سازمان ناظر دارویی انگلیس (MHRA) اعلام کرد که شمار موارد لخته شدن عمده خون در دریافت‌کنندگان واکسن آسترازنکا در این کشور به ۱۶۸ مورد رسیده است که نسبت به هفته گذشته افزایش نشان می‌دهد.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این رقم در هفته گذشته ۱۰۰ مورد بود یعنی میزان بروز لخته شدن عمده خون در دریافت‌کنندگان واکسن آسترازنکا  در انگلیس معادل ۴.۹ مورد در هر میلیون دوز واکسن تزریق شده بود، اما با اعلام رقم جدید این میزان به ۷.۹ مورد در هر میلیون دوز واکسن افزایش می‌یابد.

گزارش موارد لخته شدن خون در رگ‌ها در دریافت‌کنندگان واکسن آسترازنکا باعث شده است که برخی از کشورها از جمله انگلیس تزریق این واکسن را در گروه‌های سنی جوانتر به کار نبرند.

کارشناسان می‌گویند این افزایش مورد انتظار بود چرا که با شناخته شدن بیشتر عارضه لخته شدن خون مربوط به واکسن آسترازنکا شمار بیشتری از موارد این عارضه در گذشته که علت آن شناخته نشده بود، به واکسن مربوط می‌شوند.

تا به حال ۲۱.۲ میلیون نفر دوز اول واکسن آسترازنکا را در انگلیس دریافت کرده‌اند و همه موارد گزارش شده لخته شدن خون به جز یکی مربوط به افرادی بوده‌اند که در دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند. درباره رقم افراد دچار عارضه پس از دریافت دوز دوم هنوز آماری اعلام نشده است.

در مجموع ۳۲ مورد مرگ ناشی از لخته شدن خون در دریافت‌کنندگان واکسن گزارش شده است، در حالیکه این رقم در هفته گذشته ۲۲ مورد بود (اما میزان کشندگی ناشی از لخته شدن خون از ۲۲ درصد به ۱۹ درصد کاهش یافته است.

انگلیس پس از آنکه سازمان ناظر دارویی  این کشور اعلام کرد شواهدی از رابطه واکسن آسترازنکا با عارضه نادر لخته شدن خون با افت پلاکت‌های خون وجود دارد، توصیه کرده است افراد زیر ۳۰ سال به جای واکسن آسترازنکا واکسن‌های کرونای از نوع دیگر را دریافت کنند.

مقامات بهداشتی انگلیس تاکید کرده‌اند احتمال دچار شدن به عارضه لخته خون در اغلب افرادی که واکسن آسترازنکا را دریافت می‌کنند، «بسیار نادر» است. تصمیم به اینکه افراد زیر ۳۰ سال در انگلیس واکسن متفاوتی دریافت کنند، عمدتا بر اساس خطر کم دچار شدن به کووید-۱۹ در این گروه سنی و میزان پایین فعلی شیوع کرونا در این کشور است.

در چند کشور دیگر اروپایی مانند فرانسه محدودیت بیشتری بر واکسن آسترازنکا اعمال شده است و آن را صرفا برای افراد بالای ۵۵ سال به کار می‌برند.

سازمان ناظر دارویی انگلیس بار دیگر تاکید کرد که بر اساس بازبینی مداوم این سازمان توصیه‌اش همچنان این است که در اکثریت افراد سودمندی‌های این واکسن بسیار بیشتر از خطرات آن است.

کد خبر 596939

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha