مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با بیان این که حدود ۱.۵ میلیون نفر پناهنده‌ مجاز در کشورمان زندگی می‌کنند، گفت: بیشترین اتباع و مهاجران کشورمان افغانستانی هستند.

اتباع

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، مهدی محمودی در کارگاه آشنایی خبرنگاران با پناهندگان و مسائل پناهندگی که در هتل هما تهران برگزار شد، افزود: تقریبا ۲ میلیون نفر پناهنده هم به صورت غیرمجاز در کشورمان زندگی می‌کنند که یک میلیون نفر از آنها تبعه افغانستان هستند.

وی تاکید کرد: ما قصد اجازه ورود اتباع غیرمجاز به خاک کشورمان را نداریم و اگر مورد یا مواردی مشاهده کنیم، آنها را به اردوگاه مهاجران منتقل می‌کنیم و پس از چند روز به کشورشان برمی‌گردانیم. اما نبود امنیت و ثبات اقتصادی در کشور افغانستان باعث شده که نتوانیم به طور صددرصد مانع ورود غیرمجازها به خاک کشورمان شویم.

محمودی گفت: به دلیل وجود شرایط ناگوار اقتصادی و امنیتی در کشورهای همسایه از جمله افغانستان و نیز به دلیل وسعت زیاد مرزهای مشترک دو کشور، تعدادی از اتباع به صورت غیرمجاز وارد خاک کشورمان شده و ماندگار می‌شوند.

وی افزود: همچنین از آنجا که ایران مسیر ترانزیت به اروپاست، برخی از اتباع که قصد مراجعت به اروپا را دارند، از این مسیر استفاده می‌کنند. در این میان عده‌ای به دلایلی نمی‌توانند راهی اروپا بشوند و به صورت غیرمجاز در ایران می‌مانند. همین موضوع، آمار اتباع غیرمجاز ایران را بالا می‌برد.

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفت: پروسه پذیرش مهاجران در ایران به خصوص مهاجران افغان در سال‌های اخیر نه تنها کم نشده، بلکه بیشتر هم شده است. حتی اتباع غیرمجاز. بازگشتی هم در کار این اتباع نبوده است. یعنی ما فقط ورود داریم و خروجی یا بازگشت اتباع به کشورشان کمتر اتفاق می‌افتد.

این مسئول با بیان این که ایران در طول ۴۰ سال گذشته خدمات قابل‌توجهی در حوزه بهداشت، درمان و آموزش به اتباع و مهاجران ارائه کرده است، اضافه کرد: درحال‌حاضر حدود ۴۸۰ هزار دانش‌آموز افغانستانی در ایران تحصیل می‌کنند. البته این خدمات کافی نبوده و باید بیشتر تلاش کنیم. اما کشورهای دیگر هم باید کمک کنند و نباید ما را دست‌تنها بگذارند.

کد خبر 469038

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha