگرم آن برای سفره یک خانوار ۴ نفره لازم است.

یک بسته خرمای مضافتی ۷۰۰ گرمی نیز ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسد اگر مصرف یک وعده افطار برای یک خانوار چهار نفره ۲۵۰ گرم در نظر گرفته شود، بهای آن برای مصرف یک وعده خانواده چهار نفره حدود ۸ هزار و ۹۰۰  تومان خواهد بود.

این نسبت در خصوص زولبیا و بامیه نیز برقرار است. قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه درجه یک از سوی اتحادیه قنادان ۴۸ هزار تومان اعلام شده است. به این ترتیب هر ۳۰۰ گرم زولبیا و بامیه برای یک خانوار چهار نفره ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان در نظر گرفته می‌شود.

با اضافه کردن این اقلام قیمت این سفره افطار ۹۳ هزار و ۶۰۰ تومان خواهد بود. به این ترتیب سفره افطاری با کمترین تنوع یا با افزودن برخی غذاها و نوشیدنی‌های متداول برای ماه رمضان از جمله شربت خاکشیر به آن ماهانه حدود ۹۰۰ تا ۳ میلیون تومان برای یک خانوار چهار نفره هزینه خواهد داشت. آن هم برای خانواده‌هایی که سفره شام و افطارشان را با هم یکی می‌کنند.

کد خبر 597017

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    22 2
    با سحری کلا چقدر درمیاد؟!!!
    • موحد IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
      8 0
      احسنت به شمابعدشم سبزی خوردن کیلوی ۱۲ تومنه نه ۸تومن
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    20 1
    آقا ما کارگر ساده هستیم. حقوق ماهیانه مون 4 میلیون و 200 هزار تومنه. دو تا هم بچه دارم. اون وقت 1 میلیون هم بدم برای افطار؟!! برای سحری هم لابد 2 میلیون بشه. خب اون وقت 1 میلیون برای مخارج زندگیم باقی می مونه؟!!
  • امید IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    13 0
    و اینجا باید گفت ننگ بر مسئول بی کفایتی که انتظار داره کارگر با حقوق 3 میلیونی روزه بگیره و شکر خدا رو بگه و به جان مسئول محترم هم دعا کنه
  • ص ک DE ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    19 1
    سلام متاسفانه همین افطاری ساده با یک سحری ساده بدون هیچی فقط خدا بداد همخون برسه.
  • RU ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    9 0
    ولله هنوز حقوق نگرفتم و همین امشب فقط برای بچم تونستم از بیرون غذا بگیرم
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    9 0
    والاغیر ماه رمضون، شاممون همین نون و پنیر ساده س. ناهار هم نه گوشت می خوریم، نه حبوبات و گیاه خواری می کنیم. پس این طوری که در کل، همه ش روزه ایم!!
  • IR ۰۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    13 0
    این بود آرمانها تون؟؟
  • بهزاد IR ۰۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    8 0
    سبزی خوردن درکرمانشاه 15000 تومنه نه 8000 تومن
  • نفس IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    16 0
    من یک کارگر هستم باحقوق 4300تومانی بادوتابچه .پس اندازی برای بچه هام ندارم ازاینده میترسم حتی همین الانم ازپس خرجشون برنمیام خصوصادندان پزشکی
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    19 0
    معلوم که دخل خرج مردم بیچاره به جای نمیرسه حال هی بیا داستان سرهم کنید چه دردی از مردم دوا میکنه پس حرف زدن فایده ای نداره به مشکلات مردم رسیدگی کنید