اگر با شهروندان بومی و محلی جوادیه هم‌صحبت شوید و از آنها بخواهید که از مشکلاتی که با آن مواجه‌اند، حرف بزنند تقریباً نیمی از آنها از سکونت اتباع خارجی غیرمجاز و غیرقانونی در محله‌شان گلایه‌مند و نگران از پیامدهای ناخوش این همجواری هستند.

غیرمجازها

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام: برای کسب اطلاع از علت نارضایتی ساکنان محله جوادیه از سکونت اتباع خارجی غیرمجاز در گوشه و کنار محله با تعدادی از آنها گفت‌وگو و آنها ابراز امیدواری کردند که صدای‌شان به گوش مسئولان مربوطه برسد و خیلی زود برای کاهش و رفع دغدغه شهروندان‌کاری کنند.

سابقه سکونت اتباع خارجی به‌ویژه شهروندان افغانستانی در محله جوادیه به حدود سه دهه قبل برمی‌گردد، اما روی صحبت اهالی جوادیه تنها مربوط به مهاجران افغانستانی غیرمجاز وغیر قانونی است که مخفیانه یا قاچاقی وارد خاک ایران شده‌اند و اکنون تعداد بی‌شماری از آنها در خانه‌های اجاره‌ای ارزان‌قیمت محله جوادیه زندگی می‌کنند.

غیـر مجـازها مشکل سازند

  • غیر مجازها دردسرساز شده‌اند

حاج «سلیم هوشیار» از معتمدان و مسئول هیئت‌امنای مسجد امام زمان(عج) در ابتدا تأکید می‌کند که حساب اتباع خارجی مجاز کاملاً جداست و نباید این دو گروه را در یک کفه ترازو قرار داد. او که خودش بزرگ شده محله جوادیه است عنوان می‌کند که چه بسیارند شهروندان افغانستانی که سالیان سال با آنها همسایه و دوست بودیم و هستیم و اکنون جزئی از اهالی هستند. مثلاً در همین محله خانواده‌های افغانستانی زندگی می‌کنند که تعدادی از فرزندان‌شان حافظ و قاری قرآن هستند و افتخار محله به شمار می‌روند. در این بین نباید از خانواده‌های معظم شهدای افغانستانی نیز غافل بود که نام‌شان در کنار شهدای مدافع حـــرم اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) می‌درخشد و از احترام ویژه‌ای برخوردارند.
هوشیار می‌گوید: «موضوع اتباع خارجی که غیرقانونی و به‌صورت قاچاق انسان وارد کشورشده‌اند کاملاً جداست و مسئولان و متولیان اصلی کشور باید در این زمینه چاره‌جویی کنند.»

غیـر مجـازها مشکل سازند
سلیم هوشیار/ از معتمدان و مسئول هیئت امنای مسجد امام زمان(عج)
  • فرهنگسازی در حوزه رعایت اصول شهروندی

درصد بالایی ازافغانستانی‌های مجازی که در محله جوادیه زندگی می‌کنند در مشاغلی سخت و طاقت‌فرسا و با حقوق ناچیز مشغول به کارند و از طرف دیگر به ناچار به‌صورت گروهی یا خانوادگی در خانه‌های اجاره‌ای ارزان‌قیمت ساکن شده‌اند. سلیم هوشیار در این‌باره می‌گوید: «قبول دارم که مشکلاتی در زمینه بهداشتی و فرهنگی وجود دارد، اما می‌توان با فرهنگسازی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه اتباع خارجی، آنها را به رعایت و توجه به این‌گونه امور تشویق کرد.»

غیـر مجـازها مشکل سازند
سعید کلانتر/ عضو شورایاری محله جوادیه
  • رفتار بدشان پای همه نوشته می‌شود

«سعید کلانتر» عضو شورایاری محله جوادیه که در جریان مشکلات اهالی در زمینه حضور اتباع خارجی غیرمجاز در این محله است، می‌گوید: «متأسفانه بخشی از جمعیت محله جوادیه را افغانستانی‌هایی تشکیل می‌دهند که هیچ مدرک و سندی ندارند و به اصطلاح غیرقانونی وارد کشور شده‌اند، بنابراین اگر بین اهالی جوادیه و آنها اختلاف و مشکلی به وجود آید، کسی نمی‌تواند از طریق قانونی و مراجع ذی‌صلاح شکایت خود را پیگیری کند، چراکه این افراد غیرمجاز وارد کشور شده و قابل شناسایی نیستند. خانواده‌های ساکن در جوادیه از بابت همسایگی با اتباع خارجی غیرمجاز نگرانند و احساس خطر می‌کنند.» به گفته کلانتر، چه بسا این گروه با برخی رفتارهای ناشایست خانواده‌های محترم افغانستانی را که سکونت‌شان قانونی است و چند دهه است که با صلح و آرامش در کنار ما زندگی می‌کنند هم بدنام کنند.»

  • در برخی خانه‌ها ۵ خانواده مهاجر زندگی می‌کند

«رحیم نیک نفس» از دیگر افراد بومی و محلی که چندین سال سابقه فعالیت در شورایاری محله جوادیه دارد، به تعدادی از مشکلاتی که در زمینه اتباع خارجی غیرمجاز وجود دارد، اشاره می‌کند و می‌گوید: «افغانستانی‌هایی که از راه‌های غیرقانونی وارد شده‌اند به ۲ گروه تقسیم می‌شوند یکی مهاجران مجرد و دیگری مهاجران متاهل که با همسر و فرزندان‌شان هستند. البته آمار جمعیت گروه اول ۳ برابر بیشتر است و روی صحبت اهالی نیز بیشتر این گروه است.»
وی اضافه می‌کند: «از آنجا که این افراد اوراق هویتی و قانونی ندارند، نمی‌توانند خانه‌ای اجاره کنند، بنابراین صاحب‌کارشان معمولاً برایشان خانه اجاره می‌کند یا مدارک شناسایی خودشان را در اختیار کارگران افغانستانی قرار می‌دهند و بابت آن از حقوق‌شان کم می‌کنند و یا مقداری از پول‌ها را گرو نگه می‌دارند. در برخی از خانه‌ها تعداد ۵ خانوار افغانستانی زندگی می‌کنند که می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات و آسیب‌های زیادی باشد.»

غیـر مجـازها مشکل سازند
علی زارع/ از ساکنان قدیمی محله جوادیه
  • رفت و آمدهای محتاطانه

بسیاری نمی‌دانند که چرا محله جوادیه مورد توجه اتباع خارجی غیرمجاز قرار گرفته، اما در هر صورت برای این مشکل باید چاره‌ای پیدا شود تا خاطر اهالی آزرده نشود. حاج «علی زارع» از ساکنان قدیمی محله جوادیه با بیان این مطلب می‌گوید: «اتباع خارجی غیرقانونی که هیچ مجوز و مدرکی برای‌ تردد در شهر ندارند با احتیاط و مخفیانه رفت‌وآمد می‌کنند تا مبادا شناسایی و دستگیر شوند. اما به هر حال آنها در این سال‌ها توانسته‌اند طوری عبور و مرور کنند که‌گیر مأموران نیفتند و به این شکل به زندگی ادامه دهند.»
این شهروند عقیده دارد که اتباع خارجی غیرمجاز حتی برای شهروندان افغانستانی مجاز و دارای اوراق هویتی دردسرساز شده، چراکه برخی همه این مهاجران را در یک گروه قرار می‌دهند وگاه با آنها برخوردهایی صورت می‌گیرد که اصلاً درست نیست و ناشی از نتیجه‌گیری‌های اشتباه است.

  • شناسایی و دستگیری اتباع غیرمجاز

به دنبال نارضایتی و گلایه از حضور اتباع خارجی غیرمجاز در محدوده محله جوادیه کلانتری ۱۱۷ جوادیه با اجرای طرح‌های ویژه در نقاط مختلف از جمله میادین و ایستگاه‌های اتوبوس اقدام به شناسایی و دستگیری مهاجران غیرمجاز و فاقد مدارک هویتی کردند که این کار مورد توجه شهروندان قرار گرفت و از طرق مختلف و در شبکه‌های مجازی از این اقدام قدردانی شد.

غیـر مجـازها مشکل سازند

  • ساخت واحدهای آموزشی بیشتر

جمعیت دانش‌آموزان افغانستانی در طول چند دهه افزایش چشمگیری پیدا کرده است، بنابراین خواسته اهالی جوادیه این است که برای بهبود وضعیت آموزشی دانش‌آموزان افغانستانی و ایجاد تعادل در جمعیت سایر مدارس واقع در جوادیه تعداد مدارس منطقه افزایش یابد، ضمن اینکه تعدادی از این دانش‌آموزان هنوز شناسنامه ندارند و هر ساله با دردسر ثبت‌نام می‌شوند.

کد خبر 596283

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha